remlof De afhakers bij de PvdA zijn stuk voor stuk van de linkerflank van de partij, en die haken vooral af omdat ze bang zijn dat de nieuwe partij te centristisch wordt, zeker gezien vanaf hun positie die al behoorlijk tegen de SP aan schuurt.
Dat denk ik niet. Althans, ik zou Henk Nijboer niet meer willen zetten op de linkerflank van de partij. Die is echt best gematigd, in denken en handelen. Wellicht dat je hem wel wat meer kan typeren als iemand die de economische thema’s belangrijker vindt dan de identiteitsdiscussies (hoewel hij in z’n afscheidsbrief z’n homoseksualiteit en het meemaken van het homohuwelijk wel sterk op de voorgrond zet).
Waar het denk ik meer om gaat is dat er met deze samenwerking eigenlijk iets paradoxaals aan de hand is; want het doel is nu dus om een brede linkse middenpartij te creëren die veel verschillende soorten mensen aanspreekt, maar dat was de PvdA altijd al. Dus eigenlijk is het dan gek dat je als brede volkspartij gaat fuseren met een smalle partij om weer breed te worden. En er zijn mensen die denken dat de PvdA daarmee juist de unieke eigenschap van het zijn van die brede linkse volkspartij definitief verliest.
Het is denk ik ook geen toeval dat zowel Lutz als Henk allebei de PvdA in haar meest recente hoogtijdagen (tijdens Rutte ll) hebben meegemaakt in de Tweede Kamer. Dan heb je ook wat eerder het idee dat dat nog wel terug kan komen.