Sloggi Qua buitenlandbeleid kun je zeggen dat hij sterk is tegen Rusland en China, tegelijk zijn de spanningen rond Taiwan ongekend hoog daardoor, maar dat Afghanistan natuurlijk een drama was. Voors en tegens zou ik zeggen, dus gemiddeld voldoende.
Qua sociale hervormingen blijft het sterk achter bij wat er beloofd was: geen ouderschapsverlof, zorghervormingen, hoger minimumloon, immigratiehervorming. Ik denk dat dat het vlak is waar hij het meest teleurstelt. Dat komt ook deels door de republikeinse tegenwerking natuurlijk, dat realiseer ik me. Verder is er ook geen vooruitgang op kiesrecht-gebied, nauwelijks strengere wapenregels, geen federale abortuswetgeving en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Daarnaast maakt hij op klimaatgebied wel wat stappen, maar heeft ook vorige maand een dramatisch boorproject in Alaska goedgekeurd waar zelfs zijn eigen minister geen krabbel onder wilde zetten en gaat de VS op enorme schaal weer boren in de Golf van Mexico ondanks de verkiezingsbelofte dat hij dat niet zou doen. Om dat laatste artikel te quoten:
“For the first half of his presidency, Joe Biden led on climate with transformative vision but in the second half he seems to be signaling a disastrous climate U-turn,”
Dus ja. Als je dan gaat opsommen wat er wél heel goed was kom je op het COVID-beleid, cancelen van wiet-veroordelingen en studieschuld, maar dat laatste gaat waarschijnlijk niet door. Als je nog iets weet hoor ik het graag, maar ik vind het niet bijster veel.