Wat mij betreft gaan de partijen gewoon samen. Ze hebben een andere geschiedenis en cultuur maar inmiddels liggen de uitgangspunten - niet alleen praktisch maar ook ideologisch - zo dicht bij elkaar dat ik weinig toegevoegde waarde van twee aparte partijen zie. Een partij is een middel, geen doel op zich.
De vraag of ze in een kabinet met de VVD en CDA moeten stappen vind ik een stuk ingewikkelder. Als je het niet doet weet je zeker dat Nederland niet substantieel vooruit komt de komende jaren. Tegelijk moet je je afvragen hoeveel eer er te behalen valt met partijen die liever met PVV, FvD en JA'21 regeren dan met jou. Soms moet het erger worden voor het beter wordt, laat dat dan maar gebeuren. Dan kun je daarna misschien echt hervormen in plaats van een paar pyrrhusoverwinningen te behalen in een compromis met VVD en CDA. En als je in een kabinet zit dat drie parlementaire enquêtes voor zijn kiezen krijgt straalt dat hoe dan ook op je af, of je de puinzooi nu mede veroorzaakt hebt of niet.