Ik weet niet of dit beter in het Nederlandse verkiezingentopic kan, of hier. Maar dat deze hele toestand in de VS is gebeurd doet mij eerlijk gezegd niet bijster veel: natuurlijk is het historisch, natuurlijk zijn het ongekend absurde taferelen, natuurlijk gaat dit lange tijd nawerken. Maar waar ik vooral mee zit is het feit dat zowel Trump als persoon, als de politieke(?) beweging die hij vertegenwoordigt ook in Nederland aanhangers heeft.
Zo hebben we natuurlijk Thierry. De laatste tijd is hij bijzonder vriendschappelijk met Covidcomplotdenkers en -bagatelliseerders. Maar ook volledig op de "stolen elections" trein:
Gisteravond, toen duizenden jarenlang opgehitste Trump-aanhangers zich dermate onkwetsbaar waanden dat ze de belichaming van de democratische rechtsstaat aanvielen, vond Thierry het nodig om zijn tweetje uit 2016 te retweeten:
Vervolgens kwam er ook nog een quotetweet van Trump met Thierry's bijschrift: "Heel goed. Law & Order" uit. Zowel de retweet als de quotetweet zijn inmiddels verdwenen, maar de boodschap was toen uiteraard al luid en duidelijk ontvangen. Zowel voor Trump/Thierry-aanhangers als voor hun critici.
Vervolgens duik je een rabbithole in van het electoraat dat wordt aangesproken door deze beweging. Het complotdenken lijkt de grootste gemene deler te zijn: "de politiek" is een complot, "covid" is een complot, "de media" zijn een complot, en wanneer verkiezingen worden verloren is dat ook door een complot. De complotten zijn bovendien drijfveer achter het compleet binaire wereldbeeld: je bent "wakker" óf onderdeel van het complot.
Dat binaire wereldbeeld maakt ook de "whataboutism" een van de meest gebruikte ripostes van deze beweging: "oh, als wíj het capitool bestormen vinden de media dat 'een aanval op de democratische rechtsstaat', maar wanneer BLM-protesten uitmonden in plunderingen zijn het 'voornamelijk vreedzame protesten'?!". Oftewel: ruimte voor kritiek, en daarmee eventuele zelfreflectie, is er totaal niet.
Ik maak me zorgen om deze ontwikkeling. De beweging leeft in een volledig afzonderlijke realiteit waar geen ruimte is voor ratio of feiten.
Zo heb ik gister op Twitter veel discussies gezien waarin Q-anon types beweerden dat het niet Trump-aanhangers waren die het Capitool bestormden, maar Antifaleden die waren verkleed als Trump-aanhangers. Als "bewijs" van deze claim werd een fotocollage gedeeld: aan de ene kant een van de bestormers van het capitool - een wat gezette bebaarde man van een jaar of 40 -, met aan de andere kant een foto die beweerdelijk afkomstig was van een Antifawebsite, waarop óók een wat gezette bebaarde man van een jaar of 40 te zien was. Dit MOEST dus wel dezelfde man zijn, en dit MOEST wel betekenen dat de beste man lid was van Antifa (wat kennelijk een vastomlijnde organisatie met leden is?).
Ik zou hier ook nog door kunnen gaan met de verschillende foto's met rode cirkeltjes en pijlen die de rondte gingen die stelden dat de beste man een "antifa-tattoo" had (wat dat dan ook mag zijn), wat bij nader onderzoek een embleem uit een videogameserie bleek te zijn, maar dit is nu al zo'n tl;dr post geworden dat ik zo gewoon op "post ga klikken".
Concluderend: het idee dat dit alles is dat nodig is om mensen te overtuigen van een complot, en deze stroming een behoorlijke doelgroep lijkt te hebben, stemt mij behoorlijk droevig, en maakt mij groot voorstander van het toevoegen van "onderzoeksvaardigheden" en "digitale weerbaarheid" aan het standaardcurriculum van elk tak van onderwijs. TL;DR gifjes onder de streep: