Enigszins gerelateerde anekdote: de roostermaker die ik eerder noemde gaf ook les in een kleine klas in mijn laatste jaren. Die maakte dan de (toets)roosters live voor onze neus om ons mee te laten kijken. Het programma wat hij gebruikte maakte een optimale verdeling zodat de vakken zo veel mogelijk gespreid waren, zo min mogelijk mensen overlappende toetsen hadden, zo min mogelijk lokalen tegelijk gebruikt werden, etc.
Steevast leidde dat er toe dat er 15 leerlingen twee toetsen tegelijk moesten maken, of dat er 80 mensen zes tussenuren hadden tussen twee toetsen, of dat er één ongelukkige knul vier toetsen op één dag had. En dan was het nog uren sleutelen en draaien aan parameters om de situatie iets schappelijker te maken. En dat moet je dan voor normale lesroosters ook nog doen met de werktijden van de leraren, welke vakken ze geven, op welke locatie ze wanneer zijn. Lijkt me hel, precies zoals Janneke al beschrijft.
edit: Oh, Janneke was tegelijk al ongeveer hetzelfde aan het typen. Nou ja, ik laat dit maar staan.