• Politiek
  • Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?

Maar zo smal is Groenlinks niet. Ze zijn alleen nooit heel groot geweest. De stemmers en fracties binnen de partij zijn echter wel vrij divers, mede doordat ze het product van een fusie zijn. De pacifisten, de christenen van de Linker Wang, de sociaal democraten, de activisten, de liberalere tak... ze zijn er allemaal nog.

Ik denk dat het enige echte hiaat zit bij de stemmers in kleinere woonplaatsen die verder van een grote of middelgrote stad afliggen. En ik vermoed dat het heel lastig is om deze stemmers voor je te winnen als je een sterke klimaatagenda hebt. Dat zijn de huishoudens in vrijstaande huizen met minimaal twee auto's op de oprit terwijl ze vaak helemaal niet heel veel te besteden hebben.

Linus Interessante electorale groep. 2 auto’s en vrijstaand met een laag inkomen en linkse overtuigingen.

remlof

Volgens mij zit Henk Nijboer dan dus ongeveer op die flank waar jij je positioneert 😄.

Overigens kwam ik niet met een mening maar met een stelling, daar zit toch wel wat verschil tussen 😉. Waarbij ik ook het gevoel heb dat je wel heel sterkt redeneert vanuit (jouw beeld van) de bestaande partijen.
      Wil je echt iets bereiken, dan moet je dat wat mij betreft juist doorbreken. Anders blijf je hannesen met bloedgroepen en dergelijke.

Eur Waar het denk ik meer om gaat is dat er met deze samenwerking eigenlijk iets paradoxaals aan de hand is; want het doel is nu dus om een brede linkse middenpartij te creëren die veel verschillende soorten mensen aanspreekt, maar dat was de PvdA altijd al. Dus eigenlijk is het dan gek dat je als brede volkspartij gaat fuseren met een smalle partij om weer breed te worden.

Inderdaad, de PvdA was een brede linkse middenpartij. Ze zijn na de opkomst van het populisme (en ook wel de stijging van de welvaart, mede door toedoen van die PvdA) veel kiezers kwijtgeraakt, die heel af en toe wel terugkomen (2012) maar niet meer tot de vaste basis van het PvdA-electoraat behoren.

Het samengaan met GL beoogt imho vooral het verbreden van die electorale basis en dat is dan niet de kan op van de kiezers die vatbaar zijn voor populistische geblaat maar juist meer de liberale en groene kant op. Daar waar D66 tegenwoordig ook zit, dus ik denk dat samengaan met die partij op termijn ook onvermijdelijk is.

Linus

Daarbuiten is dit toch wel sterk overwegend CDA/VVD-electoraat. Geen idee hoe verder überhaupt gaat komen met deze richting PvdA/GL trekken.

Reya

Klopt hoor. Maar ik denk ook niet dat het toevallig is dat de Groningse Nijboer en de Friese Jacobi twee van de PvdA'ers zijn die minder blij zijn met de fusie. Het platteland van Groningen en Friesland zijn wat betreft electoraat beetje buitenbeentjes.

https://www.volkskrant.nl/politiek/ina-brouwer-hoopt-na-dertig-jaar-op-terugkeer-in-de-kamer-het-is-geen-carrierestap-maar-een-democratische-plicht~b066853f/

Oud-CPN'er en GL'er Ina Brouwer wil wel weer het parlement in voor een grote linkse middenpartij.

Brouwer was een vroege aanjager van de linkse samenwerking. Al in 2007 werd ze lid van de PvdA uit onvrede over het snelle afhaken van GroenLinks in de kabinetsformatie destijds. Haar GroenLinks-lidmaatschap hield ze aan. ‘Ik ben altijd voorstander geweest van een brede progressieve beweging, een Labour-achtige constructie. Binnen zo’n beweging kan heel goed ruimte zijn voor de verschillende invalshoeken, voor een groene vleugel en voor een ander deel dat zich meer op de sociale hoek richt.’

Nu het zover is, voelt ze het momentum. ‘Deze beweging moet de kans hebben om groot te groeien. Ik kan iets betekenen met mijn ervaring, mijn netwerk. En het Kamerlidmaatschap is geen carrièrestap, maar een democratische plicht, je moet het doen op momenten in je leven dat je iets te zeggen hebt.’

Nou de leden kunnen kiezen tussen Frans Timmermans en Frans Timmermans als lijsttrekker.

Ik was overigens het redelijk rampzalige duo-lijsttrekkerschap van Ina Brouwer en Mohammed Rabbae een beetje vergeten. Leidde uiteindelijk tot de slechtste verkiezingsuitslag in de geschiedenis van GroenLinks.

Dwersdriever Yep, daarna kwam Paul Rosenmöller die het stukken beter deed en nu fractieleider is van PvdAGL in de Eerste Kamer.

Dwersdriever Welke tegenkandidaat zou er überhaupt een kans hebben gemaakt tegen Timmermans? Dan krijg je zo'n verkiezing die D66 hield om Kaag te kiezen met 99% omdat zich voor de vorm een tegenkandidaat had gemeld die toch niemand wilde. Zo'n toneelstuk kun je dan beter overslaan.

janneke141

Op zich mee eens. Aan de andere kant zou het niet zo gek zijn om iets mee te krijgen van de discussie over de te volgen koers van deze nieuwe beweging. Nu lijkt Timmermans het te worden omdat hij de enige fatsoenlijke kandidaat is op dit moment. Dat is toch wel wat mager.

Duke Het lijkt me eerder dat niemand zich kandidaat wil stellen omdat ze toch wel gaan verliezen van Timmermans. En ik denk dat de partijleidingen daar ook niet rouwig om zijn, want die willen nu vooral eenheid uitstralen. Met name bij de PvdA willen ze nogal eens rollend over straat gaan, dat kunnen ze nu natuurlijk missen als kiespijn.

• Duke replied to this.