- Edited
Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?
Ik denk niet dat een brief van een paar mensen die handtekeningen hebben ingezameld hetzelfde is als 'het hoge woord is eruit, we worden roodgroen'.
Volgens mij vergis je je hier dan in.
Bijvoorbeeld op 15 april https://nos.nl/artikel/2376802-oproep-tot-meer-samenwerking-pvda-en-groenlinks
Het belangrijkste dat er volgens de initiatiefnemers nu moet gebeuren, is dat de Tweede Kamerfracties van de PvdA en GroenLinks elkaar vasthouden in de formatie. Dus samen meedoen in het volgende kabinet of samen in de oppositie. En daarna moeten ze samen één fractie vormen en bij de volgende Kamerverkiezingen met één kandidatenlijst aan de verkiezingen meedoen.
Het enige nieuwe is dat ze nu de lokale afdelingen proberen hier warm voor te maken, de steun valt tot nu toe blijkbaar toch wat tegen.
Ik heb mij hier ooit ook voor de grap op ingeschreven, en zit dan ook in de Rood/Groen appgroep van Overijssel. Opeens kwam er een discussie tussen wat GroenLinks leden en PvdA leden, dat raakte wat verhit, toen kwam er één van de rood/groen initiatiefnemers melden dat een discussie hier niet gepast was, en toen is die appgroep min of meer leeggelopen. Vond het wel mooi.
PolitiekGeaard Haha grappig. De nationale en Gelderse appgroepen lopen nog steeds wel zonder dergelijke problemen
Scheidend PvdA-voorzitter Vedelaar is voorstander van een fusie met GroenLinks
PvdA-voorzitter Nelleke Vedelaar is voor een fusie met GroenLinks. De afgelopen jaren werkte ze hard achter de schermen om dit mogelijk te maken.
Al sinds haar aantreden in 2017 probeert zij achter de schermen de geesten rijp te maken voor een fusie: “Toen ik net voorzitter was heb ik weleens grappend gezegd: hoe leuk zou het zijn als ik de laatste voorzitter ben van de PvdA.”
Wel even met de toevoeging dat deze mededeling waarschijnlijk het meest concrete is geweest dat mevrouw voor de mogelijke fusie heeft betekend.
- Edited
Ik stel me zo voor dat het enthousiasme voor zo'n fusie bij de PvdA groter is dan bij GL.
Als GL stemmer sta ik er zelf in elk geval niet om te springen.
Voor veel anderen zou het waarschijnlijk juist reden zijn om weer op RoodGroen te gaan stemmen nadat ze PvdA of GL al lang geleden gedag hadden gezegd.
Dat is toch niet erg logisch. Als je ideologisch geen van de twee partijen aantrekkelijk vindt, dan ga je toch ook niet op de fusiepartij stemmen?
Ik zal er waarschijnlijk wel op stemmen omdat de andere partijen nog verder van mij af staan, maar als GL-lid zal ik altijd tegen een fusie stemmen en ook geen lid worden van de fusiepartij.
Linus Als je ideologisch geen van de twee partijen aantrekkelijk vindt, dan ga je toch ook niet op de fusiepartij stemmen?
Misschien SP'ers of PvdD'ers die om wat voor reden dan ook zijn afgeknapt van GL/PvdA en wel makkelijk terug te halen zijn met wat frisse wind? Anders kan ik het me ook niet echt voorstellen.
Linus Ik stem alweer jaren D66, nadat ik in de jaren nul PvdA-lid was.
Maar als er een grote centrumlinkse partij was zou ik daar op stemmen, maar die is er simpelweg niet meer in Nederland. Daar zou een fusie tussen PvdA en GL verandering in kunnen brengen.
En dit komt niet uit de lucht vallen natuurlijk, het idee voor een fusie speelt al zeker tien jaar.
Veel (en ik dus overduidelijk ook) denken dat een nieuwe centrumlinkse partij meer stemmen zou trekken dan een losse PvdA en GL. En dat het de komende decennia een partij zou zijn waar je niet om heen kan bij coalitievorming. En vooral dat laatste is belangrijk wat mij betreft.