Toezichthouder: advertentiebranche moet direct stoppen met online volgen bezoeker

In het kort

• Een veelgebruikt systeem voor online advertenties is volgens de AP in strijd met Europese wetgeving.
  • De toezichthouder adviseert websites direct te stoppen met de methode voor het volgen van online bezoekers.
  • Partijen die aan het systeem hebben verdiend moeten zich zorgen maken, aldus advocaat Christiaan Alberdingk Thijm van Bureau Brandeis.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/tech-en-innovatie/1429434/toezichthouder-advertentiebranche-moet-direct-stoppen-met-online-volgen-bezoeker-khb2caP0U0j8

Is verandering nu eindelijk op komst?

10 months later

Sloggi Google is natuurlijk wel iets meer dan een zoekmachine, maar het zoekmachinegedeelte van Google is wel iets waar een aanzienlijke kans ligt dat deze vorm van AI iets gaat toevoegen. Zo'n beta als die van OpenAI is een hele mooie showcase van wat er allemaal mogelijk is, maar relevante informatie geven aan miljarden gebruikers vereist wel iets meer dan waar dit soort modellen op het moment nog toe in staat zijn. Schaalbaarheid is nog wel een dingetje evenals de boel constant up to date houden.

Overigens doet Google veel van dit soort dingen natuurlijk zelf ook al wel. Naast het domweg geven van linkjes krijg je ook vaak een snippet met relevante informatie als je een vraag intypt. Ik denk ook dat Google bovendien met Android ook uitstekend gepositioneerd is om te profiteren van dit soort generatieve AI.

mono Overigens doet Google veel van dit soort dingen natuurlijk zelf ook al wel.

Google is zelfs een van de voorlopers op het gebied van AI (ze zijn bijvoorbeeld eigenaar van DeepMind, die wereldnieuws haalden met AlphaGo). En de zoekmachine draait al deels op AI, net als Google Translate. Het is alleen nog niet geïmplementeerd op de manier waarop de schrijver graag wil zien maar dat lijkt me niet 'het einde van Google'.

• mono replied to this.

tsjok Klopt, maar daar ligt natuurlijk wel de sleutel. Als je wel de technologie hebt, maar niet de UI en er komt een andere partij die dit bijvoorbeeld integreert in een handige UI, dan kun je dat voordeel dat je hebt best snel kwijtraken. Overigens is wat betreffende meneer wil voor Google eigenlijk niet veel meer dan het snippet dat ze nu al hebben bovenaan de pagina als je vragen stelt wat meer uitbreiden, maar de basis is er al.

9 days later

Sloggi

“We’re living through the consequences of 20 years of centralised, corporate-controlled social media, with a small oligopoly of large tech firms tightening their grip on the public square,” he added. “In private hands, our choice is limited, toxicity is rewarded, rage is called engagement, public trust is corroded, and basic human decency is often an afterthought. Getting from the internet we have to the internet we want will be a heavy lift.”

Dit vat de probleemstelling van dit topic wel aardig samen.

2 years later

Het valt me op dat ik de laatste weken veel meldingen krijg van dat nieuwe contacten bereikbaar zijn via Signal. Er lijkt toch enig momentum te zijn. Waar het eerst vooral technerds waren die Signal hadden zie ik nu ook mensen die een app alleen installeren als ze er een gelikte short over op Insta.

Gaat Signal mainstream?

• Myst replied to this.

Sloggi Ik ben ook alleen nog maar bereikbaar via Signal en Threema. Dat krijgt in mijn omgeving nog geen navolging.

Merk in mijn omgeving nog geen duidelijke shift. Familie zat al grotendeels op Signal/Telegram. Maar zakelijke contacten, vrienden, en groepapps zitten nog vooral op Whatsapp.

Zag op mijn zakelijke toestel trouwens wel dat Signal de meest populaire gratis app van het moment is. Dus dat lijkt een positieve ontwikkeling.

Zat even de openingspost terug te lezen. Achteraf stom hoe hoopvol het toen nog leek.

Drietebuul Door de sturing en beoordeling van de content grotendeels over te laten aan deze bedrijven zelf, wordt deze beoordeling onttrokken aan de (met democratische waarborgen omklede) processen die dit voorheen stuurden. Deze bedrijven zouden als het ware op de stoel van wetgever en rechter gaan zitten om te beoordelen welke meningen al dan niet toegestaan zouden zijn.

Nu zit Musk als eigenaar van Twitter letterlijk in het Witte Huis, en zaten de techmiljardairs samen gezellig op de eerste rij bij de beëdiging van Trump.

• Edited

Liefste had whatsapp al eens volledig verlaten maar dat bleek onwerkbaar, dus die was weer teruggekomen. Jaartje geleden ofzo.

Hij heeft nu een andere strategie bedacht en die ga ik navolgen; en die is misschien wel geschikt voor meer mensen:

1. backup maken van je chatgeschiedenis indien je deze wil houden
        2. whatsapp verwijderen
        3. whatsapp business installeren
        4. zet chatgeschiedenis terug (indien gebackupt)
        5. ga naar instellingen > bedrijfstools > afwezigheidsbericht
        6. maak een automatisch antwoord

het mijne is zoiets:

(automatisch antwoord)
        Verder praten op Signal?

https://faq.whatsapp.com/2565868990219715/

Bij Whatsapp gaat praktisch gemak toch echt even boven principes. Iedereen die ik nodig heeft, of iedereen die mij nodig heeft, maakt er gebruik van en zo lang dat zo is ga ik het niet ingewikkelder maken dan nodig is.

janneke141

Ik ga er ook niet volledig aan ontkomen, maar ik ga wel bijdragen aan zoveel mogelijk mensen 'dwingen' ook Signal te installeren en dat te gebruiken als ze contact met mij willen blijven houden. Voor een aantal groepen ben ik natuurlijk geen belangrijk persoon en voor een deel wil/kan ik die niet afstoten, dus ik blijf wel een whatsapp account hebben en gebruiken

Maar dit is toch de enige manier die ik kan bedenken om het vastzitpatroon ('iedereen zit daar en dus moet iedereen daar zitten') te helpen doorbreken.

sigme Ja, we zullen als consumenten echt zelf in actie moeten komen tegen de macht van de tech-miljardairs. Ik heb elders hier de peiling voor de komende Duitse verkiezingen gepost en daar zie je ook de invloed van social media, dat de 'uitersten' van het politieke spectrum pusht om emoties op te roepen en zo engagement te versterken.

Het van mijn telefoon verwijderen van X op 1 januari is een van mijn betere stappen geweest. Ik heb zelf denk ik nog de meeste moeite met Facebook, omdat ik daar heel veel vakantieherinneringen heb staan. Al ben ik daarvoor vorig jaar overgeschakeld op Polarsteps. Dat is in ieder geval Nederlands van oorsprong, al zie ik tot mijn teleurstelling dat die ook al een angelsaksische ceo hebben inmiddels.

4 days later
              5 days later

remlof Ik ben aan het ont-Appleen

Hoe doe je dat met de telefoon? Android zonder Google?

• Edited

Sloggi Dat is lastig inderdaad, idem voor tablet. Maar de volgende apparaten zullen niet meer van Apple zijn maar waarschijnlijk van Samsung.

En het gebruik van Google zo veel mogelijk beperken. Een nieuw anoniem Google account maken (met mail forwarding) voor de dingen die onontkoombaar zijn maar niet meer de Google cloud gebruiken, dus niet hun foto-app en niet meer hun mail bijvoorbeeld.

remlof En het gebruik van Google zo veel mogelijk beperken. Een nieuw anoniem Google account maken (met mail forwarding) voor de dingen die onontkoombaar zijn maar niet meer de Google cloud gebruiken, dus niet hun foto-app en niet meer hun mail bijvoorbeeld.

Zo doe ik het ook inderdaad. En ik heb niet de illusie dat ik niet alsnog ontzettend veel data achterlaat bij Google en Samsung en talloze anderen, maar ik probeer het in elk geval te beperken. Je advertentie- en lokatiedata bij Google periodiek verwijderen helpt ook. En duckduckgo als mobiele browser uiteraard.