Pompom Israël heeft toch een paar serieuze oorlogen uitgevochten.

Sloggi
    True. Ik zat met mijn gedachten nog in het huidige conflict. 🙂

'Geen coronatesten in Gazastrook meer na bombardement'
    Er kunnen voorlopig geen coronatesten meer worden afgenomen in de Gazastrook als gevolg van een Israëlisch bombardement, meldt het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid. Het enige laboratorium dat zulke testen kan uitvoeren, raakte gisteravond beschadigd. Ook personeel van de medische kliniek zou gewond zijn geraakt.

https://nos.nl/liveblog/2381220-oostenrijk-handhaaft-quarantaineplicht-voor-nl-who-hekelt-vaccin-apartheid

Eerst de media uitschakelen, nu medische voorzieningen. Classy.

Duke Ik ontzeg Palestijnen ook niet het recht hier heel boos over te zijn. Al spelen de oorlogen, intifada's en talrijke terroristische aanslagen natuurlijk wel een rol in de manier waarop het conflict en de positie van Palestijnen zich hebben ontwikkeld. Ik zeg dat Nederlanders bescheidenheid past in plaats van een grote bek.

Dwersdriever Ik zeg dat Nederlanders bescheidenheid past in plaats van een grote bek.

Dat geldt op heel veel vlakken, maar Nederlanders worden nu eenmaal geboren met een grote bek.

Mijn punt is gewoon dat we een land als Israël afmeten naar onze eigen standaarden terwijl we dat met landen als China, Rusland en Armenië niet doen. Maar dat komt niet voort uit antisemitisme maar juist uit het feit dat we Israël veel meer gelijkwaardig aan ons vinden dan die andere landen.

Pompom Israël heeft zijn voortbestaan te danken aan een aantal zeer opmerkelijke zelfbevochten militaire overwinningen. Dat is ook een belangrijke les. Israël zal zichzelf moeten beschermen, want het joodse volk wordt steeds weer in de steekgelaten.

remlof De enige reden waarom Israël meedoet met het EK voetbal is omdat Israëlische atleten in de meeste buurlanden niet welkom waren. Israël is geen 'gewoon westers land'. Het is een natie die is ontstaan op de rokende puinhopen van industriële massamoord en die vanaf de dag van de onafhankelijkheid bedreigd wordt in zijn voortbestaan. Net doen alsof het vergelijkbaar is met het groothertogdom Luxemburg lijkt me onzinnig.

Pompom Nee, maar zelfs jij zal toch niet ontkennen dat er een verband is tussen de industriële massamoord op het joodse volk en het ontstaan van de staat Israël. En dat de staat Israël zichzelf zal moeten beschermen, omdat het verder op niemand kan vertrouwen.

Dwersdriever En dat de staat Israël zichzelf zal moeten beschermen, omdat het verder op niemand kan vertrouwen.

Dwersdriever Israël zal zichzelf moeten beschermen, want het joodse volk wordt steeds weer in de steekgelaten.

Hoe kom je hier toch in 's hemelsnaam bij? Je blijft het maar steeds herhalen maar het is zo overduidelijk kul. Alleen al de afgelopen 2 jaar heeft de VS vele miljarden aan militaire steun geleverd aan Israël. Als Israël echt op zichzelf stond was het land al decennia geleden vernietigd maar dat is (gelukkig) helemaal niet zo.

Dwersdriever Oké jij wilt kennelijk per se vinden dat de westerse kritische houding tov Israël voortkomt uit jodenhaat. Dat vind ik een sneue slachtofferrol waarmee je de discussie over de ongelijke verhouding van de joden met de palestijnen totaal uit de weg gaat.

En op die manier verstomd die kritiek natuurlijk niet, hoe hard sommigen ook maar blijven roepen dat het antisemitisme is.

Die houding is precies één van de problemen in deze kwestie.

Dwersdriever Nee, maar zelfs jij zal toch niet ontkennen dat er een verband is tussen de industriële massamoord op het joodse volk en het ontstaan van de staat Israël

Ook zonder de Holocaust zou Israël er toch wel zijn gekomen hoor. Dat werd al besproken in de Balfour declaratie en de conferentie van San Remo. En ook voor WOII was er al 'joodse' immigratie naar de Palestijnse gebieden.

tsjok De Amerikanen gaan echt geen oorlog beginnen om Israël. Anders was Israël wel lid geweest van de NAVO.

Als puntje bij paaltje komt, staat het land eenzaam en alleen, omringt door vijanden en aangevallen door critici uit de landen die de oorzaak zijn van de noodzaak van het bestaan van Israël.

remlof Zoals ik het hypocriet vindt om vanuit het veilige Nederland, van onder de veilige NAVO-paraplu en omringt door (inmiddels) bevriende landen de houding van Israël te bekritiseren. Vooral omdat er geen alternatief is dat het voortbestaan van Israël garandeert. Want een Palestijnse staat waarbij Israël achterblijft zonder verdedigbare grenzen, betekent het einde van de staat.

Pompom Er wordt al heel lang over gesproken inderdaad. Of het er 'toch wel' zou zijn gekomen ook zonder de Tweede Wereldoorlog is 'what if'-geschiedenis waar weinig bewijs voor is. Het is sowieso maar de vraag hoe het dekolonisatieproces bijvoorbeeld was verlopen zonder de de Tweede Wereldoorlog.

Dwersdriever Ik denk dat er weinig relaties zijn die vriendelijker zijn en waar méér militaire steun wordt verleend dan de relatie VS-Israël. Maar natuurlijk, dat wuif je gewoon weg, immers, antisemitisme.

tsjok De Amerikaanse steun wordt door antisemieten natuurlijk vooral ook gebruikt om allerhande joodse samenzweringen te onderbouwen. De schimmige joodse lobby zou daarvoor verantwoordelijk zijn en natuurlijk de 'door joden' beheerste media. Nee, natuurlijk ontken ik niet dat de VS op dit moment min of meer pal achter Israël staat en dat die steun van vitaal belang is.

Maar dat is pas iets wat pas begin jaren zestig op gang is gekomen na het proces tegen Adolf Eichmann, toen de westerse wereld met zijn neus op de feiten van de holocaust werd gedrukt. De echte militaire en financiële steun kwam zelfs pas op gang toen de zogenoemde Yom Kippoer-oorlog in de jaren zeventig eigenlijk al in het voordeel van Israël was beslist en werd vanaf de jaren tachtig echt structureel.

De Amerikaanse steun is dus niet bepaald iets dat al vanaf 1948 onvoorwaardelijk is. De VS heeft sowieso altijd geschipperd tussen zijn posities in Egypte, de Golfstaten, Saudie-Arabië en Israël.

Dwersdriever

We zijn over het algemeen dan ook poeslief voor Israël. Ondanks een apartheidsregime en een grote boef als premier...

Duke Dat je Israël hier er weer uitlicht, zegt eigenlijk wel weer voldoende. We gaan vanuit de overheid niet 'poeslief' met Israël om, maar niet anders dan met bijvoorbeeld China. Het enige verschil is dat iedere scheet die in Israël gebeurt tot #ophef leidt en tot oproepen tot boycots, terwijl China lachend zijn gang kan gaan in bijvoorbeeld Tibet.

Dwersdriever

Dat we China of Saoudi-Arabië niet fatsoenlijk aanpakken is voor mij geen reden om Israël maar te laten begaan. Zeker omdat het een westers land is...