Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022
janneke141 Tof!
Zorg ervoor dat het proces-verbaal na de telling goed ingevuld wordt. Wees met name alert op het invullen van de voorkeursstemmen (bij de juiste kandidaat, correcte aantallen, en volledig). De uitslag wordt uiteindelijk bepaald op basis van de stemmen op de kandidaten, de totalen per lijst op het proces-verbaal zijn alleen bedoeld als controlemiddel voor het stembureau.
En ik denk dat je in het achterhoofd moet houden dat je niet bij de afd. Toeslagen van de Belastingdienst werkt, en dat het dus niet het doel is om zoveel mogelijk 'fraudeurs' te vinden (oftewel kiezers te weigeren op pietluttigheden).
Zeker volmachten worden niet altijd netjes ingevuld. Dan staan de handtekeningen van gemachtigde en volmachtgever op elkaars plek, of dan is de volmacht volledig ingevuld maar ontbreekt alleen de handtekening van de gemachtigde. Ik probeer daar altijd een beetje pragmatisch mee om te gaan, als in elk geval de volmachtgever maar getekend heeft en een (kopie) legitimatie heeft meegegeven.
Maar uiteindelijk ontkom je er niet aan dat soms kiezers geweigerd moeten worden. Geen stempas, of de verkeerde. Geen legitimatie, of de verkeerde (zo'n paspoort met gaten erin). Wel een volmachtstem, maar zelf niet gaan stemmen.
Zo, Volt-poster voor het raam gehangen die de nummer twee op de lijst hier bij me kwam afgeven.
Valt tegen. Als je dit naar de drukker stuurt dan moet je ook het lef hebben om het tot de 16e te laten hangen vind ik.
Friek
Ik dacht dat het posters waren die bij wijze van protest door "de VVD" waren opgehangen.
Maar het zijn echt posters van de echte VVD Hellendoorn. Waar echte VVD'ers over hebben nagedacht. Waarbij echte VVD'ers hebben gezegd "Ja, dat gaan we doen!".
Dan inderdaad gewoon laten hangen, met je grote bek.
Drietebuul Ik dacht dat het posters waren die bij wijze van protest door "de VVD" waren opgehangen.
Zeker als je er dan zo’n hashtag onder zet.
Ik heb gisteren overigens niet geluisterd naar het radiodebat voor de gemeenteraadsverkiezingen, maar ik begreep - met lichte verbazing - dat de oorlog in Oekraïne het onderwerp was. Ging het over de vraag of de gemeente Renswoude zijn luchtmacht in zou zetten om het luchtruim boven Oekraïne te sluiten en wat de gemeente Scherpenzeel allemaal doet om zijn banden met Russische oligarchen tegen het licht te houden?
Drietebuul
Opvang van vluchtelingen is natuurlijk wel iets waar gemeenten een rol in spelen. Maar toegegeven: een debat over een klein onderwerp zoals ‘moet er een nieuw zwembad komen op locatie x’ is toch beter.
Voor de waterschappen zou dat overigens ook heerlijke debatten opleveren. “Moeten we bevers die knagen aan de dam gewoon kapot schieten of niet?! Te gast zijn Henk de Vries van VVD en Gerda de Jong van Lokale Nattigheid!”
Eigenlijk is dat altijd wel zo bij die landelijke debatten over lokale verkiezingen. En nu beheerst dat conflict al het nieuws. Daarnaast heeft het ook directe gevolgen waar de gemeenten wellicht ook wat mee moeten zoals de sterk stijgende energieprijzen en veel nieuwe vluchtelingen.
In die zin snap ik het wel. En voor de lokale zorgen kijk ik wel een van de lokale debatten.
Ik ook
Oh jongens, dit had toch iemand moeten zien voordat dit naar de copyshop ging?
janneke141 CDA Kampen ziet wel meer dingen verkeerd vrees ik.
Ik ga, net als vorige keer, lekker lokaal stemmen. Studenten Techniek In Politiek (STIP).
Bakker in Zeist houdt eigen verkiezingspoll. Ik vind dit echt heel grappig bedacht.
- Edited
Mijn uitslag van het KiesKompas voor Amersfoort:
In 2014 heb ik ChristenUnie gestemd, in 2018 heb ik CDA gestemd, vermoedelijk nu weer CDA. Het CDA is in Amersfoort onder andere voor hoogbouw en tegen woningbouw in het buitengebied, ik ook.