Drietebuul Waarschijnlijk uit Antje nu minstens drie doodsbedreigingen per dag via Twitter aan het adres van bewindspersonen.

mono Ja en de EU kiest tot nu toe op de wat langere termijn altijd de kant van de consument. In de VS zijn de oliemaatschappijen ooit gedwongen opgeknipt, wie weet wat Big Tech te wachten staat...

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/07/de-zeven-plagen-van-mark-zuckerberg-a4084632

NRC somt de zeven grootste problemen van Meta op:

• Apple heeft Meta in een houdgreep
  • Jonge gebruikers lopen weg
  • De metaverse kost enorm veel geld
  • Talent aanwerven verloopt moeizaam
  • Het ene onderzoek na het andere (van de EU en de VS)
  • De flop van de eigen cryptomunt
  • Mark Zuckerberg zelf

Sowieso lijkt dat hele Metaverse me maar een vaag concept, alsof we alles dat we nu op internet via een scherm doen straks in een virtuele omgeving zouden doen. Het internet is volgens mij gewoon een stuk gereedschap om een aantal dingen mee te doen waarvan verreweg de meeste helemaal geen allesomvattende user experience vereisen.

• mono replied to this.

@tsjok lijkt me echt een liefhebber van een metaverse waarin gebruikers NFT's van hun favoriete kleding kunnen kopen om ook digitaal te dragen.

remlof Ik zie dat hele metaverse ook niet vliegen. Second life was al niet meer dan iets wat kortstondig veel meer aandacht kreeg dan het verdiende en VR blijft volgens mij ook maar gewoon een niche. Las laatst nog een kritische tech ondernemer die terecht opmerkte dat het lastig koffie zuipen is met zo'n VR bril op het harses tijdens een meeting.

mono

Net als NFTs en de meeste blockchain-toepassingen een idee ontsproten van tech-autisten en hun gelijkaardige achterban. Gaat natuurlijk totaal geen navolging hebben in de grotemensenwereld.

Ik zie grote toekomst in VR als entertainment, qua games en films en zo. Het heeft ook wel educatieve toepassingen. Maar grote impact op je dagelijks leven zie ik echt niet gebeuren, hooguit augmented reality maar Google Glass toonde aan dat de wereld daar (in elk geval in 2015) totaal niet op zat te wachten.

tsjok Waarom werd de VCR ook alweer zo’n succes?

Toezichthouder: advertentiebranche moet direct stoppen met online volgen bezoeker

In het kort

• Een veelgebruikt systeem voor online advertenties is volgens de AP in strijd met Europese wetgeving.
          • De toezichthouder adviseert websites direct te stoppen met de methode voor het volgen van online bezoekers.
          • Partijen die aan het systeem hebben verdiend moeten zich zorgen maken, aldus advocaat Christiaan Alberdingk Thijm van Bureau Brandeis.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/tech-en-innovatie/1429434/toezichthouder-advertentiebranche-moet-direct-stoppen-met-online-volgen-bezoeker-khb2caP0U0j8

Is verandering nu eindelijk op komst?

10 months later

Sloggi Google is natuurlijk wel iets meer dan een zoekmachine, maar het zoekmachinegedeelte van Google is wel iets waar een aanzienlijke kans ligt dat deze vorm van AI iets gaat toevoegen. Zo'n beta als die van OpenAI is een hele mooie showcase van wat er allemaal mogelijk is, maar relevante informatie geven aan miljarden gebruikers vereist wel iets meer dan waar dit soort modellen op het moment nog toe in staat zijn. Schaalbaarheid is nog wel een dingetje evenals de boel constant up to date houden.

Overigens doet Google veel van dit soort dingen natuurlijk zelf ook al wel. Naast het domweg geven van linkjes krijg je ook vaak een snippet met relevante informatie als je een vraag intypt. Ik denk ook dat Google bovendien met Android ook uitstekend gepositioneerd is om te profiteren van dit soort generatieve AI.

mono Overigens doet Google veel van dit soort dingen natuurlijk zelf ook al wel.

Google is zelfs een van de voorlopers op het gebied van AI (ze zijn bijvoorbeeld eigenaar van DeepMind, die wereldnieuws haalden met AlphaGo). En de zoekmachine draait al deels op AI, net als Google Translate. Het is alleen nog niet geïmplementeerd op de manier waarop de schrijver graag wil zien maar dat lijkt me niet 'het einde van Google'.

• mono replied to this.

tsjok Klopt, maar daar ligt natuurlijk wel de sleutel. Als je wel de technologie hebt, maar niet de UI en er komt een andere partij die dit bijvoorbeeld integreert in een handige UI, dan kun je dat voordeel dat je hebt best snel kwijtraken. Overigens is wat betreffende meneer wil voor Google eigenlijk niet veel meer dan het snippet dat ze nu al hebben bovenaan de pagina als je vragen stelt wat meer uitbreiden, maar de basis is er al.

9 days later

Sloggi

“We’re living through the consequences of 20 years of centralised, corporate-controlled social media, with a small oligopoly of large tech firms tightening their grip on the public square,” he added. “In private hands, our choice is limited, toxicity is rewarded, rage is called engagement, public trust is corroded, and basic human decency is often an afterthought. Getting from the internet we have to the internet we want will be a heavy lift.”

Dit vat de probleemstelling van dit topic wel aardig samen.

2 years later

Het valt me op dat ik de laatste weken veel meldingen krijg van dat nieuwe contacten bereikbaar zijn via Signal. Er lijkt toch enig momentum te zijn. Waar het eerst vooral technerds waren die Signal hadden zie ik nu ook mensen die een app alleen installeren als ze er een gelikte short over op Insta.

Gaat Signal mainstream?

• Myst replied to this.