Klopkoek Het gidsland Finland verdient altijd wel wat nuancering waar het gaat om kwaliteit van onderwijs. Ze behoren zonder meer tot de wereldtop - al hangt daar natuurlijk wel een prijskaartje aan. Het zal je vast niet verbazen dat ik niet direct oplossingen zoek in meer geld - en dus een hogere lastendruk. Maar wat ik bedoel is het volgende: Finland heeft een duidelijke visie en maakt keuzes in het onderwijs, in wat ze aanbieden. Zo besteden ze veel meer tijd aan taal en rekenen dan wij en die investering betaalt zich natuurlijk uit, wat je onder meer kan aflezen aan de PISA-resultaten. Wij dalen, zij niet. Het gaat echter weer ten koste van andere leergebieden en andere vaardigheden. Ik durf niet zomaar te zeggen dat een Fins kind aan het einde van de basisschool beter af is dan een Nederlands kind - of slechter. Het gaat om een pakket dat zich niet cijfermatig laat vergelijken. Voor beide keuzes valt wel wat te zeggen.
Ik ben niet iemand die de mammoetwet verguist. In tegendeel, ik denk dat wij wereldwijd een van de mooiste systemen hebben, maar dat betekent niet dat het resultaat dat ermee behaald wordt ook optimaal is. In de afgelopen paar decennia zijn er nogal wat vetrandjes van het stelsel afgesneden, om er een efficiënt geheel van te maken. Dat is prima voor de driekwart van de leerlingenpopulatie die min of meer rechtdoor door het systeem kan gaan, maar de kinderen aan de randen zijn de dupe en dat zorgt voor een deel van de ongelijkheid. Een dergelijke politiek is begrijpelijk vanuit de VVD, alhoewel de uitvoering echt niet liberaal te noemen valt. D66 is in de loop der jaren verworden tot een vrij elitaire partij, en die gaan dus ook altijd meer ogen hebben voor een categoraal gymnasium en een universiteit, dan voor een vmbo-school en een ROC Bakkersopleiding. Maar dat laat zich toch lastig verenigingen met hun zelfbenoemde kwalificatie 'onderwijspartij.' Ook van de PvdA moet je je afvragen waarom ze dit hebben laten gebeuren.
Verder eens met het belang van voorschoolse educatie, zeker voor kinderen met een taalachterstand kan dat een groot verschil maken. Je zou zelfs moeten overwegen om niet-Nederlands sprekende ouders daar deel van uit te laten maken.