Ik zat laatst met een vriend wat terug te kijken op het vorige (en huidige) kabinet. De volgende dag kwam ik tot de conclusie dat ik het eens allemaal op een rijtje wil zetten, en daar mogen jullie ongevraagd in meedelen.
Rutte-III trad aan op 26 oktober 2017 na een formatie van 225 dagen, de langste formatie ooit, en bestaat zoals jullie weten uit vier partijen, te weten VVD, CDA, D66 en CU. Het motto van het kabinet is "Vertrouwen in de toekomst".
- Op 13 februari 2018 (na minder dan vier maanden) sneuvelde de eerste bewindspersoon. Halbe Zijlstra moest opstappen als minister van Buitenlandse Zaken nadat bleek dat hij zijn ontmoeting met Vladimir Poetin had gelogen. Zijlstra werd vervangen door Stef Blok.
- Blok kwam in opspraak in de zomer van 2018 nadat Zembla berichtte dat hij Suriname een 'failed state' had genoemd en dat er geen multiculturele landen zijn waar mensen vredig samenleven. Dit leidde tot een MvW tegen Blok gesteund door GL, SP, PvdA, DENK en PvdD.
- Op 16 oktober 2018 werd een motie van afkeuring tegen Rutte verworpen vanwege de Dividendbelasting-affaire. Er stemden 67 leden voor (de gehele oppositie).
- Op 21 mei 2019 trad Staatssecretaris van Justitie Harbers af nadat hij misdaden gepleegd door asielzoekers ogenschijnlijk had weggemoffeld.
- Op 18 december 2019 trad Staatssecretaris Snel van Financiën af vanwege zijn rol in de kinderopvangtoeslagaffaire.
- Op 20 februari 2020 werd een motie van afkeuring tegen staatss Visser van Defensie verworpen, de gehele oppositie stemde voor
- Op 14 mei 2020 overleefde minister Bijleveld een breed gesteunde motie van wantrouwen vanwege het bombardement op Hawija
- Op 23 juni 2020 nam de Eerste Kamer een motie van afkeuring aan tegen minister Ollongren (BiZa), een unicum in de laaste honderd jaar.
- Op 3 september 2020 werd een motie van afkeuring tegen minister Grapperhaus (J&V) verworpen, de gehele oppositie stemde voor
- Op 15 januari 2021 bood het hele kabinet zijn ontslag aan vanwege de Kinderopvangtoeslagaffaire. Om dezelfde reden trad op 15 januari 2021 minister Wiebes af die destijds staatssecr van financien was.
- Op 2 april 2021 werd een motie van afkeuring tegen Mark Rutte (AZ) aangenomen door de gehele kamer minus de VVD. Een MvW haalde het niet.
- Op 30 april 2021 werd een motie van afkeuring tegen het hele kabinet wederom gesteund door de hele oppositie (min SGP) (het 'sensibiliseren'-debat)
- Op 31 augustus 2021 stapte Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vrijwillig op om als lobby'ist aan de slag te gaan.
- Op 16 september 2021 werden moties van afkeuring aangenomen tegen ministers Kaag (BuZa) en Bijleveld (Defensie) die daarop beiden hun ontslag aanboden.
IIn totaal werden er tegen bewindslieden van Rutte-III 34 moties van wantrouwen ingediend, een record. Daarnaast werden er vier moties van afkeuring aangenomen (tegen Rutte, Ollongren, Kaag en Bijleveld), voor zover ik kan vinden ook een record. Ik heb omwille van ruimtegebrek lang niet alle moties hierboven genoemd, alleen de breed gesteunde en/of inhoudelijk opvallende.
Ministers Bruins (Medische zorg), Ollongren (BiZa), Van 't Wout (EZ), Van Ark (Medische Zorg) vielen tijdens het kabinet Rutte-III uit vanwege medische redenen. Ollongren keerde daarna terug. Voor zover ik zo snel kan checken is dit tevens het kabinet met de meeste persoonswisselingen.