tsjok Het is een karikatuur, een overdrijving. Snap niet zo goed waarom dit zoveel verontwaardiging oplevert.
GroenLinks is een partij die over het algemeen vooral goed scoort in de Randstad en enkele plaatsen daarbuiten met een bovengemiddelde studentenpopulatie. Daarmee vist de partij vooral in dezelfde vijver als D66. Dat weten we bijvoorbeeld van de statenverkiezingen uit 2019 toen GroenLinks de grootste werd in 19 gemeenten, bijna allemaal plaatsen waar vier jaar eerder D66 de grootste was.
Ik snap gewoon weinig van het optimisme dat GroenLinks, dat maar twee keer in zijn bestaan meer dan 10 zetels in de kamer heeft gehad en nog nooit regeringsverantwoordelijkheid heeft gedragen, nu plotseling de drager zou zijn van een brede middenpartij. Het zal van de persoon Timmermans moeten komen denk ik.
De nieuwe partij zal vooral GroenLinks uitstralen verwacht ik. Uit het opstappen van prominente PvdA'ers valt al af te leiden welk geluid het hardste gaat klinken. Ik zal daarbij niet ontkennen dat ik de ondergang van de PvdA nogal pijnlijk acht.
Hier in Nijmegen is er overigens wel wat verzet vanuit GroenLinks, fractievoorzitter Quirijn Lokker en wethouder Noel Vergunst hebben bijvoorbeeld een betoog tegen de fusie ondertekend.