janneke141
Wat betreft dat eerste: dat weet ik niet. Ik weet alleen dat het vooroordeel heel breed gedeeld wordt, maar dat het dus echt onzin is.
Wat betreft dat tweede: ja, ik vind het enorm zorgwekkend.
De bovenbouw van het vwo heeft een sterke oververtegenwoordiging van meisjes. Havo ook. Ondertussen stromen er meer jongens af naar lagere niveaus en meer meisjes op naar hogere niveaus. Kortom: de meisjes op h en v zijn gemiddeld gezien minder intelligent dan de jongens, maar ze scoren gemiddeld hoger.
Pas op vmbo-tl komen de verhoudingen weer wat in de buurt van 50-50; daaronder zijn de jongens in de meerderheid.
Dan is de grote vraag: wat doen we fout? Dan kunnen we wéér allerlei vooroordelen uit de kast trekken, maar die blijken constant niet te kloppen. Dat wordt dus een heel interessante zoektocht. Een vrij noodzakelijke ook, want dit heeft nogal wat gevolgen voor de toekomst. Sinds eind jaren negentig zijn de vrouwen al oververtegenwoordigd op universiteiten en sinds begin deze eeuw is dat ook het geval op de HBO's. En die verschillen worden steeds groter.
En ja, daar moeten we eigenlijk heel snel iets mee, want het gaat echt niet goed met die gasten.