Sloggi Dat hele project in Zeewolde stinkt net zo hard als Meta/Facebook zelf.
"Big Tech" en haar maatschappelijke verantwoordelijkheid
€75/m2, dat moet ook gewoon bijna fraude zijn… Ook in de lege polder is bouwgrond voor bedrijven duurder dan dat.
- Edited
Sloggi Ik haal de link wel effe hierheen:
Het komt wel een paar dagen nadat bekend werd dat Meta’s aandelen met 25% gekelderd zijn.
https://www.theverge.com/2022/2/3/22916007/facebook-meta-stock-drop-history-invest
Sloggi
Ja.
Wie heeft er meer te verliezen? Het dataverwerkings en -verkoopbedrijf dat miljarden waard is, of je tante die een website zoekt om foto's van haar vakantie te kunnen delen?
- Edited
remlof Ze gaan de grootste interne markt ter wereld toch niet laten vallen? Het lijkt me financieel een stuk voordeliger om gewoon eens een beetje aan compliance te gaan doen.
Dit lijkt mij veel meer een vrij doorzichtige manier om invloed uit proberen te oefenen. Maar een kat in het nauw... ik heb het idee dat het tij (in de EU) eindelijk is gekeerd voor Facebook.
- Edited
Alongside the developments in Europe, the Irish Data Protection Commission told Meta in August 2020 that it had provisionally concluded that the use of the model agreements was not in line with the GDPR.
Processing the European data on American servers therefore had to be suspended by IDPC. However, this was merely a preliminary conclusion so, in effect, no change came about.
The company went to court to stop the injunction, but judges ruled that IDPC’s investigation could continue.The watchdog’s final verdict is expected to be published in the first half of this year. Should IDPC indeed find that the model agreements are illegal, Meta may decide it is no longer feasible to offer some of its services across the EU.
Het lijkt me een schot voor de boeg in de rechtszaak van de Ierse IDPC.
Op zich zijn Instagram en Whatsapp nog best sterke merken, maar bij Meta lijkt ook gewoon het wat recalcitrante en toondove karakter van Zuckerberg een probleem te zijn. Door zoiets in je jaarrapport te zetten jaag je vooral aandeelhouders de stuipen op het lijf en krijg je ongewenste aandacht van regulatoire autoriteiten, terwijl je al in de hok zit waar de klappen vallen.
Sloggi Het is natuurlijk ook wel hilarisch dat een dergelijk platform dat volledig afhankelijk is van de omvang van z'n userbase net na een dramatische koersval omdat ze lijken te hebben gepiekt opeens gaat dreigen om pakweg 450 miljoen (potentiële en daadwerkelijke) gebruikers af te sluiten van haar platformen. Een veel slechter moment kun je niet bedenken voor een dergelijke bluf.
Bovendien heeft de EU er juist belang bij dat er ruimte ontstaat waarbinnen Europese bedrijven kunnen gaan concurreren met Amerikaanse Big Tech. Het probleem is nu toch vooral dat er weinig mogelijkheid lijkt voor nieuwe partijen om zich in die mono- dan wel oligopolistische markten in te vechten. Sociale media zijn wellicht nog de meest kansrijke markt, want in search, smartphones, cloudplatformen en ga zo maar door kom je er in mijn ogen nauwelijks meer tussen tenzij de overheid zoals hier echt dusdanig dwarsligt dat de techreuzen niet alleen gaan bluffen maar de daad ook bij het woord voegen.
De implosie kan bij sociale media vrij rap gaan, dat hebben we in het verleden al vaak genoeg gezien. Facebook is natuurlijk groter en machtiger dan alles wat daarvoor kwam, maar daar leek de kentering ook al lange tijd aanstaande en als het keerpunt eenmaal bereikt is kan het ook rap gaan met de exodus van gebruikers.
mono TMG betaalde ooit €53 miljoen voor Hyves (of 44 miljoen volgens andere bronnen). Kunnen ze mooi weer tot leven wekken.
- Edited
Dwersdriever Hier krijgen veel tantes een heel warm gevoel van van binnen.
Drietebuul Waarschijnlijk uit Antje nu minstens drie doodsbedreigingen per dag via Twitter aan het adres van bewindspersonen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/07/de-zeven-plagen-van-mark-zuckerberg-a4084632
NRC somt de zeven grootste problemen van Meta op:
- Apple heeft Meta in een houdgreep
- Jonge gebruikers lopen weg
- De metaverse kost enorm veel geld
- Talent aanwerven verloopt moeizaam
- Het ene onderzoek na het andere (van de EU en de VS)
- De flop van de eigen cryptomunt
- Mark Zuckerberg zelf
Sowieso lijkt dat hele Metaverse me maar een vaag concept, alsof we alles dat we nu op internet via een scherm doen straks in een virtuele omgeving zouden doen. Het internet is volgens mij gewoon een stuk gereedschap om een aantal dingen mee te doen waarvan verreweg de meeste helemaal geen allesomvattende user experience vereisen.
remlof Ik zie dat hele metaverse ook niet vliegen. Second life was al niet meer dan iets wat kortstondig veel meer aandacht kreeg dan het verdiende en VR blijft volgens mij ook maar gewoon een niche. Las laatst nog een kritische tech ondernemer die terecht opmerkte dat het lastig koffie zuipen is met zo'n VR bril op het harses tijdens een meeting.
Ik zie grote toekomst in VR als entertainment, qua games en films en zo. Het heeft ook wel educatieve toepassingen. Maar grote impact op je dagelijks leven zie ik echt niet gebeuren, hooguit augmented reality maar Google Glass toonde aan dat de wereld daar (in elk geval in 2015) totaal niet op zat te wachten.