janneke141 In 2016 en nu is het aantal sporten inderdaad wat groter (10), eerder meestal een stuk of acht, maar het blijven toch allemaal wel redelijk Hollandse sporten.
Dat is natuurlijk zo en dat hangt samen met de veranderde manier waarop NOCNSF een aantal jaar geleden is begonnen met het herverdelen van de (bescheiden) beschikbare gelden waarover ik enkele postings geleden schreef. Sporten waar wij relatief goed in zijn krijgen betere faciliteiten en meer geld.
Natuurlijk betreft het ook sporten die in Nederland traditioneel relatief veel beoefend worden in vergelijking met andere landen, vrouwenhockey bijvoorbeeld. In Grieks-Romeins-worstelen hebben we minder traditie, al was het leuk om een Nijmeegse gewichtheffer in actie te zien bijvoorbeeld. Ik verwacht in sommige sporten de komende jaren nog wel groei, dus dat aantal van 10 gaat hopelijk ook nog stijgen.
Ik verwacht dat het aantal multi-medaillisten nog wel gaat groeien (Hassan, Hoogland/Lavreysen/BüchlyBraspennincx), maar daarmee dus ook het totale aantal medailles. Maar waar in Sydney nog ruwweg de helft van de medailles door minder dan een handvol atleten werden gewonnen, is de top nu veel breder.
De eerste Olympische Spelen die ik me actief kan herinneren waren die in Moskou in 1980. Nederland won toen een zilveren medaille via Gerard Nijboer en nog twee bronzen plakken (judo/zwemestafette). Daarmee was Nederland de nummer dertig in het medailleklassement. En dan waren dat nog spelen die door een groot aantal landen werden geboycot. Wat dat betreft heeft de Nederlandse topsport echt een enorme ontwikkeling doorgemaakt.
PS
Geen judomedaille lijkt het opmerkelijkst dit jaar. Al waren er wel kansen en telde de Nederlandse selectie verschillende internationale kampioenen. Zwemmen is in de breedte ook wel sterker geweest.