Het valt me op dat ik de laatste weken veel meldingen krijg van dat nieuwe contacten bereikbaar zijn via Signal. Er lijkt toch enig momentum te zijn. Waar het eerst vooral technerds waren die Signal hadden zie ik nu ook mensen die een app alleen installeren als ze er een gelikte short over op Insta.

Gaat Signal mainstream?

• Myst replied to this.

Sloggi Ik ben ook alleen nog maar bereikbaar via Signal en Threema. Dat krijgt in mijn omgeving nog geen navolging.

Merk in mijn omgeving nog geen duidelijke shift. Familie zat al grotendeels op Signal/Telegram. Maar zakelijke contacten, vrienden, en groepapps zitten nog vooral op Whatsapp.

Zag op mijn zakelijke toestel trouwens wel dat Signal de meest populaire gratis app van het moment is. Dus dat lijkt een positieve ontwikkeling.

Zat even de openingspost terug te lezen. Achteraf stom hoe hoopvol het toen nog leek.

Drietebuul Door de sturing en beoordeling van de content grotendeels over te laten aan deze bedrijven zelf, wordt deze beoordeling onttrokken aan de (met democratische waarborgen omklede) processen die dit voorheen stuurden. Deze bedrijven zouden als het ware op de stoel van wetgever en rechter gaan zitten om te beoordelen welke meningen al dan niet toegestaan zouden zijn.

Nu zit Musk als eigenaar van Twitter letterlijk in het Witte Huis, en zaten de techmiljardairs samen gezellig op de eerste rij bij de beëdiging van Trump.

• Edited

Liefste had whatsapp al eens volledig verlaten maar dat bleek onwerkbaar, dus die was weer teruggekomen. Jaartje geleden ofzo.

Hij heeft nu een andere strategie bedacht en die ga ik navolgen; en die is misschien wel geschikt voor meer mensen:

1. backup maken van je chatgeschiedenis indien je deze wil houden
    2. whatsapp verwijderen
    3. whatsapp business installeren
    4. zet chatgeschiedenis terug (indien gebackupt)
    5. ga naar instellingen > bedrijfstools > afwezigheidsbericht
    6. maak een automatisch antwoord

het mijne is zoiets:

(automatisch antwoord)
    Verder praten op Signal?

https://faq.whatsapp.com/2565868990219715/

Bij Whatsapp gaat praktisch gemak toch echt even boven principes. Iedereen die ik nodig heeft, of iedereen die mij nodig heeft, maakt er gebruik van en zo lang dat zo is ga ik het niet ingewikkelder maken dan nodig is.

janneke141

Ik ga er ook niet volledig aan ontkomen, maar ik ga wel bijdragen aan zoveel mogelijk mensen 'dwingen' ook Signal te installeren en dat te gebruiken als ze contact met mij willen blijven houden. Voor een aantal groepen ben ik natuurlijk geen belangrijk persoon en voor een deel wil/kan ik die niet afstoten, dus ik blijf wel een whatsapp account hebben en gebruiken

Maar dit is toch de enige manier die ik kan bedenken om het vastzitpatroon ('iedereen zit daar en dus moet iedereen daar zitten') te helpen doorbreken.

sigme Ja, we zullen als consumenten echt zelf in actie moeten komen tegen de macht van de tech-miljardairs. Ik heb elders hier de peiling voor de komende Duitse verkiezingen gepost en daar zie je ook de invloed van social media, dat de 'uitersten' van het politieke spectrum pusht om emoties op te roepen en zo engagement te versterken.

Het van mijn telefoon verwijderen van X op 1 januari is een van mijn betere stappen geweest. Ik heb zelf denk ik nog de meeste moeite met Facebook, omdat ik daar heel veel vakantieherinneringen heb staan. Al ben ik daarvoor vorig jaar overgeschakeld op Polarsteps. Dat is in ieder geval Nederlands van oorsprong, al zie ik tot mijn teleurstelling dat die ook al een angelsaksische ceo hebben inmiddels.

4 days later
          5 days later

remlof Ik ben aan het ont-Appleen

Hoe doe je dat met de telefoon? Android zonder Google?

• Edited

Sloggi Dat is lastig inderdaad, idem voor tablet. Maar de volgende apparaten zullen niet meer van Apple zijn maar waarschijnlijk van Samsung.

En het gebruik van Google zo veel mogelijk beperken. Een nieuw anoniem Google account maken (met mail forwarding) voor de dingen die onontkoombaar zijn maar niet meer de Google cloud gebruiken, dus niet hun foto-app en niet meer hun mail bijvoorbeeld.

remlof En het gebruik van Google zo veel mogelijk beperken. Een nieuw anoniem Google account maken (met mail forwarding) voor de dingen die onontkoombaar zijn maar niet meer de Google cloud gebruiken, dus niet hun foto-app en niet meer hun mail bijvoorbeeld.

Zo doe ik het ook inderdaad. En ik heb niet de illusie dat ik niet alsnog ontzettend veel data achterlaat bij Google en Samsung en talloze anderen, maar ik probeer het in elk geval te beperken. Je advertentie- en lokatiedata bij Google periodiek verwijderen helpt ook. En duckduckgo als mobiele browser uiteraard.

Voor zoeken gebruik ik dan weer Quant, die gebruikt niet de Google indexing en is zelf niet Amerikaans (maar Frans).

Is microsoft nog een beetje verdedigbaar om wel gebruik van te maken? Ik heb ze niet voorbij zien komen afgelopen tijd in de gelijkschakeling, maar ik mis nogal wel eens wat.

• Edited

sigme Nee, absoluut niet.

Tenminste, voor mij niet, want al die Techreuzen lopen uiteindelijk achter de grote facistische leider aan. Vandaar dat ik ook met Apple kap.

In plaats van Windows kan je prima Linux Mint gebruiken.

Ik ben niet op zoek naar een alternatief voor Windows, ik heb prive geen windows-computer.
                Maar ik gebruik wel OneDrive, ik overweeg of ik daar een alternatief voor zou willen zoeken.

Momenteel hou ik het er nog maar even op dat Microsoft nog niet gecorrumpeerd is.

remlof Hoe heb je accounts overgezet die op je oude Gmail geregistreerd stonden overgezet? Zijn daar tools voor of heb je dat handmatig gedaan?

• Edited

Sloggi Ik gebruik nu nog m'n oude Gmail account, ben eerst m'n Apple account zoveel mogelijk aan het ontmantelen. Pas als ik een nieuw Android apparaat aanschaf maak ik een nieuw Google account aan en zet meteen de mail op forwarding naar een eigen .eu mailadres.

Had voor m'n standaard Gmail ook even de forwarding aangezet, maar daar komt na 20 jaar zoveel bagger op binnen dat m'n mailbox bij Strato al binnen een paar dagen op 10Mb zat emo.gif

Die forwarding heb ik dus weer uitgezet en voor belangrijke dingen pas ik m'n e-mailadres aan. Zo kom ik meteen van een hoop bagger af die ik toch niet meer gebruik.

Ik moet dat oude Gmail account dus nog wel een tijdje blijven checken.

• Edited

(advertentie)

Strato heeft trouwens nu een cloud aanbieding: 6 maanden 1TB voor 50 cent per maand, daarna wordt het 5 euro per maand.

https://www.strato.nl/cloud-storage/hidrive/

Je hebt een app voor Android en Apple en daarin kan je instellen dat alle gemaakte foto's standaard naar die cloud moeten worden geupload.

De directeuren van Apple en Google zaten in ieder geval niet persoonlijk te slijmen bij de inauguratie van Trump, en van Apple is het bovendien het business model dat je meer betaalt dan bij de concurrentie maar daarvoor ook een product krijgt dat je privacy respecteert.

Het zijn uiteindelijk wel bedrijven die aan de Amerikaanse wet moeten voldoen, maar dat geldt natuurlijk ook voor Europese of andere buitenlandse bedrijven die in de VS actief zijn. Denk maar aan de verwijten aan het adres van TikTok over partijdigheid richting Trump.