Drietebuul Het OM eiste vandaag 30 jaar en TBS. Redelijk bizarre eis als je het mij vraagt. Het is de allerhoogste eis die mogelijk is terwijl VD verminderd toerekeningsvatbaar is (ook volgens het OM). En van de rechtbank kreeg H. 18 jaar + TBS dus het OM wil dat bijna verdubbelen (!). De combinatie zeer lange celstraf + tbs vind ik sowieso altijd erg dubieus, trouwens.

tsjok
    Is het requisitoir ergens terug te lezen/zien? Zullen dan wel volledig op de tour van de culpa in causa zijn, gegaan vermoed ik.

Drietebuul Nee, requisitoirs worden niet gepubliceerd. In het arrest is straks te lezen wat de rechtbank als samenvatting van het standpunt van de AG geeft.

Je kunt wel de tweets van Belleman van vandaag teruglezen, daar is wel veel uit te halen.

tsjok Je kunt wel de tweets van Belleman van vandaag teruglezen, daar is wel veel uit te halen.

Had gekund, als Twitter niet zo'n gebruikersonvriendelijk kutplatform was geworden waar je maximaal zeven tweets terug kan lezen tot je zo'n inlogscherm voor je smoel krijgt. Wacht wel gewoon het arrest af.

Drietebuul Voor mensen als Belleman is het aanmaken van een Twitterprofiel ruim de moeite waard.

7 days later

Meer details in link. Vlak na de aanslag op Derk Wiersum werd advocaat Schol in 2019 neergeschoten op straat in Duitsland net over de grens. Er zou een conflict met een sportschoolhouder aan ten grondslag hebben gelegen, al is dat nog niet duidelijk. Schol werd in zijn been geraakt maar overleefde door ingrijpen van omstanders. De rechtbank heeft vandaag ongekend hoge straffen hiervoor opgelegd. Een duidelijk signaal wat mij betreft hoe ernstig dit soort wandaden zijn.

7 days later

Vandaag is er weer een zitting in het Marengo-proces. Voor het eerst helpt de landmacht mee bij de beveiliging van de zwaarbewaakte rechtbank in Amsterdam Osdorp.

Heel raar dat het zo ver heeft moeten komen.

16 days later

Voor Thijs H. geldt trouwens ook dat hij flink pech heeft met zijn appel en de nieuwe regels voor voorwaardelijke invrijheidsstelling. Bij de rechtbank moest hij 18 jaar zitten en was vrij gekomen na tweederde = 12 jaar effectief. Nu heeft hij 22 jaar gekregen onder de nieuwe regels = 20 jaar effectief.

Maakt wat minder uit omdat hij daarna direct door gaat de TBS in, maar toch. Het scheelt 8 jaar zitten, aangenomen dat de TBS even lang duurt en dat hij daar überhaupt ooit nog uit komt.

tsjok Komt TBS pas na de gevangenisstraf? Vreemd, het lijkt mij vanuit medisch opzicht beter om gelijk met een behandeling te starten.

Bolkesteijn Ja, helaas wel. Je zegt dan tegen iemand: jij hebt je daad mede gepleegd door een stoornis waar je niets tegen kunt doen, en het gevaar voor de maatschappij is zo groot dat we je verplichten om behandeld te worden tot je geen gevaar meer bent voor jezelf en anderen.

En we beginnen met die behandeling in 2042 🤡

Ik vind dat TBS tegelijkertijd met de gevangenisstraf aan moet vangen. Is de TBS eerder klaar, dan mag je na je straf weg; is dat niet zo, dan ga je na de celstraf verder in het TBS-traject.

tsjok Dus, stel Thijs H. heeft kanker dan kan hij direct behandeld worden (neem ik aan) maar een psychiatrische stoornis heeft die urgentie dus kennelijk niet. Is dat eigenlijk niet discriminerend?

tsjok Dat zou ook motiverend werken om de behandeling serieus te nemen. 👍 Want geen psychiater/psycholoog kan iets met een ongemotiveerde patiënt.

Bolkesteijn Nog los van hoe veel extra schade je aanricht door iemand met een psychische stoornis jaren (of nu zelfs decennia) onbehandeld op te sluiten.

tsjok Ik ook wel denk ik, voor zover ik daar verstand van heb. Maar is er een realistische kans dat dit ooit gaat veranderen?

janneke141 Weet ik niet. Rechters kunnen TBS eerder laten ingaan maar zijn daar heel terughoudend in. Er zijn ook wel goede argumenten tegen, moet ik bekennen: TBS is gericht op terugkeer in de maatschappij, wat bijvoorbeeld ook betekent dat verlof er een belangrijk onderdeel van uitmaakt. Maar een gevangene die nog tien jaar moet zitten stuur je niet met verlof uiteraard.

De Gelderlander had vandaag een verhaal over een vrouw die de buurman die haar broertjes met geweld jarenlang heeft misbruikt plots met tbs verlof door de buurt zag lopen. Dat bracht bij de familie alle, nog lang niet verwerkte, traumas weer boven.

De dader heeft veel meer slachtoffers gemaakt en wordt met de dood bedreigd, reden om hem buiten zijn eigen woonplaats onder te brengen. Daar is hij het niet mee eens en hij wil via de rechter opeisen dat hij in Nijmegen mag wonen. Aparte zaak.

• Tem replied to this.