Amerikaanse politiek #5 - Idiocracy
Is Trump al gearresteerd?
Benieuwd hoe lang het duurt voor Trump de vertrouwelijke kennis, althans: wat hij daarvan heeft weten te onthouden, verpatst aan een buitenlandse mogendheid.
Drietebuul Verpatst? Poetin weet alles al.
Space Force is ook een beetje laat of per ongeluk in een andere dimensie terecht gekomen.
Als je dacht dat wij met Baudet een halve gare in de volksvertegenwoordiging hadden, het kan uiteraard altijd erger
- Edited
janneke141
Wat is er toch gebeurd dat deze waanzin zo plots om zich heen lijkt te grijpen?
Is dit allemaal het resultaat van "social media"?
Drietebuul Ja, vóór sociale media waren er überhaupt geen racistische debielen op deze aardkloot.
tsjok
Het mij uiteraard niet (alleen) om het racisme, maar het totaal ongefundeerd spuwen van samenzweringstheorieën, en daarmee nog weerklank vinden ook. Deze dame is daarmee tot parlementslid verkozen, Trump heeft miljoenen stemmen ontvangen, en met een beetje pech worden Thierry en Wybren hier in maart gewoon weer de TK ingestemd.
Er zijn mensen die in een totaal andere realiteit leven, en niet de mentale vaardigheden hebben om zichzelf daar weer uit te redeneren. Het lijkt wel een collectieve psychose. Ik heb niet de indruk dat daarin enige verbetering zichtbaar is. Sterker nog: het lijkt alleen maar erger te worden.
In het artikel wordt ook gesteld "Met Greene zit er voor het eerst ook een uitgesproken aanhanger van de complottheorie QAnon in het parlement". Nu zou ik niet al te veel waarde hechten aan de voorspellende gaven van een journalist van De Gelderlander, maar het zou mij niet verbazen wanneer het einde van de wappietijdlijn voorlopig nog niet in zicht is.
- Edited
Drietebuul Het mij uiteraard niet (alleen) om het racisme, maar het totaal ongefundeerd spuwen van samenzweringstheorieën, en daarmee nog weerklank vinden ook. Deze dame is daarmee tot parlementslid verkozen, Trump heeft miljoenen stemmen ontvangen,
Ja, maar dat moet je natuurlijk wel in de Amerikaanse context zien. Deze vrouw is "verkozen" in een verkiezing zonder tegenkandidaat in een van de meest rode districten van de VS. Het is niet dat dat betekent dat haar ideeën werkelijk steun genieten (wat wel geïmpliceerd wordt als iemand verkozen wordt natuurlijk).
Het is gewoon een wappie. Wappies gonna wap. En met demagogie en populisme kun je mensen sowieso ongeacht de inhoud aan je zijde krijgen.
Decennialang zendingswerk van de John Birch society heeft zijn vruchten afgeworpen.
- Edited
Drietebuul Social media heeft er wel mee te maken, net zoals de teloorgang van traditionele media en dat overheden vaak zelf niet helemaal eerlijk zijn en ''spelen met de volksgezondheid', maar de achterliggende variabelen liggen m.i. meer op het terrein van de individuele fragmentatie en de nog steeds stijgende ongelijkheden in ruime zin - dus niet alleen inkomen (is ook in Scandinavië wel enigszins aan de hand).
Want dat de 'anti-realiteit' partijen zomaar 20% van de stemmen kunnen krijgen - en mainstream partijen zelfs ten dele daarin in mee gaan (met het aantoonbaar steeds vaker in de wind slaan van zwaarwegende adviezen of het politiseren van de statistiek) - speelt ook in maatschappijen en culturen die traditioneel wel aardig functioneren of tot de modernste van de wereld behoren. Dan bedoel ik niet alleen de welbekende sociale heilstaten maar ook het hemelse Zwitserland (de partij van de schapenposter). Alleen Canada lijkt tot nu toe de dans te ontspringen.
In de Verenigde Staten wordt dat dan wel verder versterkt door het op antagonisme, spektakel en retoriek gebaseerde meerderheidsstelsel in plaats van een proportioneel stelsel.