• Sport
  • Olympische Spelen 2022

Ik heb even het atletiek vergeleken waar we het vanmiddag over hadden trouwens. Echt fantastisch om te zien.

Sydney 2000:
10 deelnemers op 9 onderdelen
0 medailles
Beste prestatie: Lieja Koelman, 9e bij het kogelstoten
Aantal finales*: 2 (kogelstoten en 3000m steeplechase)

Tokio 2020:
43 deelnemers op 29 onderdelen
4 medailles**
Beste prestatie**: Sifan Hassan goud op de 5KM
Aantal finales ***: 9 (mannen: 400m, polsstokhoogspringen; vrouwen 1500m, 5km, 100m horden, 400m horden, 4x100m, 4x400m, gemengde estafette)

*: alleen onderdelen waar je je moet kwalificeren voor finales
**: tot nu toe

Dwersdriever Ik heb nog nooit Noren horen klagen over hun dominantie in crosscountry of Duitsland/Oostenrijk/Italië in rodelen.

Alleen winnen die landen ook medailles met andere sporten op de winterspelen. Slight difference.

Tja, ach. Iran heeft in totaal 74 Olympische medailles gehaald. 66 daarvan zijn in worstelen en gewichtheffen. Denk niet dat ze daar echt een probleem van maken 😛

Naast de sporten die nu heel goed gaan is het trouwens ook wel interessant om te verzinnen met welke sporten we nog echt winst kunnen behalen. Dat we hier niet kunnen alpineskiën of bobsleeën spreekt wel redelijk voor zich, en een echte basketbalcultuur hebben we hier ook niet. Maar waarom zijn wij niet beter in schermen, schieten, kayakken, kunstrijden of Taekwondo?

janneke141 Kayakken moet je of woeste rivieren voor hebben of zo'n sjieke kunstmatig aangelegde baan. Beide hebben we niet. In vechtsporten zul je denk ik nooit heel groot worden zonder onderliggende sportcultuur. Dat we nog af en toe meedoen met judo en boksen is al razend knap.

Schietsporten lijken me wel echt een kans. Nederland heeft al best een schietclubnetwerk, en bij deze spelen zijn er 15 gouden medailles mee te verdienen. En dat is exclusief de vijf boogschietplakken.

Nederland zonder bergen en met amper sneeuw is uiteraard niet het grootste wintersportland. Dus de focus ligt op de wintersport die we hier wel kunnen beoefenen: schaatsen. En daar zijn 'we' super goed in, zowel op de korte als de lange baan. Wat gewoon een topprestatie is.

Als je ook hoort hoe de schaatsploeg de wielrenploeg van Jumbo een schop onder hun kont hebben gegeven wat betreft professionaliteit, dan is ook meteen duidelijk dat een kleine sport niet altijd hoeft te betekenen dat het niveau lager ligt.

tsjok Je zou eens op Papendal moeten gaan kijken. Het wat suffe centrum van jaren geleden is inmiddels een hypermodern trainingscentrum dat bruist van de (top)sportactiviteiten. De BMX, atletiek, zaalsporten, boogschutters en meer sporten hebben er echt prachtige faciliteiten. Het niveau van de begeleiding is bovendien enorm omhoog gegaan. Veel meer structuur en topcoaches.

Alleen wat ik eerder zei, op het gebied van talentscouting kan de Nederlandse sport nog enorme stappen zetten. Het hoeft niet op zijn Oost-Duits, maar wat meer oog hebben voor jong talent dat niet vanzelfsprekend bij een kleinere sport terechtkomt, zou enorm helpen. Al heeft het feit dat mensen zelf voor een sport kiezen natuurlijk ook voordelen.

tsjok Je hebt 2 soorten kayakken, wildwater en vlakwater. Zo'n wildwaterbaan hebben we wel (in Zoetermeer), maar vlakwaterkano kun je op ieder kanaal. Waar je kan roeien, kan je ook in een kano of kayak gaan zitten.

En over die vechtsporten, we hebben een heleboel judo-medailles gepakt. Waarom dan geen taekwondo? En boksers hebben we ook met enige regelmaat. Het kan dus wel.

Ach, en misschien maken ze darts nog ooit Olympisch.

janneke141 Ach, en misschien maken ze darts nog ooit Olympisch.

Aldus de vrouw die constant roept dat bepaalde dingen geen sport zijn. 😉

Bij de vroege spelen waren trouwens architectuur, literatuur, muziek, beeldhouwen en schilderen ook onderdelen. Lijkt me te gek om die terug te brengen.

tsjok Is het ook niet, maar het levert ons wel goeie medaillekansen op denk ik 😛

Ik hoop nog een keer op een echt goede Nederlandse moderne vijfkamper. Dat lijkt mij echt top. Paardrijen, zwemmen en hardlopen kunnen Nederlanders vaak wel. Alleen dat schieten en schermen...

tsjok Olympisch goud op de drillrap. Moet te combineren zijn met een schietonderdeel lijkt me.

Dwersdriever

Dat komt inderdaad bijzonder amateuristisch over. Jammer wel, het is een prachtige discipline en met de juiste structuur en een potje met geld, moet het lukken om wat Nederlanders in de subtop te krijgen.

Dwersdriever Ook raar om dit onder te brengen bij de schuttersbond.

Welke bond je ook kiest, vier van de vijf onderdelen zijn niet helemaal op hun plek 😛

tsjok Ik heb in een grijs verleden Frans Henrichs (wie?) gekend. Nederland had in de jaren zeventig al veertig jaar geen slee meer gehad in de Olympische Spelen. Hij nam toen het initiatief om een aparte bond op te richten en via zijn televisiecommentaar een oproep te doen of er mensen in Nederland waren die interesse hadden. Zijn verhalen over een slee op wieltjes die vanaf de zijkant van een brug naar beneden werden geduwd, waren altijd hilarisch. Acht jaar later deed er in Sarajevo voor het eerst sinds 1936 weer een Nederlandse slee mee en in Turijn in 2002 waren dat er al vier en inmiddels zit er een redelijk serieuze sponsor achter waardoor de sport best aardig aan het groeien is.

Een baan is er natuurlijk niet in Nederland (die berg? Die is er nog niet) dus hun thuisbaan is in het Duitse Winterberg. Maar dat is een voorbeeld dat als er focus is op een sport, je best een eind kunt komen. De moderne vijfkamp lijkt me aanzienlijk lastiger, maar een aparte bond lijkt me een goed begin. Het aantal mensen dat als kind denkt....ik word moderne vijfkamper...lijkt me relatief beperkt. Het is toch een sport die het moet hebben van talenten in een of meerdere van de sporten die later instromen.

janneke141

Zag inderdaad wat Belgen in actie op zo'n soort sprint in een Kajak en dan solo en duo. Dat zouden Nederlanders inderdaad ook prima moeten kunnen.

Nou, brons voor Sifan Hassan op de 1500 meter.

Ze is er zelf in elk geval blij mee.

Nu zilver op de 10, heeft ze het setje compleet 😛

janneke141
                    Ach. meedoen is belangrijker dan winnen, zeg ik altijd maar!

• mono replied to this.