• Politiek
  • Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?

Dwersdriever Het is sowieso geen accurate weergave van de stemmers van GL (laat staan PvdA of de combinatie van die twee) maar daarbij is het ook een flauwe karikatuur, want GL-stemmers zijn helemaal niet de mensen die het meeste vliegen of in de Grachtengordel wonen of op deelfietsen rijden.

En het is wél een vijandsbeeld als het vervolgens gebruikt wordt om te construeren waarom de 'gewone man' toch vooral niet op de partij moet stemmen. Want die is beter af bij de VVD, partij met meer vliegreizen, meer miljonairs, meer ondernemers, meer stemmers in de Grachtengordel, etc.

Dwersdriever Ik heb net een boek uit dat Growing up in the Seventies heet. Als je de consumptie van toen in het VK vergelijkt met nu, is dat een wereld van verschil. Een keer per jaar met de auto op vakantie naar een sta-caravan en ga zo maar door.

En dit argument tegen overconsumptie is uiteraard geheel valide, maar als je dat wil gebruiken om GL aan te vallen ben je echt volkomen mis aan het schieten. Dan is het gewoon deze:

tsjok Het is geen vijandsbeeld. Het past in mijn pleidooi dat ik hier al talloze keren heb gehouden dat we als maatschappij een paar flinke stappen terug moeten doen in consumptie. Anders hebben al die andere stappen vooruit nog minder effect dan een druppel op een groeiende plaat.

En natuurlijk met minder mensen, maar ik heb beloofd niet iedere discussie tot een demografische te maken.

En om stappen terug te doen, zullen we ook wat moeten doen aan de welvaartsverdeling in Nederland zodat we wel een volwaardige maatschappij houden. En daarmee maak ik het weer fijn links. Ik schijn dat niet vaak genoeg te zijn hier.

Dwersdriever Het past in mijn pleidooi dat ik hier al talloze keren heb gehouden dat we als maatschappij een paar flinke stappen terug moeten doen in consumptie.

Stellen dat GL een grachtengordelpartij is van mensen die schijnheilig prediken een betere wereld na te streven maar zelf twee keer per jaar naar Bali gaan is algemene maatschappijkritiek? Juist.

Hoewel de generalisatie van Dwers wat flauw is, denk ik wel dat de gemiddelde GL-stemmer aan de goede kant van de inkomensverdeling zit, of de potentie heeft om dat in de toekomst te zijn. Dat maakt sommige principes wat makkelijker om vol te houden, maar daarbij is het vooral niet de doelgroep waar de PvdA zich van oorsprong op richt. Een fusie van de partijen is niet zozeer een botsing van ideeën, maar van culturen.

janneke141 Ik denk dat je gelijk hebt, alleen het doel van de fusie is natuurlijk een brede linkse partij vormen waar mensen uit allerlei rangen en standen op kunnen stemmen (zoals de PvdA overigens ook ooit was). Het lijkt me gezien de verkiezingsuitslagen van de laatste decennia duidelijk dat wat de PvdA wil, of zegt te willen, geen stemmers meer aantrekt. Dat er twee grote linkse stromingen verenigd moeten worden is a feature, not a bug. Mensen als Jacobi die geen breed geluid willen verkondigen is 'GroenRood' denk ik beter kwijt dan rijk.

(Even los van het feit dat het haast gewoon ontkent dat de PvdA op zichzelf geen macht van betekenis meer is en zéker voor de sociale onderklasse die het zegt te willen bedienen).

janneke141 denk ik wel dat de gemiddelde GL-stemmer aan de goede kant van de inkomensverdeling zit, of de potentie heeft om dat in de toekomst te zijn

Ik vermoed dat dat ook voor de PvdA geldt tegenwoordig. De "foute kant" zit al lang bij de SP en PVV.

Reya We vergeten er inderdaad aan toe te voegen dat het een vrouw, parttime werkzaam in de (kantoor)publieke sector, met een voorkeur voor homeopathie en producten uit de wereldwinkel is.

Dwersdriever Het Balkenende-effect was toch vooral mogelijk doordat de kiezer wilde afrekenen met “Paars” (wat daar ook erg aan mocht zijn).

janneke141 En dit is bij de PvdA ook het geval, want babyboomer met een goed pensioen.

GSbrder Dat speelde denk ik wel een belangrijke rol. De nasleep van de dood van Pim Fortuyn ook was een andere factor denk ik. Maar haalde bij drie verkiezingen achter elkaar dik veertig zetels. Dat was toch wel een prestatie van formaat voor iemand zonder charisma.

GSbrder En nu wil de kiezer afrekenen met vier kabinetten VVD-beleid.

remlof Terwijl de VVD kiezer het best prima heeft. CDA is geen alternatief, de rest is geen regeringspartij.

GSbrder Ja, maar ook de VVD-kiezers zijn maar een minderheid natuurlijk.

tsjok Het is een karikatuur, een overdrijving. Snap niet zo goed waarom dit zoveel verontwaardiging oplevert.

GroenLinks is een partij die over het algemeen vooral goed scoort in de Randstad en enkele plaatsen daarbuiten met een bovengemiddelde studentenpopulatie. Daarmee vist de partij vooral in dezelfde vijver als D66. Dat weten we bijvoorbeeld van de statenverkiezingen uit 2019 toen GroenLinks de grootste werd in 19 gemeenten, bijna allemaal plaatsen waar vier jaar eerder D66 de grootste was.

Ik snap gewoon weinig van het optimisme dat GroenLinks, dat maar twee keer in zijn bestaan meer dan 10 zetels in de kamer heeft gehad en nog nooit regeringsverantwoordelijkheid heeft gedragen, nu plotseling de drager zou zijn van een brede middenpartij. Het zal van de persoon Timmermans moeten komen denk ik.

De nieuwe partij zal vooral GroenLinks uitstralen verwacht ik. Uit het opstappen van prominente PvdA'ers valt al af te leiden welk geluid het hardste gaat klinken. Ik zal daarbij niet ontkennen dat ik de ondergang van de PvdA nogal pijnlijk acht.

Hier in Nijmegen is er overigens wel wat verzet vanuit GroenLinks, fractievoorzitter Quirijn Lokker en wethouder Noel Vergunst hebben bijvoorbeeld een betoog tegen de fusie ondertekend.

Dwersdriever het opstappen van prominente PvdA'ers

Vooral een paar randfiguren die het al tijden niet eens zijn met de koers van de partij. Die kan je beter kwijt dan rijk zijn.

• Duke replied to this.

Dwersdriever De nieuwe partij zal vooral GroenLinks uitstralen verwacht ik. Uit het opstappen van prominente PvdA'ers valt al af te leiden welk geluid het hardste gaat klinken.

Na de provinciale verkiezingen kwam het bezwaar eerder vanuit GL. In veel provincies lieten GL en PvdA elkaar al snel los nadat BBB de PvdA overhaalde om mee te regeren.

Duke

Van hem is het oprecht jammer. Bij Lutz Jacobi heb ik dan weer eerder het idee dat ze in een vergaan verleden is blijven steken.