tsjok O ja, dat herinnerde ik me kennelijk verkeerd. Toch nog maar even opzoeken:
Op de voorste rij zaten Musk (natuurlijk), Pichai van Google, Bezos van Amazon en Zuckerberg van Meta.
Tim Cook van Apple was kennelijk wat minder zichtbaar maar toch ook aanwezig, dat wist ik niet. Over Nadella van Microsoft lees ik zo gauw niks.
Maar goed, dat bedrijven in de eerste plaats winst willen maken is natuurlijk niet verrassend. Dat geldt voor veel niet-Amerikaanse bedrijven natuurlijk ook. En extreemrechtse mensen beweerden ook al jaren dat alle LGBT-support van Amerikaanse techbedrijven alleen voor winst en niet uit idealisme werd gedaan.
Dat heeft ook met regelgeving te maken. Afhankelijk van de jurisdictie verschilt de mate van ESG-regelgeving en bij afwezigheid daarvan kan het zelfs wettelijk verplicht zijn om enkel en alleen winstmaximalisatie t.b.v. aandeelhouders na te streven.
Waarschijnlijk maakt Microsoft ook zulke afwegingen. Europese ESG-regelgeving, winstkansen door te vleien bij Trump, het risico om buitenlandse Azure-klanten te verliezen, de bewezen positieve effecten van een sociaal veilige werkomgeving…