tsjok
tsjok Harris heeft zich ook gewoon te weinig geprofileerd. Deels door de late start van haar campagne, deels door de weigering afstand te nemen van Biden (en beleid van wat natuurlijk ook haar eigen regering is). 'Aaaah Trump is eng!' is geen campagneslogan, want mensen moeten positief gemotiveerd worden en niet negatief.
Ja, welke is het nou? Is het een breder en fundamenteel probleem dat alle Westerse democratieën raakt, of is het het organisatievermogen van de niet-populistische partij?
Ik vind het echt te makkelijk om dit verwijt te leggen bij de niet-perfecte procedures van de Democraten. Klopt, in een dusdanig grote campagne gaan er dingen mis, ook op fundamenteel vlak, maar bij Trump ging álles mis.
Ik kan wel honderden voorbeelden geven, maar binnen de information space die beschikbaar was voor beide partijen deze verkiezingen, was er mijn inziens echt niet veel meer dat de Democraten hadden kunnen doen. Als Trump een rally kan organiseren waarbij Puerto Rico een vuilniseiland wordt genoemd en hij wint straks hispanics met een historische marge voor de Republikeinen dan moeten we misschien wel af van het idee dat we kiezers kunnen “bereiken” met “een boodschap” tijdens de campagne.