• Politiek
  • Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?

Molurus Omdat GL te klein is om een machtsfactor te kunnen zijn. Wat D66 nu overduidelijk wel is. En PvdA + GL ook, zoals ze nu duidelijk maken door alleen samen te willen regeren.

Als dit gaat lukken is het natuurlijk wel meteen een megastap op weg naar de volledige fusie van PvdA en GL.

Wel lastig om het electoraat goed te vereenzelvigen, maar als dit lukt en ze zitten één kabinet uit met elkaar, groeien de kansen op rood-groen wel.

Er is natuurlijk wel een reden dat er vrijwel niets meer van PvdA over is. Die reden lijkt me geen aanwinst voor GL.

Maar de paar zeteltjes die PvdA nog heeft zijn best welkom bij GL.

Molurus Ik hoop wel op zwarte letters in het groenrode logo. Stemt remlof op een partij met NEC-kleuren.

7 days later

Wat mij betreft gaan de partijen gewoon samen. Ze hebben een andere geschiedenis en cultuur maar inmiddels liggen de uitgangspunten - niet alleen praktisch maar ook ideologisch - zo dicht bij elkaar dat ik weinig toegevoegde waarde van twee aparte partijen zie. Een partij is een middel, geen doel op zich.

De vraag of ze in een kabinet met de VVD en CDA moeten stappen vind ik een stuk ingewikkelder. Als je het niet doet weet je zeker dat Nederland niet substantieel vooruit komt de komende jaren. Tegelijk moet je je afvragen hoeveel eer er te behalen valt met partijen die liever met PVV, FvD en JA'21 regeren dan met jou. Soms moet het erger worden voor het beter wordt, laat dat dan maar gebeuren. Dan kun je daarna misschien echt hervormen in plaats van een paar pyrrhusoverwinningen te behalen in een compromis met VVD en CDA. En als je in een kabinet zit dat drie parlementaire enquêtes voor zijn kiezen krijgt straalt dat hoe dan ook op je af, of je de puinzooi nu mede veroorzaakt hebt of niet.

Sloggi En als je in een kabinet zit dat drie parlementaire enquêtes voor zijn kiezen krijgt straalt dat hoe dan ook op je af, of je de puinzooi nu mede veroorzaakt hebt of niet.

Dit vind ik nog wel het bezwaarlijkste. Je weet al dat Rutte IV geen lang leven beschoren zal zijn en dat het de volgende verkiezingen zijn waar er veel op het spel staat en er veel kan veranderen. Als je daar dan beschadigd aan deelneemt is dat niet handig.

Ik denk dat ik het liefste zou zien dat PvdA en GL doorgaan met hun samenwerking en als doel moeten stellen aan die volgende verkiezingen als een nieuwe grote centrumlinkse volkspartij deel te nemen. Dan maken ze grote kans de grootste partij te worden en kunnen ze de basis leggen voor een nieuwe vorm van bestuur voor de periode na Rutte.

En Rutte het dus maar lekker tot die nieuwe verkiezingen laat uitzoeken met een minderheidskabinet.

Ik denk dat deze twee partijen enorm geschrokken zijn van hun stemmers die massaal naar D66 zijn gegaan omdat "die sowieso gaan regeren".

Sloggi Wat mij betreft gaan de partijen gewoon samen. Ze hebben een andere geschiedenis en cultuur maar inmiddels liggen de uitgangspunten - niet alleen praktisch maar ook ideologisch - zo dicht bij elkaar dat ik weinig toegevoegde waarde van twee aparte partijen zie. Een partij is een middel, geen doel op zich.

Dan zou ik toch eerder pleiten voor het gewoon opheffen van de PvdA.

Molurus Ik denk niet dat ze daar op het congres een meerderheid voor krijgen, of ze moeten het CDA het stemsysteem laten ontwikkelen.

janneke141

Ik kan in elk geval niemand op de kieslijst van de PvdA bedenken waarvan ik zou zeggen dat het een aanwinst voor GroenLinks zou zijn. Liever niet.

Ik ben van allebei niet, dus ik kijk er niet op die manier naar. De winst van een fusie zit (voor links) wat mij betreft in een groter en dus sterker tegenblok tegen de VVD, die op zinnig rechts toch nauwelijks concurrentie heeft. De diverse linkse partijen zijn toch te vaak bezig om elkaar de tent uit te vechten, dat helpt ze niet.

janneke141 De diverse linkse partijen zijn toch te vaak bezig om elkaar de tent uit te vechten, dat helpt ze niet.

Die gevechten binnen 1 partij uitvechten lijkt me ook geen oplossing. Dat doet de geloofwaardigheid van GL echt geen goed.

Nou ja, dan blijven ze lekker hun strijd in hun eigen bubbel voeren met tussen de 7 en 15 zetels. Mij maakt het niet uit verder hoor.

Ik vind het als GL-stemmer niet super interessant eigenlijk. Beide partijen ben ik het inhoudelijk grotendeels mee eens (omdat hun standpunten vrijwel identiek zijn) en ik vind ook niet meer echt dat ze een uitgesproken eigen karakter hebben. Gefuseerd kunnen ze wellicht meer bereiken maar als twee losse partijen die samen optrekken net zo goed. Ik kan me niet echt voorstellen dat ze gezamenlijk veel stemmers weg gaan trekken bij D66 of de SP die ze afzonderlijk niet kunnen bereiken.

Staat tegenover dat ik het frame van "elkaar de tent uitvechten" ook niet echt kan volgen, vooral omdat PvdA en GL al vele jaren geen openlijke conflicten hebben gehad (eigenlijk sinds Halsema en Bos niet zo goed samen konden opschieten).