• Politiek
  • De toeslagenaffaire en val kabinet Rutte-III

Ossu Je kunt natuurlijk ook gewoon integer besturen conform de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Dan heb je weinig te vrezen van het parlement. Dat record aan informatieincidenten wordt niet veroorzaakt door een te kritisch parlement, het is juist de reden dat het parlement het wel welletjes vindt.

Sloggi Je kunt natuurlijk ook gewoon integer besturen conform de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

Voor niks gaat de zon op.

tsjok Als jurist zou je toch ook moeten weten dat je criminaliteit niet oplost door enkel te zeggen dat mensen zich "gewoon" aan de wet moeten houden.

remlof De taak van de regering is het beleid uitvoeren dat het verkozen parlement maakt. De controlefunctie is daarvoor cruciaal. Dat is niet onmogelijk maken, in tegendeel.

Ossu Als strafrechtjurist weet ik maar al te goed hoe ver je komt met 'voor wat hoort wat' bij het naleven van de wet.

• Ossu replied to this.

tsjok Volgens mij maakt de regering het beleid. Het parlement kan wel wetsvoorstellen doen, maar de grote lijn wordt uitgezet door de regering.

tsjok Wat is dit nou weer voor opmerking? Probeer je opzettelijk om me verkeerd te begrijpen ofzo?

janneke141
              Waarschijnlijk, inderdaad. Zelf kan ik het debat niet kijken, maar verwacht er deze keer ook niet zoveel van. Er stond hier en daar wat opmerkelijks in de notulen (met name de weigering om dat feitenrelaas te geven en zodoende artikel 68 van de Grondwet aan de laars te lappen vond ik ernstig), maar de opmerkingen over de personen zelf waren eigenlijk zoals verwacht en vielen me eigenlijk zodoende ook mee. De bekende oppositie (SP/PVV)zal uiteraard haar uiterste best doen om elk zinnetje enorm op te kloppen, waarna allerlei relativerende woorden vanuit de coalitie komen en hier en daar wat halfbakken excuses.

• Reya replied to this.

Friek

Ik ben geschokt dat de regering het parlement niet volledig informeert.

janneke141 Dus het gaat niet snel genoeg én volgens sommigen ook niet zorgvuldig genoeg. Is dat incompetentie of zijn de verwachtingen onrealistisch?

janneke141

De werkdruk is vanwege de Catshuisregeling zo hoog opgelopen dat veel personeel vertrekt. Vooral zogeheten persoonlijk zaakbehandelaars, die het rechtstreekse aanspreekpunt zijn voor gedupeerde ouders, gooien het bijltje erbij neer. Zij voelen zich niet gehoord binnen de organisatie, omdat de leiding alles op alles zet om de politieke belofte van de Catshuisregeling na te komen. (Ex-)werknemers stellen dat mensen massaal vertrekken uit frustratie of omdat zij totaal opgebrand raken doordat er niet naar hen geluisterd wordt. Andere dienstonderdelen van de Belastingdienst zouden inmiddels huiverig zijn om personeel uit te lenen, omdat zij opgebrand terugkeren.

Dit gaat ook nog wel even doordreunen.

Linus

Deze kwestie kent inderdaad alleen maar verliezers.

Ossu Ik zou gokken op het laatste in dit geval.

Toevoeging: waarbij de deadline van 1 mei, gezien de enorme tijd dat dit al loopt, wat mij betreft prima is. Oftewel: dan moet je accepteren dat er misschien wat mensen geld krijgen die daar geen of slechts gedeeltelijk recht op hebben. Dat heeft ook met verwachtingen te maken.

janneke141 Het probleem in dezen is echt de te snelle deadline. Het gaat om een schadevergoedingsregeling waarvan de omvang dik over de half miljard euro loopt, waarvoor tienduizenden mensen met hele ingewikkelde dossiers in aanmerking kunnen komen. Dat kan simpelweg niet in vier maanden uit de grond gestampt worden. Ik snap heus wel dat de politiek deze enorme fout(en) zo snel mogelijk recht wil zetten maar dat kost gewoon meer tijd. Je creeëert in dit geval alleen maar méér problemen door die tijd er niet voor uit te willen trekken.

Linus Vind je het gek, als er 25.000 aanvragen beoordeeld moeten worden in amper twee maanden tijd door een heel kleine organisatie die dat ook nog allemaal zo persoonlijk mogelijk moeten doen én daarbij geen fouten mogen maken. Die Uitvoeringsorganisatie liep al op haar tandvlees vóór de 30K per gedupeerde vóór 1 mei werd aangekondigd.

tsjok

Hmm tsja, voor een probleem dat al een paar jaar bestaat had er natuurlijk ook al een en ander gedaan kunnen zijn.
                        Dat is nu net het punt he, onder het mom van zorgvuldig uitzoeken, regels toepassen, geen fouten maken, zijn deze mensen jaaaaaaaaaaaaaaaaarenlang financieel en juridisch mishandeld.

En dat geldt natuurlijk ook voor de aardgasravage, maar die zit in het verre noorden dus daar komen de media niet.

sigme Hmm tsja, voor een probleem dat al een paar jaar bestaat had er natuurlijk ook al een en ander gedaan kunnen zijn.
                          Dat is nu net het punt he, onder het mom van zorgvuldig uitzoeken, regels toepassen, geen fouten maken, zijn deze mensen jaaaaaaaaaaaaaaaaarenlang financieel en juridisch mishandeld.

Er is ook geen discussie over de toeslagenaffaire zelf. Althans, bij mij niet. Alleen je moet daar wel een streep onder zetten voor wat betreft de afwikkeling. Op het moment dat je besluit om een hele grote groep mensen te compenseren (terecht, laat dat duidelijk zijn!) moet je wel nadenken over de uitvoerbaarheid van wat je wil bereiken. Dat staat verder los van de oorzaken van de toeslagenaffaire.

En geen/weinig fouten maken lijkt mij persoonlijk nog steeds een doel. We kunnen ook iedereen die zich via www.ikbengedupeerde.nl aanmeldt direct 30K overmaken maar ik denk niet dat dat de handigste oplossing is.