• Politiek
  • Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?

Helsinki Om het toch serieus op te pakken. Het is wel een goede samenvatting van een deel van het sentiment rond Timmermans op social. Het zal vermoedelijk ook een beeld zijn dat rond de campagne een rol gaat spelen. Dat zal overigens geen progressieve kiezer afschrikken denk ik.

BBB komt in september met zijn premierskandidaat las ik vanmorgen. Ben heel benieuwd waar ze mee aankomen, want in het huidige kader van de partij zie ik eigenlijk geen kandidaat. Dus het zal ook iemand van buiten zijn.

tsjok Yep ik ben hier ook heel blij mee. Moorman gaat zich niet kandidaat stellen verneem ik uit de RoodGroen appgroep, dus het lijkt al zo goed als beklonken.

Dwersdriever Dat wordt een fiasco. En kandidaat van buiten en dan heb je twee maanden de tijd om profiel op te bouwen.

Ik moet zeggen dat ik stiekem ook best enthousiast ben over het idee van Timmermans als kartrekker op links. Natuurlijk is het een met enige regelmaat een megalomane blaaskaak, en blijft het altijd een Limburger, maar voor de kans op een kabinet over links zou ik een stem op Timmermans wel serieus gaan overwegen. Al is het maar omdat premier Timmermans imo minder onwenselijk is dan Caroline I, Yesilgöz I of uitgerangeerde-christendemocraat I.

Dwersdriever BBB komt in september met zijn premierskandidaat las ik vanmorgen. Ben heel benieuwd waar ze mee aankomen, want in het huidige kader van de partij zie ik eigenlijk geen kandidaat. Dus het zal ook iemand van buiten zijn.

Caroline zou nog steeds kunnen. Al steekt die wel heel zwak af tegen Timmermans met haar recente opmerking dat ze internationale toppen en dergelijke sowieso niet zelf zou doen.

Falco Goede gok. Al vraag ik me wel af in hoeverre Vd Plas en Keijzer inhoudelijk een match zijn (buiten stikstof).

tsjok En Keizer als premierskandidaat… dat lijkt me niet echt een winning move.

Drietebuul Somehow hoor ik uit Nijmegen veel complimenten over Bruls deze Vierdaagsefeesten.
            Is dat geen (toekomstig) CDA-lijsttrekker? Mooie sumo-match als hij en Frans het tegen elkaar opnemen. En ik zie Bruls nog wel akkoord gaan met een GL-PvdA-CDA verbond.

En weer een ad hominem. Ben je zo bang?

Sloggi Ik hoop dat Frans minister-president wordt. Lijkt mij het meest capabel internationaal.

Drietebuul Ik blijf gewoon PvdD stemmen, hoewel ik heel erg hoop dat PvdA-GL het haalt en dat Timmermans premier wordt. Het linkse blok gaat over meer dan alleen PvdA-GL en andere alternatieven zijn er sowieso niet echt op progressief links.

Myst Zou je er voorstander van zijn dat PvdD gaat samenwerken in een coalitie met PvdA-GL, of acht je dat alsnog te 'rechts' omdat het samen met VVD/CDA/D66 zal moeten?

• Myst replied to this.

GSbrder
                    Ik vind dat PvdD sowieso in een coalitie moet als ze de kans hebben. Met 9 of 10 zetels ben je best een belangrijke partner. Als PvdA-GL de grootste wordt dan heb je aan de progressieve kant al de helft van de zetels voor een meerderheid binnen.

Maar je kunt niet om VVD of BBB heen. Op deze manier moet één van die twee in een coalitie. PvdD zal dus iets in moeten leveren, maar dat kan niet op het vlak van duurzaamheid of klimaatbeleid. Dus VVD moet kneitergroen gaan doen. Dan kan PvdD wel wat sociale thema's laten varen, maar dat zal voor PvdA-GL wellicht onbespreekbaar zijn.

Anyway, PvdD moet gewoon meeregeren als het kan zonder haar kroonjuwelen op te geven, en die gaan over toekomstbestendig klimaatbeleid en de ontheiliging van economische groei.

Ik verwacht dat, als PvdA-GL succesvol is, er sowieso een compromisregering met VVD uit zal moeten komen. BBB is natuurlijk hartstikke onzeker hoewel ik wel verwacht dat er over links iets te regelen is met ze. Maar met zo weinig bestuurlijke ervaring gaat dat natuurlijk een onzalig plan zijn.

Myst Ik zou geen tegenstander zijn van een VVD dat fiscaal de poot stijf houdt voor het kleine beetje bedrijfsleven dat we nog hebben, maar op duurzaamheid meer water bij de wijn doet. Toch een soort GroenRechts, waar Rutte ooit voor z'n premierschap over sprak.

Als PvdA-GL de grootste wordt, is het kiezen tussen BBB en dan natuur en stikstof in de kast, maar wel lekker nivelleren, of VVD en nivelleren vooruitschuiven, maar wel stappen kunnen maken op vergroening.

GSbrder Ja, zo zie ik het ook. PvdD zal voor het eerst in haar bestaan moeten kiezen. En ik verwacht als kiezer dat ze opkomen voor klimaatbeleid en dat de bekostiging daarvan niet alleen maar bij de zwakkeren in de samenleving wordt neergelegd. Daar mogen ze onderhandelingen op laten klappen. Op andere thema's zoals inclusiviteit of belastingdruk verplaatsen vind ik ook dat er wat moet gebeuren, maar dat kun je opofferen voor een groenere wereld.

Sowieso gaat 'groen' vaak toch wel hand in hand met eerlijkheid. En eerlijkheid is een klassiek-liberale opvatting waar VVD nogal van weggelopen is de afgelopen twintig jaar. Misschien kunnen ze weer terug naar hun roots. Je zou zeggen dat er met Yesilgöz niet alleen maar opportunisme te verwachten is. Aan de andere kant, dit is wel iemand die als nareiziger ooit lid was van de SP, maar het nu prima vindt om nareizigers gelukszoekers te noemen.

Eerst maar eens zien of en hoe het momentum van PvdA-GL zich voortzet.