• Politiek
  • Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?

https://www.volkskrant.nl/politiek/ina-brouwer-hoopt-na-dertig-jaar-op-terugkeer-in-de-kamer-het-is-geen-carrierestap-maar-een-democratische-plicht~b066853f/

Oud-CPN'er en GL'er Ina Brouwer wil wel weer het parlement in voor een grote linkse middenpartij.

Brouwer was een vroege aanjager van de linkse samenwerking. Al in 2007 werd ze lid van de PvdA uit onvrede over het snelle afhaken van GroenLinks in de kabinetsformatie destijds. Haar GroenLinks-lidmaatschap hield ze aan. ‘Ik ben altijd voorstander geweest van een brede progressieve beweging, een Labour-achtige constructie. Binnen zo’n beweging kan heel goed ruimte zijn voor de verschillende invalshoeken, voor een groene vleugel en voor een ander deel dat zich meer op de sociale hoek richt.’

Nu het zover is, voelt ze het momentum. ‘Deze beweging moet de kans hebben om groot te groeien. Ik kan iets betekenen met mijn ervaring, mijn netwerk. En het Kamerlidmaatschap is geen carrièrestap, maar een democratische plicht, je moet het doen op momenten in je leven dat je iets te zeggen hebt.’

Nou de leden kunnen kiezen tussen Frans Timmermans en Frans Timmermans als lijsttrekker.

Ik was overigens het redelijk rampzalige duo-lijsttrekkerschap van Ina Brouwer en Mohammed Rabbae een beetje vergeten. Leidde uiteindelijk tot de slechtste verkiezingsuitslag in de geschiedenis van GroenLinks.

Dwersdriever Yep, daarna kwam Paul Rosenmöller die het stukken beter deed en nu fractieleider is van PvdAGL in de Eerste Kamer.

Dwersdriever Welke tegenkandidaat zou er überhaupt een kans hebben gemaakt tegen Timmermans? Dan krijg je zo'n verkiezing die D66 hield om Kaag te kiezen met 99% omdat zich voor de vorm een tegenkandidaat had gemeld die toch niemand wilde. Zo'n toneelstuk kun je dan beter overslaan.

janneke141

Op zich mee eens. Aan de andere kant zou het niet zo gek zijn om iets mee te krijgen van de discussie over de te volgen koers van deze nieuwe beweging. Nu lijkt Timmermans het te worden omdat hij de enige fatsoenlijke kandidaat is op dit moment. Dat is toch wel wat mager.

Duke Het lijkt me eerder dat niemand zich kandidaat wil stellen omdat ze toch wel gaan verliezen van Timmermans. En ik denk dat de partijleidingen daar ook niet rouwig om zijn, want die willen nu vooral eenheid uitstralen. Met name bij de PvdA willen ze nogal eens rollend over straat gaan, dat kunnen ze nu natuurlijk missen als kiespijn.

• Duke replied to this.

remlof

Lastige is wel dat daar slechts de helft van de kiezers op komt dagen. Dat maakt extrapoleren een tikje lastig 😉. Bij de laatste TK-verkiezingen had de VVD ruim het dubbele aantal stemmen. En was toen overigens dubbel zo groot als PvdA en GL samen.

janneke141

Oh, ik snap het ook zeker. Maar het is jammer dat nog nergens iets over de inhoud en de koers is gezegd. Het draait allemaal om Timmermans als verlosser en die basis is niet geweldig lijkt me.

Duke Ja, de EP-verkiesingen zijn zeer atypisch. Maar toch, Timmermans heeft bewezen een partij naar de overwinning te kunnen leiden.

Duke Wie had jij als alternatief voor Timmermans gezien dan?

• Duke replied to this.

remlof

Het poppetje is voor mij niet zo belangrijk. Er zijn zat mensen die dat zouden kunnen. Gaat mij er om dat ik het gesprek over de inhoud of koers mis.

Duke Dan moet je je aanmelden bij de algemene Whatsappgroep van RoodGroen, daar gaat het bijna alleen maar over de inhoud.

En de inhoud zal de komende maanden natuurlijk nog uitvoerig aan bod komen, het is niet zo raar dat daar door de partijen zelf niet te diep op in gegaan wordt zolang het verkiezingsprogramma nog niet klaar is.

Ik zou zeggen dat een lijn, een visie, een toekomstbeeld, juist nu belangrijk is. Op alleen de statuur van een Limburgse boomer gokken lijkt mij wat mager.

Duke Het postuur daarentegen, is allesbehalve mager.

Duke Zo gauw die benoeming officieel is en het programma belend zal dat vanzelf komen.