Klopkoek Het gidsland Finland verdient altijd wel wat nuancering waar het gaat om kwaliteit van onderwijs. Ze behoren zonder meer tot de wereldtop - al hangt daar natuurlijk wel een prijskaartje aan. Het zal je vast niet verbazen dat ik niet direct oplossingen zoek in meer geld - en dus een hogere lastendruk. Maar wat ik bedoel is het volgende: Finland heeft een duidelijke visie en maakt keuzes in het onderwijs, in wat ze aanbieden. Zo besteden ze veel meer tijd aan taal en rekenen dan wij en die investering betaalt zich natuurlijk uit, wat je onder meer kan aflezen aan de PISA-resultaten. Wij dalen, zij niet. Het gaat echter weer ten koste van andere leergebieden en andere vaardigheden. Ik durf niet zomaar te zeggen dat een Fins kind aan het einde van de basisschool beter af is dan een Nederlands kind - of slechter. Het gaat om een pakket dat zich niet cijfermatig laat vergelijken. Voor beide keuzes valt wel wat te zeggen.

Ik ben niet iemand die de mammoetwet verguist. In tegendeel, ik denk dat wij wereldwijd een van de mooiste systemen hebben, maar dat betekent niet dat het resultaat dat ermee behaald wordt ook optimaal is. In de afgelopen paar decennia zijn er nogal wat vetrandjes van het stelsel afgesneden, om er een efficiënt geheel van te maken. Dat is prima voor de driekwart van de leerlingenpopulatie die min of meer rechtdoor door het systeem kan gaan, maar de kinderen aan de randen zijn de dupe en dat zorgt voor een deel van de ongelijkheid. Een dergelijke politiek is begrijpelijk vanuit de VVD, alhoewel de uitvoering echt niet liberaal te noemen valt. D66 is in de loop der jaren verworden tot een vrij elitaire partij, en die gaan dus ook altijd meer ogen hebben voor een categoraal gymnasium en een universiteit, dan voor een vmbo-school en een ROC Bakkersopleiding. Maar dat laat zich toch lastig verenigingen met hun zelfbenoemde kwalificatie 'onderwijspartij.' Ook van de PvdA moet je je afvragen waarom ze dit hebben laten gebeuren.

Verder eens met het belang van voorschoolse educatie, zeker voor kinderen met een taalachterstand kan dat een groot verschil maken. Je zou zelfs moeten overwegen om niet-Nederlands sprekende ouders daar deel van uit te laten maken.

    janneke141 Ja, er zit zeker een prijskaartje aan, en een andere jong-oud balans. De armoede onder ouderen is in Finland bijvoorbeeld weer vrij hoog. In Nederland is dat andersom ('armoede' in enge en ruime zin). De bevolking is daar ongeveer even jong of oud als hier, scheelt niet heel veel. Dat is wel interessant.

    Ik ben echter wel van mening dat vaak foutief wordt gedacht dat de circa vijf procentpunt hogere lastendruk zich vertaalt in vijf procent hogere lastendruk voor twee keer modaal. Dat is niet zo. Nog afgezien van dat het weer terug compenseert in lagere kosten voor kinderopvang, lagere kosten voor schoolboeken (want er wordt collectief ingekocht), lager eigen risico, en ga zo maar door. Ik vind dit en de diverse Sanders/AOC filmpjes altijd wel een goede illustratie voor het achterliggende idee. Net zoals hun oplossing voor dakloosheid (wat duur lijkt maar het niet is). Waarom is goed onderwijs of zoiets geks als een startkapitaal van 10k (zoals Klaver wil - niet dat ik daar helemaal voor ben) bizar en onbetaalbaar, maar boterzachte wetgeving zoals de BIK of jubelton weer niet (kosten tien keer zo hoog als begroot). Er wordt iig niet beter op de centjes gelet.

    De Mammoetwet is lange tijd verguisd geweest door de Telegraaf en Elsevier hoek, en ik ben het ermee eens dat dit niet terecht is. Het was een KVP-PvdA wet van een nogal progressief kabinet. Ook hier vind ik dat de PvdA (dikwijls de minderheid in een kabinet; ook destijds in Paars!) vaak ten onrechte alle schuld krijgt van wat mis is gegaan in het onderwijs, terwijl de rol van andere partijen, die direct in gingen en gaan tegen alle adviezen, is onderbelicht. Het CDA heeft trouwens veruit het vaakst de minister geleverd (en dit keer geen fratsen zoals het slopen van de hardheidsclausules om "linkse ministers"" vleugellam te maken).

    Ik vermoed dat jij wel bekend bent met de vele wetenschappelijke onderzoeken over het gegeven van "early tracking".

    Nog even over die keuzes van het Finse onderwijs: ik kan het fout hebben maar ik heb ook artikelen en lijstjes gezien waar Finse kinderen vrij creatief blijken te zijn en hoog scoren op "problem-solving skills", op groepsdynamiek en oplossend vermogen. Dan lijkt het me niet alleen maar een kwestie van een vernauwde focus in rekenen en taal (of "stampen" misschien) maar ook dat het op de één of andere manier brede opbrengsten genereert die over een heel scala inzetbaar zijn. De achterliggende vaardigheden om tot kennis te komen zeg maar, waarbij nieuwe technische kennis sneller wordt opgepikt. Daar heeft de hele maatschappij baat bij, ook de babbelende en politieke Minerva kaste (not what you know but who you know), en kan ook een noodzakelijke opening zijn om eens wat minder afhankelijk te worden van de financiële sector.

      Klopkoek ik kan het fout hebben maar ik heb ook artikelen en lijstjes gezien waar Finse kinderen vrij creatief blijken te zijn en hoog scoren op "problem-solving skills", op groepsdynamiek en oplossend vermogen.

      Nee, je hebt het niet fout. Dit klopt. Voor Nederlandse kinderen trouwens ook, vooral als je het gaat vergelijken met landen als Japan. Wat ze in Finland minder aanbieden, met name op de basisschool, is wereldwijsheid. Aardrijkskunde, biologie e.d. Pubquizzen met Finse kinderen tegen Nederlandse zal waarschijnlijk door de Nederlandse worden gewonnen.

        Reya Bedankt voor het delen. Met interesse gelezen, ik heb er momenteel niet zo veel aan toe te voegen eigenlijk.

        5 days later

        Reya Een hoopvolle afsluiter maar ben er niet gerust op dat er binnenkort ook daadwerkelijk wat gaat gebeuren. Het CDA lijkt dat besef zeker wel te hebben maar de VVD bijvoorbeeld weer niet (is ook niet in hun belang; zie hun selectieve gebruik van algoritmes en profilering).

        Zoals het artikel vermeld is het inderdaad frappant hoe sterk de meritocratische gedachte hier aanwezig is. Een van de hoogste van Europa, wat in die tijd op zichzelf niet eens heel enorm onrealistisch was, misschien.

        Het geprivatiseerde, gecommercialiseerde, gedecentraliseerde en marktgedreven onderwijssysteem van voorheen modelland Zweden gaat trouwens ook niet goed meer (en dat was dan de inspiratie voor Sander Dekker zijn recente onderwijswet... waarin winstuitkeringen dan wel ontbreken, maar het is opvallend hoe weinig media berichtgeving daarover was)

        https://www.unicef.org/sites/default/files/styles/press_release_feature/public/Report%20Card%2015%20.png?itok=5UHJvee6

        Waarbij de verschillen tussen autochtonen en allochtonen oplopen, tegen de OESO trend in.
        https://www.ft.com/content/3b9566e4-941a-11e8-b747-fb1e803ee64e
        https://learnlikethedutch.com/international-research/

        Sloggi Dat zou je zeggen, maar dat valt nogal tegen. De meeste van mijn collega's hoor je toch vooral over de voordelen van de fysieke scheidingen, en niet over de nadelen. En dat zijn dus onderwijsmensen.

        Sloggi Het lijkt me nuttiger om te proberen meer kinderen uit achterstandsgroepen op de lycea te krijgen.

          remlof Ook nuttig, niet noodzakelijk nuttiger. Maar het mixen van die schoolgebouwen is laaghangend fruit, dat is een technische aanpassing die veel makkelijker te realiseren is dan de verandering van allerlei vastgeroeste structuren onder onderwijzend personeel.

          Sloggi Ah, het is weer tijd voor het jaarlijkse SCP-rapport waarin zonder uitzondering wordt gewezen op de groeiende ongelijkheid in het onderwijs.

          Echt, gewoon al tien jaar hetzelfde advies. Ik vind dat ze helemaal gelijk hebben, maar begin me toch af te vragen of er ooit nog een minister mee aan de slag gaat.

            Eur Er zijn veel te veel mensen en partijen die de huidige situatie helemaal niet zo ongewenst vinden. Dan is jaarlijks je ongenoegen uitspreken over het onderzoek wel genoeg.

            • Eur replied to this.

              remlof Gaat in het huidige systeem niet lukken. Kinderen van ouders met een lager onderwijsniveau worden op dit moment zo gigantisch benadeeld binnen de huidige opzet dat een dergelijk initiatief trekken aan een dood paard zou zijn.

              In Nederland selecteren we onze kinderen relatief jong (op 11-jarige leeftijd) en strikt op onderwijsniveau. Hoe jonger je iemand selecteert hoe meer de thuissituatie mee speelt. Dat hoeft an sich geen probleem te zijn, maar dan moet je dus leerlingen de mogelijkheid geven om binnen hun onderwijstraject van niveau te veranderen. Alle onderwijsniveaus bij elkaar op 1 locatie is zo'n manier om die drempel te verlagen (het normaliseert andere niveaus).

              janneke141 Klopt. De huidige situatie is lekker makkelijk besturen. Allemaal bestuurskundigen zonder ambitie/leraren met geen zin in gezeik die niet zitten te wachten op een flexibeler systeem.

              Heb oprecht heel veel wetenschappelijke literatuur erop nageslagen en er is gewoon 0 te vinden over de mogelijke voordelen van de kant die ons systeem opgaat. De enige redenen die ik kan bedenken zijn praktisch; 1. Makkelijker te managen (homogene populatie), zowel klassikaal als op schoolniveau. 2. Makkelijker om jongeren door het systeem te loodsen als je niet hoeft stil te staan bij waar het kind qua niveau daadwerkelijk op z’n plek is. 3. Makkelijker om je als school "“specialistisch" te profileren door maar 1 schooltype aan te bieden.

              Dan vraag je je soms wel af of ons onderwijssysteem voor leerlingen of voor schoolbestuurders is ingericht.

                Eur Misschien Sander Dekker in het volgende kabinet.

                Eur Dan vraag je je soms wel af of ons onderwijssysteem voor leerlingen of voor schoolbestuurders is ingericht.

                Dit is een zeer terechte vraag. Het oorspronkelijke systeem, dus de opzet van de mammoetwet en wat eromheen hangt, was duidelijk in het voordeel van de leerling, zeker ten opzichte van de situatie die eraan voorafging. Maar de laatste 30 jaar is het stelsel steeds meer gekaapt door mensen met stropdassen en mantelpakjes.

                Oh, en potentiële reden 4 is PR-technisch: door de vmbo-afdeling onder te brengen in een ander gebouw loop je geen potentiële aanmeldingen op de vwo-afdeling mis van leerlingen (en vooral ouders) die toch liever een OSM-schooltje zien.

                  Oh, en @Eur , als je links hebt naar online bronnen over dit onderwerp dan heeft dat zeker mijn interesse.

                  Eur

                  Het systeem werkt natuurlijk ook alleszins best redelijk voor ouders die hun kinderen met het nodige duw- en trekwerk wel op die lycea krijgen.

                    Reya Als die kinderen nu gewoon naar het VMBO zouden gaan (waar ze eigenlijk thuishoren) en kinderen met veel potentieel uit de kansarme groepen naar de lycea zou dat veel en veel beter zijn voor de gewenste integratie. Dan is die binnen een paar generaties voltooid.