Sloggi Echt niet. God de Heer beslist alles. Netjes iedere dag bidden, zondag drie keer naar de Kerk en op Kees stemmen, en meer invloed heb je er niet op.
Strafzaken in de media
Duke De Grijze Vogels van Arthur van Schendel.
janneke141 Volgens mij betekent predestinatie niet dat je maar kunt doen wat je wil en dat dat in het leven geen gevolgen heeft. Het hiernamaals staat wel vast. Maar misschien weet onze huisfilosoof @Friek hier meer van, ik heb toch meer op met godsdiensten waar het gezellig mag zijn.
Sloggi
Het saaie antwoord is dat het afhangt van je precieze definitie van predestinatie, inclusief verhouding tot de vrije wil van de mens, erfzonde, Gods alwetendheid enzovoort. Theologen als Calvijn en Luther gaven ook weer net verschillende invullingen aan het begrip. Het is niet voor niets dat er tig afsplitsingen bestaan binnen de protestantse kerk.
tsjok
Ik las dat de aanleiding voor het verhogen van het strafmaximum voor doodslag dat vonnis inzake de moord op die Hümeyra in Rotterdam is geweest. Dat dat kennelijk een soor van eye-opener is geweest ten aanzien van het bestaan van doodslagzaken waarbij de strafwaardigheid zoals deze door rechters wordt ervaren buiten de wettelijke mogelijkheden ligt. Je zou zeggen dat de rechtbank dan ook de maximale straf voor doodslag zou hebben opgelegd, als ze eigenlijk van mening waren dat dit zo'n kwalijk geval van doodslag is dat het strafmaximum een beperkende factor is in het vinden van een gepaste straf. Bekir E. kreeg in eerste aanleg echter "maar" 14 jaar voor de doodslag.
Het argument dat het verschil tussen de (tijdelijke) strafmaxima voor moord en doodslag teveel uit elkaar zouden lopen lijkt op het eerste oog meer hout te snijden. Maar aangezien de maximale straf voor moord, ook voor de recente verhoging van de maximale tijdelijke straf, al levenslang was, lijkt dat argument ook niet op zich te kunnen staan.
Dus gelegenheidsargumenten om populistische sentimenten door de kamer te rammen?
Sloggi
Weet je in ieder geval wel waar je aan toe bent.
Drietebuul Ik las dat de aanleiding voor het verhogen van het strafmaximum voor doodslag dat vonnis inzake de moord op die Hümeyra in Rotterdam is geweest. Dat dat kennelijk een soor van eye-opener is geweest ten aanzien van het bestaan van doodslagzaken waarbij de strafwaardigheid zoals deze door rechters wordt ervaren buiten de wettelijke mogelijkheden ligt. Je zou zeggen dat de rechtbank dan ook de maximale straf voor doodslag zou hebben opgelegd, als ze eigenlijk van mening waren dat dit zo'n kwalijk geval van doodslag is dat het strafmaximum een beperkende factor is in het vinden van een gepaste straf. Bekir E. kreeg in eerste aanleg echter "maar" 14 jaar voor de doodslag.
Ik denk dat het vonnis in de zaak-Hümeyra van de rechtbank Rotterdam gewoon een gerechtelijke dwaling was. In die zaak was in mijn ogen - en dat is niet een gewaagde mening van mij of zo - óverduidelijk sprake van moord. Bij het Hof werd Bekir E. dan ook wel veroordeeld voor moord. Voor zo'n individuele zaak, bovendien gecorrigeerd in appel, moet je in mijn ogen geen wetswijziging invoeren. Overigens speelde de discussie over de strafhoogte bij doodslag vóór Hümeyra ook al.
Drietebuul Het argument dat het verschil tussen de (tijdelijke) strafmaxima voor moord en doodslag teveel uit elkaar zouden lopen lijkt op het eerste oog meer hout te snijden. Maar aangezien de maximale straf voor moord, ook voor de recente verhoging van de maximale tijdelijke straf, al levenslang was, lijkt dat argument ook niet op zich te kunnen staan.
Dus gelegenheidsargumenten om populistische sentimenten door de kamer te rammen?
Jep. En wat daar nog extra krom aan is, is dat de maximale (tijdelijke) straf voor moord in 2006 werd verhoogd van 20 jaar 30 jaar mede omdat het verschil met de straf voor doodslag te klein zou zijn. Zo is het een soort eeuwige rat-race waarvan de volgende stap al in aantocht is, want er is een lobby om de straf voor moord te verhogen naar 40 jaar (het vorige kabinet wilde daar trouwens nog niet aan)
- Edited
Toch zal het nog wel even duren voor die 'rat race' bij Duitse proporties aankomt, waar bij moord de minimum straf levenslang is. Al is hun definitie van 'moord' wel wat anders dan de onze.
Ossu Dat is niet zo makkelijk met elkaar te vergelijken. De minimumstraf voor moord is alleen levenslang als er geen sprake is van strafverlichtende factoren. In de praktijk is er een dwingend kader waarbinnen de rechter mag opleggen waarvan het maximum geregeld lager is dan bij ons. En bovendien is levenslang in Duitsland minder streng dan in Nederland; het is meer een soort minimaal 15 jaar met kans op vervroegde vrijlating daarna. Vrijwel niemand blijft echt levenslang vastzitten - terwijl in Nederland juist bijna nooit iemand vrij wordt gelaten, en als dat gebeurt is het tot nu toe na meer dan 30 jaar.
Sloggi Volgens mij betekent predestinatie niet dat je maar kunt doen wat je wil en dat dat in het leven geen gevolgen heeft. Het hiernamaals staat wel vast.
In de ongezellige kerk waar mijn familie vandaan komt is het hele idee van predestinatie dat iedereen die is voorbestemd voor de hemel zich er ook zo naar gedraagt. Nee, je weet het dus nooit zeker, maar als je de regels van de Kerk niet volgt ben je dus sowieso niet voorbestemd.
Daarom alsjeblieft een driedubbel bewustzijn van je eigen zondigheid, heel veel bijkomende zelfhaat en nooit afwijken van de leer. Dan komt het MISSCHIEN goed aan het einde.
Eur Dit volg ik niet. Als je überhaupt de mogelijkheid hebt om je niet naar de regels van de Kerk te gedragen dan ben je toch niet voorstemd, dus wat maakt je gedrag dan nog uit?
Dit geeft een vrijkaart om de moorden en plunderen als je ook wel eens een zondagje dienst overslaat. Immers, dan ging je toch al naar de hel.
tsjok Als je überhaupt de mogelijkheid hebt om je niet naar de regels van de Kerk te gedragen dan ben je toch niet voorstemd, dus wat maakt je gedrag dan nog uit?
Natuurlijk wel. Dat is het hele idee van vrije wil toch? De mens is zondig want Eva at die appel aangespoord door de slang. (Leuk feitje; de kerk van mijn familie is afgesplitst over de vraag of de slang daadwerkelijk tegen Eva gesproken heeft of dat het meer een fysieke implicatie was)
Het gaat erom dat je al die zondige gevoelens onderdrukt en er steeds voor kiest het “juiste” te doen. Perfectie is niet mogelijk want in de kern ben je natuurlijk zondig zondig zondig, maar het is altijd zaak daar zo dicht bij in de buurt te komen als mogelijk.
- Edited
In de rechtbank Rotterdam is momenteel de strafzaak tegen Willem Engel bezig, hij wordt verdacht van opruiing. De zitting verloopt totaal chaotisch, Engel moet de hele tijd bij de les worden gehouden door de voorzitter, voert allerlei juridisch onjuiste verweren of op het verkeerde moment, spreekt zijn advocaat tegen of namens zijn advocaat. De zaak is al meerdere keren geschorst. Te volgen/terug te lezen via Saskia Belleman.
Chris Klomp is trouwens ook scherp.
- Edited
Dat complotdenken gaat uiteraard verder in de rechtszaal.
Ondertussen weer een nieuwe klant voor @tsjok
https://nos.nl/artikel/2433353-mink-k-door-libanon-uitgeleverd-aan-nederland
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1515088/slachtoffer-16-scooterongeluk-vlaardingen-overleden
Een scooterrijdster is overleden na aanrijding door een motorrijder zonder rijbewijs, die vermoedelijk betrokken was bij een straatrace. Er was hier eerder de discussie over doodslag, maar zou je niet kunnen stellen dat dit in wezen erger is dan doodslag? Bij doodslag is er wel intentie maar geen consideratie - mensen hebben zuch niet tussentijds kunnen bedenken. Iemand die gaat straatracen weet dat deze dodelijke slachtoffers kan maken en heeft genoeg tijd om zich te kunnen bedenken of zelfs het af te breken.
Ja, ik begrijp dat dat de standaard redenering is. Ik vraag me echter af of mogelijkheid tot bezinning wellicht niet nog als belangrijker element (of als even belangrijk element) moet worden gezien dan opzet an sich. Ik weet niet of zwaar straffen zo'n zaak verder op enige wijze zou helpen maar ergens komt willens en wetens het risico nemen dat derde partijen zwaar leed opdoen of zelfs te overlijden komen me als even verwerpelijk over als in een opwelling met opzet iemand van het leven beroven.