janneke141 Gevolg in plaats van probleem snap ik. Wat is volgens jou het grootste risico?
Het bestuur waar ik voor werk overweegt in te stappen, dus ik ben wat aan het klankborden om in te schatten of dit een verstandig besluit zou zijn. Zelf snap ik wel dat het monopolie van de grote uitgeverijen gebroken moet worden. En ik vind dat scholen zelf eigenaarschap zouden moeten hebben over het lesmateriaal. Het is immers je core business. Maar ik krijg bij deze club sterke start-up vibes. Ik maak me zorgen over de wijze waarop het materiaal tot stand moet komen. Over twee jaar zouden er boeken moeten zijn en als de focus ligt op time to market dan weet ik niet hoe het met de kwaliteit zit. Vooral omdat ze in de vacatures aangeven dat het gebruik van generatieve AI toegestaan is. Ik maak me ook zorgen over informatieveiligheid, omdat bij startups de veiligheid nogal eens het ondergeschoven kindje is.
Maar goed, buiten dat wordt het onderwijs heel erg bepaald door commerciële instellingen die producten pushen en daar flink geld aan verdienen. En er zit in het onderwijs zelf te weinig ondernemerszin om daar iets aan te doen. Wat dat betreft is het goed dat er iets anders geprobeerd wordt.