Mensen zijn over het algemeen achterlijke en egocentrische wezens die hun eigen kennis, inzichten en belangen grof overschatten. Zijn ze altijd geweest. Zullen ze altijd blijven.
Duitsland ging in een paar decennia van nazisme naar een schoolvoorbeeld van een moderne liberale democratie. Het omgekeerde kan ook.
Politiek gaat over gevoel. Niet over beleid, feiten of waarheidsvinding. Mensen willen winnen. Vooral dat anderen geen gelijk hebben. Hoe, waarom, of via wie maakt dan niet zoveel uit. Een veroordeelde crimineel die op handen wordt gedragen door mensen van de "back the blue"-beweging. Een serie-overspelende, "grab 'em by the pussy"-roepende, egocentrische klootzak met een messiascomplex die het idool is van christelijk Amerika. Een frauduleuze zelf-verklaarde miljardair met een grote hoeveelheid gefaalde ondernemingen, die meent de momenteel bloeiende Amerikaanse economie een handje te helpen door invoerheffingen in te voeren en te doen alsof andere landen die gaan betalen, die stemmen krijgt omdat men gelooft dat hij iets kan doen aan de inflatie. Iemand die warme banden onderhoudt met Poetin en Kim Jong Un en tegelijkertijd "America First"-politiek zegt te bedrijven. Iemand die voorstelt om bleekmiddel te injecteren tegen een virale infectie, ondanks herhaalde waarschuwingen recht de zon inkijkt, en met watervaste stift een orkaanprojectie "corrigeert" naar zijn zelfverklaarde waarheid, die president van de VS kan worden.
Gezien punt 1 van mijn post zijn dat echter geen verrassingen. Ik heb dus maar besloten geen fuck te geven. Ik ben klaar met alle pseudo-intellectuele verklaringen voor de populariteit van Trump en de vatbaarheid van een samenleving voor populisme. Ik hoef geen vox-pop itempjes meer te zien waarin wordt uitgelegd hoe de gewone man de binding met de reguliere politiek is verloren. Ik heb geen zin in internetdiscussies waarin voor de zoveelste keer moet worden uitgelegd wat nu precies het gevaar van populisme is. Ik ben moe van "both-sides"-bullshit.
Het oordelen laat ik wel over aan de historici van 2080. Waarschijnlijk is het gewoon een zoveelste oprisping van grootschalige menselijk achterlijkheid, uitbuiting van dezelfde kwetsbaarheid in onze menselijkheid die ons vatbaar maakt voor populisme. Net zoals het fascisme in de vorige eeuw, de inquisitie en heksenjachten. Ik wil wel alvast mijn excuses aanbieden aan toekomstige historici. Misschien zien ze vanuit 2080 een hele logische verklaring, had het allemaal veel beter kunnen zijn. Maar tegen zoveel grootschalige achterlijkheid is niet op te boksen. Hoe meer je je ertegen verzet, hoe meer men overtuigd raakt van de achterlijkheid. In plaats van mij er nog langer tegen te verzetten laat ik de golf over mij heen spoelen. Als ik daarna nog sta kom ik wel helpen puinruimen.
Klimaatdoelen, de globale bevordering van democratische waarden, internationale conflicten die broeien en wachten op het machtsvacuüm dat de VS achter zal laten in Europa, Afrika, Taiwan en de Zuid-Chinese zee: ik hoop op het beste maar wapen mijzelf met onverschilligheid.