GSbrder
Ik vind dat PvdD sowieso in een coalitie moet als ze de kans hebben. Met 9 of 10 zetels ben je best een belangrijke partner. Als PvdA-GL de grootste wordt dan heb je aan de progressieve kant al de helft van de zetels voor een meerderheid binnen.
Maar je kunt niet om VVD of BBB heen. Op deze manier moet één van die twee in een coalitie. PvdD zal dus iets in moeten leveren, maar dat kan niet op het vlak van duurzaamheid of klimaatbeleid. Dus VVD moet kneitergroen gaan doen. Dan kan PvdD wel wat sociale thema's laten varen, maar dat zal voor PvdA-GL wellicht onbespreekbaar zijn.
Anyway, PvdD moet gewoon meeregeren als het kan zonder haar kroonjuwelen op te geven, en die gaan over toekomstbestendig klimaatbeleid en de ontheiliging van economische groei.
Ik verwacht dat, als PvdA-GL succesvol is, er sowieso een compromisregering met VVD uit zal moeten komen. BBB is natuurlijk hartstikke onzeker hoewel ik wel verwacht dat er over links iets te regelen is met ze. Maar met zo weinig bestuurlijke ervaring gaat dat natuurlijk een onzalig plan zijn.