Aangezien ik de komende week geen tijd heb, nu al mijn duit voor in de zak.
Algemene indruk:
Ik voel mij een beetje als in de colleges over de postmoderne filosofen. Iedereen is er lyrisch over en lijkt iets te begrijpen dat bij mij maar niet indaalt. Dat probleem heb ik wel vaker bij indierock en dan vooral noiserock. Regelmatig klinkt het mij toch te 'lelijk'. Verder vind ik het wel tof dat het een conceptuele plaat is en waardeer de bijzondere composities en het unieke geluid, maar het wekt absoluut geen emotie bij mij op.
Ik denk trouwens ook dat mijn problemen met het album voor een deel komen door zijn zeer beperkte zangstem. Op een gegeven moment was ik die wel zat. Zeker omdat het overduidelijk een album is die je in z'n geheel moet luisteren. Ik ga ook niet snel één nummer in één van mijn afspeellijsten zetten, deze nummers horen bij elkaar. Afzonderlijk komen ze niet helemaal tot hun recht. Al was het maar omdat je dan mist dat er bijna een soort hartslag in het album zit (die op het einde heel duidelijk is natuurlijk).
Ondanks dat ga ik toch even alle nummers weer bij langs. Ik ga trouwens niet in op de individuele songteksten omdat die gewoon regelmatig niet te verstaan zijn. Ik heb ze opgezocht en het is eigenlijk jammer dat ze zo ondersneeuwen want het zijn echt wel prima lyrics. Goede metaforen en redelijk originele invalshoeken voor een break-up plaat. The Moon heeft denk ik mijn favoriete teksten op deze plaat.
I Want Wind to Blow
Extreem sterk begin van de plaat, ondanks dat het een beetje lang is zonder dat er nog veel gebeurd op het einde. Ik snap ook wel dat dit 'de hit' was van het album. Goede combinatie van een redelijk toegankelijk nummer en één van de beste van de plaat. Het laat echt zien wat Phil Elverum kan.
The Glow pt. 2
Na een sterke opening weer een goed nummer. Het is niet helemaal mijn smaak, maar ik kan wel horen dat hij met het titelnummer een erg hoog niveau haalt.
The Moon
Misschien wel mijn favoriete nummer dankzij sfeer en compositie en daardoor heb ik er ook wel echt last van zijn matige zang. Zo jammer.
Headless Horseman
Na drie sterke nummers is dit een beetje een tegenvaller. Op zich is het fijn om een rustpunt te hebben, maar het is wel heel tam na alle interessante composities van de eerste drie.
My Roots are Stong and Deep
De eerste van de kortere nummers en het is een best oké nummer.
Instrumental
Fijn om even een dikke minuut te luisteren naar een mooie compositie. Had van mij ook wel iets langer gemogen. Het vorige nummer, hoewel prima, had prima geslachtofferd kunnen worden voor iets meer van dit.
The Mansion
Lekkere intro en heel atmosferisch. Het is minder interessant dan de eerste drie nummers, maar ik luister er graag naar. Zijn manier van zingen staat mij hier ook niet tegen. Het past beter dan wanneer hij mijn zijn beperkte bereik moet wedijveren met composities die zeer prominent aanwezig zijn.
(Something)
Beetje spookachtig en sluit mooi aan op The Mansion. Hij zoekt meerdere malen het contrast op tussen nummers die na elkaar komen en dat houdt de luisteraar gefocust. Het is echter ook wel lekker als de overgang niet zo hard is.
(Something -1)
En toen kon het nog spookachtiger. Interessant duo met (Something) door dat de atmosfeer bijna hetzelfde is zonder dat het ook hetzelfde klinkt.
I'll Not Contain You
Deze vond ik niet zo boeiend. Luistert wel lekker weg, maar op een plaat als deze valt dit nummer amper op.
The Gleam pt 2
Interessanter dan het vorige nummer. Maar net als bij veel andere kortere nummers met zang voegt het niet heel veel toe in mijn opinie.
Map
Ik waardeer de andere zangstem. Verder is de noise mij wel wat te heftig. Al is het fijn dat er een zekere opbouw is, dan wordt je er niet in één keer ingegooid. De rest van de compositie vind ik wel heel tof trouwens.
You'll be in the Air
Hoewel het eentonige gemompel mij begon te vervelen, is die uithaal niet bepaald aan mij besteed en was ik bijna blij dat hij weer terug ging naar het gemompel. Verder lekker nummertje.
I Want to be Cold
Het begin is not my cup of tea. Laten we het daar maar op houden. En in zo'n kort nummer is er dan niet heel veel meer. Al was de flits van de vrouwenstem wel lekker op het einde.
I Am Bored
Valt een beetje weg op deze plaat, maar prima nummer verder.
I Felt My Size
Lekker nummertje, maar niet bijzonder verder.
Instrumental 2
Fijn, het werd wel weer eens tijd voor wat bijzondere melodieën/composities. Het haalt het echter niet bij Instrumental 1. Het album zakt wel een beetje in zo op het einde.
I Felt Your Shape
Wederom prima, maar wel het gevoel dat ik het al een keer gehoord heb inmiddels.
Samurai Sword
Ja... nou. Van mij hoeft dit niet echt. Waar andere noisy nummers op een gegeven moment een balans vonden, blijft dit gewoon de hele tijd heel vervelend om naar te luisteren. Tot die stilte met wederom die hartslag. De hartslag blijft tof.
My Warm Blood
Dit had geen 9 minuten hoeven te zijn. Ik vind het wel een fijne en passende afsluiter trouwens met de hoofdrol voor de hartslag.
Ik had trouwens ook een vrij lang experimenteel break-up album op de agenda staan voor volgende week. Maar om jullie allemaal te sparen zal ik wat anders uitzoeken. :p