Dwersdriever Je zegt letterlijk dat antisemitisme het enige verschil is tussen dit conflict en andere conflicten die minder aandacht krijgen, je stelt dat antisemitisme springlevend en wijdverspreid is én dat sympathie voor het Palestijnse volk veroorzaakt is door bewust of onbewust antisemitisme. En dat koppel je direct aan het feit dat je je vrijdagavond niet thuis voelde op dit forum. Dat vat ik op als een directe beschuldiging van antisemitisme aan iedereen op dit forum.

Alle aandacht van het Westen voor de situatie lijkt me juist voortkomen uit het feit dat wij de Israëlische staat actief steunen in hun apartheid. En als je daar dan vraagtekens bij zet ben je antisemitisch? Ik ben het er helemaal mee eens dat het Westen verschrikkelijk om is gegaan met de Joden in de Tweede Wereldoorlog, maar dat rechtvaardigt toch niet dat we nu actief moeten bijdragen aan de onderdrukking van een ander volk?

Eur Alleen al het feit dat jij dus nu het gevoel hebt dat je moet verduidelijken dat de holocaust in jouw ogen verschrikkelijk was is al treurig. Dat zou moeten behoren tot de onvoorwaardelijke basismoraal die een groep relatief gelijkgestemden zoals hier bezit. En Dwers trekt dat in twijfel omdat hij zich niet kan inbeelden wat voor andere reden er kan zijn voor kritiek op Israël dan jodenhaat.

Ossu En door luidruchtig kant van de Palestijnen te kiezen (maar alleen verbaal)

Uiteraard, op technologisch en militair vlak blijft de Chinees-Israëlische samenwerking gewoon doorgaan.

• Ossu replied to this.

Verder vinden veel Soroshaters Netanyahu en co juist weer enorme bazen omdat deze moslims als gezworen vijand hebben. Je moet vermoedelijk lang zoeken naar pro-Palestijnse statements van Freek Jansen of Robert Jensen. Je kunt je afvragen waarom juist de Palestijnse zaak zo'n sterke emotie oproept, en waarschijnlijk zijn de redenen daarvoor veelvoudig, maar het lijkt me makkelijk om dat te reduceren tot antisemitisme. Naïviteit lijkt me dan nog eerder een hoofdreden.

Reya Nou ja, moslims een warm hart toedragen lijkt me geen voorwaarde voor antisemitisme, wel?

Sloggi Klopt natuurlijk, maar extreemrechts heeft er wel een handje van om tegelijkertijd pro-Israël én tevens antisemitisch te zijn. Thierry "Bijna iedereen die ik ken is antisemiet" Baudet bijvoorbeeld is ook groot fan van provocerende stappen zoals het openen van een Israëlische ambassade in Jerusalem.

tsjok Wonderbaarlijk genoeg is het relatief rustig gebleven in de streek ten tijde van Trump, ondanks zijn ambassadeverplaatsing en het tamelijk eenzijdige vredesakkoord van de hand van zijn schoonzoon. Misschien had hij een redelijk remmende werking op Netanyahu, maar Hamas hield zich ook tamelijk koest.

• Reya replied to this.

Ossu

Toch wel een vrij publiek geheim dat die twee landen zich voor het publiek wat van elkaar distantiëren, maar een vrij robuuste handelsrelatie hebben waar ook flink wat technologie over en weer gaat. Ik zie dat niet veranderen door deze kwestie.

• Ossu replied to this.

Reya Dat wist ik niet. Dat maakt het dan al helemaal mooi 😃

Ossu Ik geloof dat Israël zelfs een van de grootste wapenleveranciers van China is. Behalve een conflict tussen Israël en de Palestijnen is de hele bende een indrukwekkend staaltje realpolitik van allerlei landen.

tsjok Tja... Als je er vanuit gaat dat je kritisch kunt zijn op de staat Israël zonder antisemitisch te zijn, kun je dan ook antisemitisch zijn en positief zijn over de staat Israël?

Ik zou denken het eerste wel, het tweede is toch wat tegenstrijdig. Israël is immers een joodse staat.

(Hiermee wil ik geenszins impliceren dat de gemiddelde FvD'er consequent en dus niét antisemitisch is)

Sloggi Nou ja, je kunt natuurlijk wel antisemitisch zijn en vinden dat ze in Israel hele mooie tomaten verbouwen of zo. Dat lijkt me niet al te gek. Maar wat Baudet doet is letterlijk het ene moment chanoeka vieren met de hoogste man van Likud in Europa en het volgende moment stellen dat de Joden parasieten zijn en de macht in Europa in handen hebben of de holocaust betwijfelen. Dat lijkt me intern tegenstrijdig... op zijn best.

Zag deze gisteren ineens weer voorbij komen. Verliest weinig aan actualiteit, helaas. Zo'n Lea de Lange zou je ook op den duur een klap willen verkopen in dat gesprek trouwens, tering.

Sloggi kun je dan ook antisemitisch zijn en positief zijn over de staat Israël?

Het 'Joodse probleem ' is zo keurig geconcentreerd op één locatie en uit Europa bijna volledig verdwenen. Dat kan dus best wel passen in een zieke antisemitische geest.

Duke Israël voor de Joden en Madagaskar aan de Palestijnen schenken, probleem opgelost?