tsjok Ik heb in een grijs verleden Frans Henrichs (wie?) gekend. Nederland had in de jaren zeventig al veertig jaar geen slee meer gehad in de Olympische Spelen. Hij nam toen het initiatief om een aparte bond op te richten en via zijn televisiecommentaar een oproep te doen of er mensen in Nederland waren die interesse hadden. Zijn verhalen over een slee op wieltjes die vanaf de zijkant van een brug naar beneden werden geduwd, waren altijd hilarisch. Acht jaar later deed er in Sarajevo voor het eerst sinds 1936 weer een Nederlandse slee mee en in Turijn in 2002 waren dat er al vier en inmiddels zit er een redelijk serieuze sponsor achter waardoor de sport best aardig aan het groeien is.
Een baan is er natuurlijk niet in Nederland (die berg? Die is er nog niet) dus hun thuisbaan is in het Duitse Winterberg. Maar dat is een voorbeeld dat als er focus is op een sport, je best een eind kunt komen. De moderne vijfkamp lijkt me aanzienlijk lastiger, maar een aparte bond lijkt me een goed begin. Het aantal mensen dat als kind denkt....ik word moderne vijfkamper...lijkt me relatief beperkt. Het is toch een sport die het moet hebben van talenten in een of meerdere van de sporten die later instromen.