Reya Een hoopvolle afsluiter maar ben er niet gerust op dat er binnenkort ook daadwerkelijk wat gaat gebeuren. Het CDA lijkt dat besef zeker wel te hebben maar de VVD bijvoorbeeld weer niet (is ook niet in hun belang; zie hun selectieve gebruik van algoritmes en profilering).

Zoals het artikel vermeld is het inderdaad frappant hoe sterk de meritocratische gedachte hier aanwezig is. Een van de hoogste van Europa, wat in die tijd op zichzelf niet eens heel enorm onrealistisch was, misschien.

Het geprivatiseerde, gecommercialiseerde, gedecentraliseerde en marktgedreven onderwijssysteem van voorheen modelland Zweden gaat trouwens ook niet goed meer (en dat was dan de inspiratie voor Sander Dekker zijn recente onderwijswet... waarin winstuitkeringen dan wel ontbreken, maar het is opvallend hoe weinig media berichtgeving daarover was)

https://www.unicef.org/sites/default/files/styles/press_release_feature/public/Report%20Card%2015%20.png?itok=5UHJvee6

Waarbij de verschillen tussen autochtonen en allochtonen oplopen, tegen de OESO trend in.
https://www.ft.com/content/3b9566e4-941a-11e8-b747-fb1e803ee64e
https://learnlikethedutch.com/international-research/

Sloggi Dat zou je zeggen, maar dat valt nogal tegen. De meeste van mijn collega's hoor je toch vooral over de voordelen van de fysieke scheidingen, en niet over de nadelen. En dat zijn dus onderwijsmensen.

Sloggi Het lijkt me nuttiger om te proberen meer kinderen uit achterstandsgroepen op de lycea te krijgen.

    remlof Ook nuttig, niet noodzakelijk nuttiger. Maar het mixen van die schoolgebouwen is laaghangend fruit, dat is een technische aanpassing die veel makkelijker te realiseren is dan de verandering van allerlei vastgeroeste structuren onder onderwijzend personeel.

    Sloggi Ah, het is weer tijd voor het jaarlijkse SCP-rapport waarin zonder uitzondering wordt gewezen op de groeiende ongelijkheid in het onderwijs.

    Echt, gewoon al tien jaar hetzelfde advies. Ik vind dat ze helemaal gelijk hebben, maar begin me toch af te vragen of er ooit nog een minister mee aan de slag gaat.

      Eur Er zijn veel te veel mensen en partijen die de huidige situatie helemaal niet zo ongewenst vinden. Dan is jaarlijks je ongenoegen uitspreken over het onderzoek wel genoeg.

      • Eur replied to this.

        remlof Gaat in het huidige systeem niet lukken. Kinderen van ouders met een lager onderwijsniveau worden op dit moment zo gigantisch benadeeld binnen de huidige opzet dat een dergelijk initiatief trekken aan een dood paard zou zijn.

        In Nederland selecteren we onze kinderen relatief jong (op 11-jarige leeftijd) en strikt op onderwijsniveau. Hoe jonger je iemand selecteert hoe meer de thuissituatie mee speelt. Dat hoeft an sich geen probleem te zijn, maar dan moet je dus leerlingen de mogelijkheid geven om binnen hun onderwijstraject van niveau te veranderen. Alle onderwijsniveaus bij elkaar op 1 locatie is zo'n manier om die drempel te verlagen (het normaliseert andere niveaus).

        janneke141 Klopt. De huidige situatie is lekker makkelijk besturen. Allemaal bestuurskundigen zonder ambitie/leraren met geen zin in gezeik die niet zitten te wachten op een flexibeler systeem.

        Heb oprecht heel veel wetenschappelijke literatuur erop nageslagen en er is gewoon 0 te vinden over de mogelijke voordelen van de kant die ons systeem opgaat. De enige redenen die ik kan bedenken zijn praktisch; 1. Makkelijker te managen (homogene populatie), zowel klassikaal als op schoolniveau. 2. Makkelijker om jongeren door het systeem te loodsen als je niet hoeft stil te staan bij waar het kind qua niveau daadwerkelijk op z’n plek is. 3. Makkelijker om je als school "“specialistisch" te profileren door maar 1 schooltype aan te bieden.

        Dan vraag je je soms wel af of ons onderwijssysteem voor leerlingen of voor schoolbestuurders is ingericht.

          Eur Misschien Sander Dekker in het volgende kabinet.

          Eur Dan vraag je je soms wel af of ons onderwijssysteem voor leerlingen of voor schoolbestuurders is ingericht.

          Dit is een zeer terechte vraag. Het oorspronkelijke systeem, dus de opzet van de mammoetwet en wat eromheen hangt, was duidelijk in het voordeel van de leerling, zeker ten opzichte van de situatie die eraan voorafging. Maar de laatste 30 jaar is het stelsel steeds meer gekaapt door mensen met stropdassen en mantelpakjes.

          Oh, en potentiële reden 4 is PR-technisch: door de vmbo-afdeling onder te brengen in een ander gebouw loop je geen potentiële aanmeldingen op de vwo-afdeling mis van leerlingen (en vooral ouders) die toch liever een OSM-schooltje zien.

            Oh, en @Eur , als je links hebt naar online bronnen over dit onderwerp dan heeft dat zeker mijn interesse.

            Eur

            Het systeem werkt natuurlijk ook alleszins best redelijk voor ouders die hun kinderen met het nodige duw- en trekwerk wel op die lycea krijgen.

              Reya Als die kinderen nu gewoon naar het VMBO zouden gaan (waar ze eigenlijk thuishoren) en kinderen met veel potentieel uit de kansarme groepen naar de lycea zou dat veel en veel beter zijn voor de gewenste integratie. Dan is die binnen een paar generaties voltooid.

                Reya Ja, exact. Alle hulp binnen het systeem is wegbezuinigd maar er is álle ruimte voor (monetaire/intellectuele) hulp van buiten het systeem. Dat is feitelijk wat je nu ook ziet. Kind laag advies? Ouders trekken leraar door de telefoon. VWO blijkt te hoog gegrepen? Ouders regelen bijles. Ondanks die hulp toch op zakken staan? Naar het Luzac met jou etc.

                • Reya replied to this.

                  Eur

                  En dat zijn ook weer de mensen die het meest geïnteresseerd zijn in onderwijspolitiek, het vaakst in ouderraden zitten etcetera. Tenzij er een brede beweging komt voor kansengelijkheid in het onderwijs zie ik dat ook niet zo snel veranderen.

                    remlof Maar op het moment dat de emancipatie voltooid is en men denkt dat het allemaal wel wat minder kan zit je dan wederom met het probleem.

                      Eur Dan is het probleem dus gewoon dat mensen met invloed op het beleid vooral handelen uit eigenbelang.

                      • Ossu replied to this.

                        remlof Dat is natuurlijk een bredere trend die al decennialang speelt. De studiefinanciering is bijv. ook afgeschaft omdat "investeren in jezelf" het doorslaggevende woord werd en het belang van onderwijs voor de samenleving geen rol meer speelde. De "participatiesamenleving" uit eerdere kabinetten-Rutte. Het Parool plaatst ook de avondklokrellen in dit verhaal: 'Het dikke-ik is aan het rellen'