- Edited
janneke141 Wat ik bedoel is: een topsporter moet kunnen deelnemen aan alle wedstrijden waarvoor hij/zij zich kwalificeert zonder dat politieke overwegingen in de weg hoeven te staan. Daar ben je namelijk geen sporter voor geworden.
Zoals ik eerder schreef vind ik ook niet dat je van een sporter moet verwachten dat ze bijvoorbeeld een toernooi boycotten, omdat ze de grootste persoonlijke belangen bij deelname hebben en tegelijkertijd zeer weinig inspraak op de omstandigheden waarop dat gehouden wordt. Tegelijkertijd vind ik niet dat het slecht is als een sporter dat niet doet - de apartheid in Zuid-Afrika kwam mede door de boycot van sporters ten einde. Uitstekend, zou ik zeggen. Als het Nederlands elftal een statement maakt tegen racisme is mijn eerste gedachte ook niet "oh, wat jammer dat sport en politiek hier niet gescheiden zijn".
Tegelijkertijd zijn er ook gevallen waarin ik eigenlijk wel een boycot op zijn plaats vind. Om maar een voorbeeld van dicht bij huis te pakken: Vitesse ging enkele jaren geleden op trainingskamp in de Verenigde Arabische Emiraten, ondanks dat een (Israëlische) speler van ze het land niet in mocht. Als ik zelf sporter was was ik daar niet gaan trainen zonder mijn teamgenoot.