- Edited
janneke141 Maar je kunt moeilijk ontkennen dat de creatie van Israël een gevolg was van boetedoening voor de holocaust. Het was geen Belgisch-Congo of Nederlands-Indië waar we uit eigen gewin de plaatselijke bevolking aan de kant gooiden.
Oh, dat ontken ik zeker niet hoor. Ik bedoel met die koloniale verwijzing dat "we" simpelweg de vraag hebben gesteld hoe we boete konden doen voor de Holocaust en met de conclusie zijn gekomen dat we prima een stuk (bewoond) gebied konden weggeven en opdelen (aan andere Europeanen).
janneke141 De enige realistische optie is een situatie waar ze naast elkaar wonen zonder de ganse tijd raketten op elkaar te willen schieten, maar die zie ik nog niet op korte termijn ontstaan en ik zou ook niet weten hoe we die zouden moeten bereiken. Er zijn bijvoorbeeld al nauwelijks neutrale onderhandelaars mogelijk.
Ook eens. Maar ik denk ook niet dat er een onderhandeling mogelijk is eigenlijk. Israël en Palestina moeten elkaar over en weer erkennen en vervolgens tot een gezamenlijke verdeling van het land komen. Waarbij er wederzijds haast volmaakt wantrouwen bestaat (en niet onterecht).
Als ik ook in mijn glazen bol moet kijken dan denk ik dat dit een onoplosbare status quo is die alleen kan eindigen met een totale overwinning en/of genocide. Wie de pleger en wie het slachtoffer wordt weet ik niet.