Duke
Even los van het feit dat Facebook wel een heel andere dienst is, mensen lijken er ook niet zo bij stil te staan dat je met whatsapp je telefoonnummer verspreidt aan mensen die varieren van complete onbekenden tot mensen waarvan je eigenlijk liever niet hebt dat ze je telefoonnummer hebben.
En er zijn echt zat goede alternatieven voor online communicatie, afhankelijk van toepassing en privacybehoeften. Whatsapp, in mijn beleving, is alleen geschikt als vervanging van SMS en voor kleinschalige group chats met vrienden, collega's en familie. (Kortom: mensen die je telefoonnummer toch al hebben.)
Alles buiten die scope is whatsapp niet geschikt voor. Daarom zeg ik geregeld ook gewoon 'nee' tegen dat soort invites. Maar tot mijn grote ergernis word ik soms ook zonder pardon aan zo'n group chat toegevoegd, samen met mensen die wat mij betreft mijn telefoonnummer niet zouden moeten hebben.
Voor mensen die graag group chats hebben met grote collecties vreemdelingen en die toch hun privacy goed geregeld willen hebben zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van Discord. Pricacy is daar veel beter geregeld, en ook je mogelijkheden voor wanneer wel / wanneer niet alerts op je foon zijn veel beter.
En dat sommige mensen, vooral digibeten, compleet in paniek raken bij het idee dat ze naast whatsapp mogelijk nog iets anders nodig hebben, daar heb ik echt geen boodschap aan. Die stoppen hun behoefte aan 'laagdrempelig' maar in hun reet. Ik hoef geen 'ping' op mijn telefoon elke keer dat zij denken dat ze iets interessants te zeggen hebben. (9 van de 10 keer is dat een inschattingsfout.)