Dwersdriever Ook benieuwd of Trump op vrije voeten is voor de verkiezingen van volgend jaar. Dat is namelijk niet noodzakelijk om je kandidaat te stellen en ook niet om als president verkozen te worden. Zou echt een krankzinnige situatie opleveren als hij gedetineerd campagne gaat voeren.

In elk geval is het diep triest dat we straks waarschijnlijk een president van 86 hebben. Dat is toch geen leeftijd om een land te leiden.

Het is wel interessant of ze allebei nog leven op verkiezingsdag. Toch weer een extra spanningselement.

tsjok In elk geval is het diep triest dat we straks waarschijnlijk een president van 86 hebben. Dat is toch geen leeftijd om een land te leiden.

Robert Mugabe is het hier niet mee eens.

Ik heb toch weer een voorgevoel dat deze man nog een keer verkiesbaar stellen het voorsorteren is op 4 jaar shitshow met een Republikein.

Myst Het is uiteindelijk een keuze voor stilstand. Onder Biden gaat er niets baanbrekends veranderen in de VS en het gaat al helemaal geen enthousiasme voor de Democratische partij opleveren. Als zijn tegenspeler echt Trump wordt denk ik dat hij makkelijk wint, maar versus een DeSantis is het gewoon een grijze oude zak zonder origineel verhaal.

tsjok Kamala Harris ook prominent in beeld, dat is natuurlijk de uiteindelijke presidentskandidaat als Joe op welk moment dan ook het loodje legt. Maar dat kan dus zomaar ook nog tot ‘28 duren.

remlof Het zou al veel sterker zijn als Harris zelf kandidaat werd met een jongere, progressieve VP. Biden weet niet wanneer te stoppen. Die man is straks van 2009 tot 2029 (vice)president geweest met een korte pauze er tussen. Ik vind dat ongezond, nog los van zijn leeftijd, wat ook al een goed argument is om te stoppen.

Krijg je bij de democratische partij nu nog wel voorverkiezingen, of is Biden gewoon 'de kandidaat'?

janneke141 Ja, er komen ook primaries: er zijn ook al tegenkandidaten, Robert F. Kennedy en Marianne Williamson zijn de bekendste, maar ook bijvoorbeeld Joe Exotic (bekend van Tiger King) doet mee als democraat.

Dat gezegd hebbende, een zittend president heeft nog nooit zijn eigen voorverkiezing verloren en Biden is ook totaal onomstreden binnen het establishment van de Democratische partij. Ik eet mijn hoed op als hij het niet wordt (tenzij hij de verkiezingen niet haalt).

tsjok Robert F. Kennedy

Die heeft als coronawappie natuurlijk sowieso geen enkele kans, ondanks z’n achternaam.

tsjok Harris met een progressieve VP? Dan hoef je de verkiezingen niet eens te houden.

tsjok Ik ben ook niet zo'n fan van Biden vanwege zijn leeftijd, maar ik denk wel dat de democraten met hem de grootste kans maken om te winnen. En een bejaarde Biden is altijd beter dan een Republikein.

Sloggi Tsja, een kokosnoot met een pruik en lippenstift is beter dan een Republikein. Maar ik vind wel dat Biden erg tegenvalt voor een democraat.

tsjok Ik eet mijn hoed op als hij het niet wordt

Waarvan akte.

Maar dank voor je toelichting.

tsjok Hoezo? Zijn buitenlandbeleid is volgens mij aardig effectief. Hij is keihard richting China (CHIPS) en verzwakt met zijn gedoseerde steun Rusland maximaal voor de lange termijn. Intern voert hij een (vooralsnog) effectieve groene industriepolitiek, zijn COVID-beleid was een stukje effectiever dan dat van Trump en Build Back Better is aangenomen.

Hij is geen Messias maar volgens mij toch best effectief gezien het politieke klimaat.

tsjok Dit doet me een beetje denken aan een discussie die ik heb met een kennis die denkt dat de Democraten zo'n beetje Groen Links zijn en de Republikeinen de VVD. Dat is natuurlijk niet zo. De Democraten hebben aanhang die te vergelijken is met die van Groen Links, maar is het succesvolst met politici die een zo breed mogelijke doelgroep aanspreken en snappen. Clinton, Obama en Biden. Zoals de Republikeinen er ook veel beter aan zouden doen een middenkandidaat te kiezen zoals de Bush'es.

Dwersdriever Ik zou eerder zeggen dat de Democraten vergelijkbaar zijn met VVD/D66 en Republikeinen met een soort gun-loving-racismepartij die we godzijdank in Nederland niet hebben.