• Politiek
  • Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?

Reya

Eens hoor, al was ze voor Timmermans wel zo'n beetje de laatste PvdA'er die daadwerkelijk electoraal succes had (weliswaar slechts in Leeuwarden).

• Reya replied to this.

Reya Wat je van iemand die Fries praat niet zou verwachten?

• Reya replied to this.

Dwersdriever Logisch, in een plaats als Nijmegen daalt de kans op coalitievorming als de grotere partijen fuseren. Op landelijk niveau is het logischer dan lokaal.

GSbrder

Voor jou ben je natuurlijk enkel modern als je 15k+ per maand aan passive income hebt.

Duke de laatste PvdA'er die daadwerkelijk electoraal succes had (weliswaar slechts in Leeuwarden).

Zoals vrienden hebben in Albanië: weinig representatief voor de beschaafde wereld.

Duke Maar zit op een totaal andere lijn dan de rest van de partij. Toen ie zich beschikbaar stelde om Ploumen te vervangen als partijleider kreeg ie dan ook nauwelijks steun.

Ik denk ook dat dat de belangrijkste reden is dat ie opstapt.

• Duke replied to this.

remlof
          Hoezo een totaal andere lijn? Is de nieuwe partijlijn dan al bekend? En dat zou toch een brede linkse volksbeweging moeten worden, hoe zou de lijn van Henk Nijboer daarmee botsen?

Reya Zodat je eens per maand kunt lunchen? Passief inkomen is een pipedream voor gierige tattas.

Duke De partijlijn was al jaren een steeds nauwere samenwerking met GL aan te gaan, Nijboer is daar altijd tegen geweest.

• Duke replied to this.

Wie ook geen groot voorstander van het samengaan was is de GroenLinkser Lisa Westerveld. Maar die legt zich er wel bij neer geloof ik. Die zit natuurlijk ook in een andere fase van haar politieke carrière.

• Duke replied to this.

remlof

Oh zo, was even bang dat je het over inhoud zou hebben.

remlof

Pakweg een periode korter in de kamer dan Nijboer. Maar beide ervaren kamerleden en ongeveer even oud. Wat is dan die andere fase?

Duke Dat is nogal een behoorlijk inhoudelijk verschil van Nijboer met de rest van de partij me dunkt.

Duke Westerveld blaakt van ambitie en Nijboer komt volkomen uitgeblust over.

De “ik was even bang dat je het over de inhoud zou hebben” kan in de herhaling.

Duke Doe jij dat eens als je het daar zo graag over wil hebben.

• Duke replied to this.

remlof

Beetje rare uitvlucht. Jij begint over dat Nijboer inhoudelijk niet bij de nieuwe club zou horen en verzint daarna iets over een andere fase in een politieke loopbaan. Het zou niet onprettig zijn als je dat soort stellingen zou kunnen onderbouwen.

Maar ik heb ook nog wel een stelling voor je. “Om succesvol te worden moet RoodGroen een breed links en/of progressief publiek trekken, dus van Nijboer tot en met Westerveld (en misschien nog wel breder, ze zouden zich moeten richten op de aanhang van VVD/D66 tot en met SP/PvdA)”.

Duke Dat is jouw mening, niet de mijne. Ik denk dat RoodGroen een linkse middenpartij moet zijn, maar niet al te breed, dat past niet in ons huidige coalitiesysteem. Er is jarenlang geprobeerd om ook de SP bij deze samenvoeging te betrekken, maar die partij wil tot nu toe gewoon niet regeren en vooral flink blijven roepen vanaf de zijlijn.

De afhakers bij de PvdA zijn stuk voor stuk van de linkerflank van de partij, en die haken vooral af omdat ze bang zijn dat de nieuwe partij te centristisch wordt, zeker gezien vanaf hun positie die al behoorlijk tegen de SP aan schuurt.

Ik heb juist altijd op de andere flank van de PvdA gezeten, zeg maar aan de sociaal-liberale kant en mede daarom kan ik mij prima vinden in deze aanstaande fusie met GL. Wat mij betreft komt D66 er later ook nog bij.

remlof De afhakers bij de PvdA zijn stuk voor stuk van de linkerflank van de partij, en die haken vooral af omdat ze bang zijn dat de nieuwe partij te centristisch wordt, zeker gezien vanaf hun positie die al behoorlijk tegen de SP aan schuurt.

Dat denk ik niet. Althans, ik zou Henk Nijboer niet meer willen zetten op de linkerflank van de partij. Die is echt best gematigd, in denken en handelen. Wellicht dat je hem wel wat meer kan typeren als iemand die de economische thema’s belangrijker vindt dan de identiteitsdiscussies (hoewel hij in z’n afscheidsbrief z’n homoseksualiteit en het meemaken van het homohuwelijk wel sterk op de voorgrond zet).

Waar het denk ik meer om gaat is dat er met deze samenwerking eigenlijk iets paradoxaals aan de hand is; want het doel is nu dus om een brede linkse middenpartij te creëren die veel verschillende soorten mensen aanspreekt, maar dat was de PvdA altijd al. Dus eigenlijk is het dan gek dat je als brede volkspartij gaat fuseren met een smalle partij om weer breed te worden. En er zijn mensen die denken dat de PvdA daarmee juist de unieke eigenschap van het zijn van die brede linkse volkspartij definitief verliest.

Het is denk ik ook geen toeval dat zowel Lutz als Henk allebei de PvdA in haar meest recente hoogtijdagen (tijdens Rutte ll) hebben meegemaakt in de Tweede Kamer. Dan heb je ook wat eerder het idee dat dat nog wel terug kan komen.