• Politiek
  • Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022

janneke141 Ja, tof. Behalve dan dat mijn werkgever de toezegging net zo snel weer introk dan dat ze gegeven werd, dus het zal weer voor een andere keer worden.

Dat is wel weer het bekende staaltje professionaliteit dat ik gewend ben van het onderwijs.

Friek Ik voelde deze wel een beetje aankomen. Want nadat het standaard toetsweekrooster erin geklopt was ging er daarna pas iemand verzinnen dat wat extra reserve in verband met coronaquarantainetoestanden wel handig is, dus ik had voor de zekerheid al een paar dagen extra gewacht met mijn aanmelding bij de gemeente. In dit geval dus terecht.

Wel jammer. Had het echt wel graag een keer willen doen. Al lijkt het in de stembureaus waar ik tot op heden geweest ben wel altijd een gepensioneerdenfeestje.

Hij is nog geen 18, maar toch heeft Dario Fränkel zijn stem al mogen uitbrengen in de gemeente Duiven. Op 16 maart, de dag van de gemeenteraadsverkiezingen, is hij jarig en daarom mocht hij bij hoge uitzonderingen toch al naar de stembus.

Hehe, leuk unicum. Al zal het nog wel voor een stuk of 1000 jongeren gelden die vandaag of morgen 18 worden, maar zo heel vaak zal het toch niet voorkomen dat je legaal je stem mag uitbrengen terwijl je 17 bent.

janneke141 Zal bij de vorige verkiezingen voor de Tweede Kamer ook zo zijn geweest dan, maar toen heeft iedereen de scoop gemist denk ik.

tsjok Er werd toen wel erg actief gecommuniceerd dat de maandag en dinsdag voor de ouderen bedoeld waren, maar ook toen zullen er wel een paar geweest zijn, ja. Er waren er in elk geval die mochten.

janneke141 Jammer.

Ja, zit nu zelf ook weer. Loopt niet bepaald storm, ik heb om 14:30 de vorige ploeg afgelost. Sindsdien hebben we er 50 gehad in 4 uur tijd, het zal me verbazen als er nog 10 bij komen.

CryptoUnie-NFT, een partij naar het hart van @tsjok

Tem

Wondvocht Arie - 56%

Door een wat vreemde speling van het lot komt uw politieke voorkeur voor 88 procent overeen met die van lijst Wondvocht Arie. Op de onfortuinlijk gekozen naam na bent u politiek gezien een zielsverwant van Wondvocht Arie: uw standpunten zijn redelijk en prima. Maar ja, zult u daadwerkelijk stemmen op lijst Wondvocht Arie? Gewetenskwestie.

Dit vind ik eigenlijk wel de "Wondvocht Arie" van de lijst in mijn gemeente of Alex Ploeg doet mee als typetje.

Nog een stemwijzer, deze wordt door DPG gebruikt: https://mijnstem.nl/

Bovenste drie voor mij: GL 72%, CDA 71%, Volt 70%
          Onderste drie: NVU 50%, FvD 46%, PVV 44%

Wat hebben die neonazi's in vredesnaam in de stemwijzer ingevuld dat zelfs jij er nog voor 50% mee overeenkomt?

Overigens, dat het verschil tussen de nummer 1 en laatst maar 28% is (zoiets komt er bij mij ook altijd uit), zegt dat wat over de standpunten van de partijen, over degene die het invult, over de maker van de stemwijzer of moet ik er gewoon niet te veel achter zoeken?

janneke141 Wat hebben die neonazi's in vredesnaam in de stemwijzer ingevuld dat zelfs jij er nog voor 50% mee overeenkomt?

De stellingen die je doorgaans moet beantwoorden (en waar gemeenten echt over gaan) zijn nu niet bepaald heel gevoelig voor extreme opvattingen. Hier in de raad worden ook diametraal tegengestelde posities ingenomen over de bouw van woningen in een polder, de aanleg van een metro of het verhogen van een cultuurbudget. Dat de nazi’s het soms eens zijn met GroenLinks op sommige stellingen, maar op andere stellingen weer met de VVD, vind ik niet heel schokkend. Dan krijg je vanzelf als argeloze kiezer het voor elkaar dat je het 50% eens bent met de FvD.

janneke141

De gemeentelijke politiek heeft natuurlijk maar beperkte speelruimte. Vorige week een artikel gelezen over het effect van de samenstelling van het college op de OZB voor hoogte of verdeling tussen huur, koop en bedrijven. Dan blijkt het geen klap uit te maken of zo’n college jarenlang links of rechts is.

Duke Een gemeente is gewoon voor 60% of meer een uitvoeringsorganisatie van het Rijk geworden. En die taken worden zo gefinancierd dat er voor de overige 40% te weinig geld overblijft om echte keuzes te maken.

(Grof over de duim)

Wel weer knap van de kabinetten Rutte, de gemeenten hebben weinig gemerkt van de vette jaren sinds de kredietcrisis dankzij het creatief hanteren van de trap op trap af-systematiek.

Sloggi En die taken worden zo gefinancierd dat er voor de overige 40% te weinig geld overblijft om echte keuzes te maken.

Hoezo dat? Om de jeugdzorg te kunnen betalen moet óf de bibliotheek, óf het zwembad dicht. Noem dat maar geen echte keuze.