Klopkoek maar ik denk nog steeds dat Hillary voor behoorlijk wat (inter)nationale ellende had gezorgd - meer dan Bush junior in zijn tijd.

Denk dat dit wel een beetje mee had gevallen en dit hele verhaal is afkomstig uit wel zeer discutabele conservatieve bronnen, Clinton had in ieder geval niet een volstrekt fout regime als die van NK gelegitimeerd (zeker niet zonder voorwaarden zoals onder Trump) en was niet zo kortzichtig geweest om uit de Iran deal te stappen.

Snap overigens best de aversie tegen Clinton en het establishment maar om dan uit te komen bij Trump, dit toch echt het toonbeeld van het kapitalisme is waar jij je al jaren tegen uitspreekt, gaat mij toch wat bruggen te ver.

Chewie Denk dat dit wel een beetje mee had gevallen en dit hele verhaal is afkomstig uit wel zeer discutabele conservatieve bronnen

Toen Clinton al lang en breed de kandidaat was hadden ook relatief liberale en linkse bronnen dat soort stukken, waarbij de track record en stemhistorie van HRC (meestal gewoon tekenen bij het kruisje, met de Irak invasie als bekendste voorbeeld) geen belemmering op wierp voor de geuitte zorgen.

Dan laat ik blogs zoals Huffington Post, of hergebruik door Mother Jones nog even buiten beschouwing, en is dit gewoonweg even een snelle greep uit het aanbod.

New York Times
    Foreign Policy
    Scientific American
    Australian Institute of International Affairs
    Prospect Magazine
    Salon
    New Yorker

En dan ook tot slot een hele exegese van memoires door The Nation. Zijn die dan allemaal bewerkt geweest door het conservatieve leger aan dikbetaalde lobbyisten? Hoe moet ik dat zien?

Overigens ben ik wel relatief optimistisch over Biden. Mogelijkerwijs de meest progressieve én prudente president sinds Nixon/LBJ. De vaak gemaakte claim dat de huidige Democraten ongeveer op de hoogte liggen van VVD en D66 klopt m.i. niet echt (helemaal niet op het niveau van individuele staten).

Klopkoek Haar trackrecord komt overeen met 90% van de democraten in die tijd en aangezien interventiepolitiek tot aan Trump gewoon standaard was maakt haar dat niet echt een war hawk. Wat ik met de conservatieve spin bedoel is dat er van te voren gesteld werd dat zij oorlogen zou starten en daar is amper bewijs voor te vinden, of je moet het ingrijpen van Obama in Syrie ook als "oorlog starten" zien.

De democraten beslaan nogal een breed spectrum (op het moment zeker breder dan de Republikeinen) en ja daar zit een zekere overlap in met D66/VVD. Overigens zit er hier ook wel verschil tussen VVD lokaal en landelijk, lokaal is veel pragmatischer.

Chewie aangezien interventiepolitiek tot aan Trump gewoon standaard was maakt haar dat niet echt een war hawk

Die decennia van 'standaard interventiepolitiek' hebben de VS wel een bepaald imago bezorgd. Trump maakte al voor zijn verkiezing duidelijk dat hij dat anders wil doen en die verkiezingsbelofte heeft hij ook waargemaakt. Daarom denk ik dat je Trump en Hillary in dit opzicht best met elkaar mag vergelijken.

Ossu Het probleem is dat anders doen niet altijd het juiste is en dat snapt Clinton beter dan Trump. De VS had niks anders kunnen doen in Syrie onder Obama. De interventiepolitiek van Obama is ook niet te vergelijken met die van Bush, Obama moest reageren terwijl Bush juist voor meer instabiliteit zorgde in het Midden-Oosten. Wat dat betreft mogen we zeker hier in de EU blij zijn dat IS al ver over zijn hoogtepunt heen was voordat Trump aan de macht kwam, dan hadden we hier pas echt een vluchtelingencrisis gehad.

Overigens heeft Trump nu het trieste record van drone strikes in handen en hoeven ze daar geen verantwoordelijkheid meer voor af te leggen. Heeft hij trouwe bondgenoten in het M-O laten stikken, Iran gevaarlijker en ook sterker gemaakt en kan China haar gang gaan in de regio (en dan zou Biden zo vriendelijk zijn voor China). Dan heb ik toch liever de interventiepolitiek van de Democraten.

• Ossu replied to this.

Chewie Haar trackrecord komt overeen met 90% van de democraten in die tijd en aangezien interventiepolitiek tot aan Trump gewoon standaard was maakt haar dat niet echt een war hawk. Wat ik met de conservatieve spin bedoel is dat er van te voren gesteld werd dat zij oorlogen zou starten en daar is amper bewijs voor te vinden, of je moet het ingrijpen van Obama in Syrie ook als "oorlog starten" zien.

Zoals je zelf al aan geeft zit er nogal een bandbreedte tussen de extremen van de Democratische partij en zeker in haar tijd speelde dat omdat toen de partij weer aan het verschuiven was van een centrum-rechts platform naar een centrum-linkse kern, wat de spreiding van posities nog eens verder vergroot.

Als je kijkt naar haar stemhistorie en ook hoe vaak zij zich uit sprak tegen interventies (en wanneer: jaren later, jaren na de daad) dan was zij geen standaard Democraat in mijn optiek. Een partij die inderdaad geen sterke pacifistische kern kent en echt niet overal nee tegen zegt.

Chewie De democraten beslaan nogal een breed spectrum (op het moment zeker breder dan de Republikeinen) en ja daar zit een zekere overlap in met D66/VVD. Overigens zit er hier ook wel verschil tussen VVD lokaal en landelijk, lokaal is veel pragmatischer.

Wat ik bedoel is dat Democratische staten 'gewoon' zaken invoeren als legalisering van softdrugs, het gratis maken van college education, vermogenswinstbelasting (kennen wij niet eens) en een aantal andere voorbeelden waarvoor Jesse Klaver in de lande voor extreem-links wordt versleten (ja dit is een beetje cherry-picken). Uiteraard wel allemaal binnen de beperkingen van het federale systeem en waar kapitaal makkelijk kan shoppen tussen de staten. Dit zijn dan ironisch genoeg ook de staten met de hoogste HDI en beste netto-betalingspositie, maar dat patroon zien we vrijwel overal in het Westen (een zeldzame uitzondering is Beieren-zonder-München).

Wat je bovendien ziet is dat politicologen de partij toch echt wel redelijk links inschalen, veel meer dan in de jaren '90' op basis van vrij gedegen programma onderzoek. Iets soortgelijks is aan de hand bij ander expert onderzoek waardoor je moeilijk kan volhouden dat er een sterke overlap bestaat met de VVD en D66 - hoezeer dat ook soms beter toegedekt blijft (itt Amerika zelf krijgt hier veel belangrijke wetgeving écht maar minimale aandacht in de hedendaagse oligopolistische pers; twee andere redenen zijn het versluieren van de kwaliteit van de data, en dat in Nederland de herverdelingsmachine steeds harder is gaan draaien om de trend nog ietsjes bij te schaven). Dit zijn echt wel beleidsexperts die weten waar ze het over hebben en moet niet geringschattend over worden gedaan.

Maar goed, de binnenlandse politiek allemaal niet de reden geweest om bedenkingen bij Clinton te hebben, dat is de havik-kant van het buitenlandse beleid (waarvan ik dus wel ben teruggekomen, mede doordat Trump onvoorspelbaar en kinderlijk bleek te zijn). Waar zij dus zeker wel niet in het centrum van de (verschuivende) Democratische partij bevond op dat punt.

Chewie Beter in welk opzicht?

De VS is intussen omgeslagen van een netto-importeur naar een netto-exporteur van olie en gas. Daardoor is het voor hun ineens een stuk minder belangrijk wat China in het M-O doet, en veel belangrijker of bijvoorbeeld Europa tot klant van Amerikaans gas kan worden gemaakt. Je ziet dat Trump - maar ook Biden - dáár nu veel meer focus op leggen, bijv. ook door middel van keiharde sancties tegen alles wat met de Nord Stream 2 pipeline te maken heeft.

Er waren nogal wat Democraten die in 2003 tegen de Irak oorlog stemden:
              https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Congressional_opponents_of_the_Iraq_War

Daar zat Clinton niet bij en zo is er een heel patroon te bespeuren (en ook dat deze stem niet direct voor de hele Democratische partij staat).

Dit onderscheid met Trump valt uiteraard weg wanneer dus wél een vrij standaard Republikeinse warhawk tegenover de Democratische kandidaat verschijnt.

Chewie Trump, dit toch echt het toonbeeld van het kapitalisme is waar jij je al jaren tegen uitspreekt, gaat mij toch wat bruggen te ver.

Tegelijkertijd is Clinton dan weer een restant van het feodalisme en nepotisme 😅 Maar inderdaad, Trump is een typische representant van het schuldgedreven en 'gebakken lucht' kapitalisme dat zo enorm dominant is geworden.

We zullen zien of de opgedane schade aan de democratie (zie pagina 24 en 30 hier van een serieus wetenschappelijk instituut) gerepareerd kan worden. Opbouwen vergt meer tijd dan afbreken en natuurlijk zal Biden het niet alleen kunnen. Als het daarin blijft hangen dan is dat zorgwekkend en blijft de instabiliteit.

Klopkoek Wat je bovendien ziet is dat politicologen de partij toch echt wel redelijk links inschalen, veel meer dan in de jaren '90' op basis van vrij gedegen programma onderzoek. Iets soortgelijks is aan de hand bij ander expert onderzoek waardoor je moeilijk kan volhouden dat er een sterke overlap bestaat met de VVD en D66 - hoezeer dat ook soms beter toegedekt blijft (itt Amerika zelf krijgt hier veel belangrijke wetgeving écht maar minimale aandacht in de hedendaagse oligopolistische pers; twee andere redenen zijn het versluieren van de kwaliteit van de data, en dat in Nederland de herverdelingsmachine steeds harder is gaan draaien om de trend nog ietsjes bij te schaven). Dit zijn echt wel beleidsexperts die weten waar ze het over hebben en moet niet geringschattend over worden gedaan.

Zie het taakstrafverbod voor een concreet voorbeeld. Dat zouden de huidige Democraten van de 'justice reform' nooit doen, in tegenstelling tot dezelfde partij in de jaren '90, maar toen werden ze dan ook daadwerkelijk heel anders ingeschaald door de experts (zie bovenstaande links).

14 days later

Ah, 'Murica. Mensen in Texas zitten al dagen zonder stromend water en electriciteit nadat een zware sneeuwstorm grote delen van de staat heeft platgelegd. Tim Boyd is burgemeester van Colorado City, Tx, en heeft wel wat te zeggen over zijn inwoners die daarover klagen:

Boyd is inmiddels opgestapt als burgemeester. Om even een beeld te geven hoe veel mensen er bij zitten, deze foto is uit Dallas:

tsjok Boyd is inmiddels opgestapt als burgemeester.

Terecht, met zo'n waardeloze taalbeheersing ben je totaal ongeschikt voor elke functie waarin gecommuniceerd moet worden.

14 days later

Wonderbaarlijk hoe rustig dit topic is geworden sinds de installatie van Biden. Zowaar een kick na 14 dagen.

Ik las dat er een Nederlandse illegaal is aangehouden in de VS, vanwege het illegale verblijf en verboden wapenbezit. Deze man had ook nauwe banden met de Boogaloo Boys, een of andere extreem-rechtse militie, en is te zien (maar vooral te horen) in dit interview. Heeft ergens wel iets ironisch? Als buitenlander illegaal naar de VS gaan, om een extreem rechtse organisatie te steunen, en dan opgepakt worden wegens illegaal zijn?

Dus, mocht iemand nog een 26-jarige FOK!er missen...

Drietebuul
                  Ik vind dat mooi!

Tevens, hoe fijn dat politiek daar weer gewoon een beetje 'saai' is enzo.

remlof
                    Vandaar dat ik saai ook tussen aanhalingstekens plaatste. Er is in ieder geval niet meer die constante stroom aan stront van de commander in chief himself :')