Reya Los van dat het de huidige lijn is in de jurisprudentie vind ik ook oprecht moreel gezien opzettelijk iemand doden erger dan een ongewilde fout, hoe ernstig en verwijtbaar de onvoorzichtigheid ook is die tot die fout heeft geleid.
Ik vind wel dat de straffen in dit soort zaken geen recht doen aan het aangedane leed. Op dood door schuld (het zwaarste artikel dat wordt toegepast in verkeerszaken) staat 2 jaar cel, op veroorzaken van een dodelijk ongeval (art. 6 WVW) 3 jaar. Je kunt betogen dat de mate van verwijtbaarheid niet goed overeen komt met de juridische kwalificatie van de handelingen als je bijvoorbeeld allerlei onvoorzichtige omstandigheden opstapelt.
Tegelijkertijd vind ik ook wel dat altijd de kanttekening vereist is dat we in het verkeer op grote metalen dingen rondzoeven met snelheden waardoor een kleine fout nou eenmaal heel grote gevolgen heeft. Te hard, zonder rijbewijs, met een slok op rijden is allemaal heel onverstandig maar fundamenteel iets anders dan een trekker overhalen of een mes naar voren steken. Het gebeurt echt te vaak dat die twee haast met elkaar gelijk worden gesteld. Ik moet altijd denken aan die zaak waar een vader van een verkeersslachtoffer een stoel naar de rechter gooide omdat de veroorzaker van een ongeluk, waarvan niet vaststond dat hij te hard reed, een forse taakstraf kreeg. Dan verliezen we in mijn ogen uit het oog dat iedereen een ongeluk kan veroorzaken.