• Politiek
  • Prinsjesdag en Algemene Beschouwingen 2021

Misschien dat @freako trouwens kan uitleggen waarom de drie afsplitsers allemaal een andere naam hebben: Fractie Den Haan, Groep Van Haga en (niets) Omtzigt.

janneke141 Nee maar het mag

Het lijkt me voor een werkgever ook wel voordeliger om mensen zoveel mogelijk thuis te laten werken.

janneke141 Een 'fractie' is gewoon een of meerdere mensen in de Kamer die zelfstandig opereren. Den Haan, de VVD, D66: allemaal fracties. De fractie waarvan Van Haga fractievoorzitter is heet "Groep van Haga".

De enige die ik niet helemaal snap is waarom Omtzigt "lid Omtzigt" heet en niet "fractie Omtzigt". Wellicht heeft hij zich nog niet formeel afgescheiden van het CDA als nieuwe fractie?

Falco Zo indrukwekkend is een woning in Amsterdam nu ook weer niet. Vooral niet als je >1 miljoen van je oma hebt gekregen. Dan is bellen naar je oom niet eens nodig, ik heb nog wel wat starterswoningen in de aanbieding die in haar box 3 passen.

Dwersdriever Terwijl Amalia's eventuele lesbische liefde betekent dat ze de kroon moet opgeven.

tsjok Als de economie groeit maar het reële inkomen van mensen stijgt minder dan de economie groeit, waar blijft die groei dan?

Even los van het feit dat met die koopkrachtplaatjes aardig wordt gegoocheld.

Sloggi De groei kan bijvoorbeeld ook in overheidsuitgaven (zorg, onderwijs) zitten, of in investeringen, of in een gestegen export die wordt opgepot.

Of bijv. in een verbetering van de werkgelegenheid. Minder werkloosheid of meer promoties naar beter verdienende banen.

Over dertig jaar geven we een half modaal inkomen per inwoner uit aan zorgkosten, is vorige week berekend. Probeer dan de koopkracht nog maar eens te laten stijgen.

Sloggi Als alles wat je koopt 5% duurder wordt en je salaris met 5% stijgt, dan is je koopkracht hetzelfde gebleven maar de economie wel met 5% gegroeid (heel overgesimplificeerd natuurlijk). Of als iedereen 5% van zijn inkomen extra aan belasting moet betalen en de overheid daardoor 5% meer geld uitgeeft.

tsjok Alleen als je 100% van je inkomen consumeert. Heb je een spaarboekje van de helft, dan is 5% inkomensstijging en 5% inflatie alsnog een stijging van het besteedbaar inkomen.

janneke141 Dat lijkt me wel heel extreem, zeker gezien het feit dat de helft van het aantal inwoners niet werkt. Wie heeft dat berekend?

Friek Wat een vaag verhaal. Echt zoiets wat alleen op papier klopt maar in de praktijk niet.

Enige wat ik dan niet snap is waarom Omtzigt niet de Groep Omtzigt wordt genoemd.

tsjok €15k per Nederlander (291 miljard op 19,5 miljoen). Is natuurlijk geen garantie dat een modaal inkomen in 2050/2060 ook €33k is. Maar de dreiging is er niet minder om. Vooral omdat tegen die tijd ook een derde in de zorg werkzaam moet zijn.

GSbrder "Als we niets doen" wordt dat voorspeld. Dat lijkt me niet echt een realistische aanname vooral omdat er vier decennia aan beleid tussen nu en dat moment zit.

Maar goed, dat de stijgende zorgkosten een groot probleem zijn en worden lijkt me evident.

tsjok
                    Ja, ik vond het ook een bijzonder verhaal. Helemaal al om de handelwijze van Den Haan rondom de stichting voor het ondersteuningsgeld.

Friek Ik kan me ook niet voorstellen dat dat legaal is. Je kunt niet zomaar jezelf inschrijven als voorzitter bij de KvK en dan de overige bestuursleden uitschrijven en dan als enige aanspraak maken op het eigen vermogen van een stichting. Zou leuk zijn als dat kon, zeg.

tsjok En snap ook niet zo goed waarom ze dan meer te besteden zou hebben als BIJ1 of de BBB. Dat zou toch evenveel moeten zijn? Of hebben ze het dan over het gespaarde geld van 50+?

En ben wel benieuwd naar de juridische definitie van afsplitsing. Want ik ben het ermee eens dat je je als eenpersoonsfractie niet kunt afsplitsen van een fractie, maar je kunt lijkt me weldegelijk afsplitsen van een partij (die buiten de TK nog steeds bestaat.).