remlof Duke De conclusie dat het te lang durende leiderschap van Rutte tot deze verrotte bestuurscultuur heeft geleid wordt volgens mij vrij breed gedeeld.
Duke remlof Consolidatie van de macht is een vrij natuurlijke menselijke neiging. En dan corrumpeert macht. Eerder hadden we de rotte roden en confessionelen… Dat hangt niet zozeer samen met het poppetje bovenaan de pyramide volgens mij.
janneke141 Hoewel ik niet noodzakelijk tegenstander ben van een maximumtermijn, weet ik niet of het een logisch antwoord is op de situatie waar we in verzeild zijn geraakt.
remlof Duke Volgens mij in dit geval dus wel. Of het zijn gewoon die kutnepliberalen van de VVD die niet met macht om kunnen gaan.
Chewie remlof Dan zou dat gedrag blijkbaar nogal besmettelijk zijn, het lijkt mij ook iets te simpel om hier alleen Rutte de schuld van te geven.
remlof Chewie Het kan best dat dat verwerpelijke gedrag uit de VVD als partij voortkomt. Die waren voor Rutte I immers nog nooit de grootste en dus bepalende regeringspartij. Of dat zo is gaan we pas zien als er ooit een andere VVD'er in het Torentje komt te zitten.
Chewie remlof Ja maar voor de VVD de grootste was hadden we het CDA die toen ook de ranglijst aanvoerde met corruptieschandalen e.d.
remlof Chewie Ja maar dat was anders dan de bestuursellende sinds 2010. En er ook vooral met de loop der tijd ingegroeid omdat het CDA zo lang al de grootste partij was. Bij de VVD zit toch kennelijk net een wat ander type bestuurder.
janneke141 Het Ouderpanel, een soort klankbordgroep die is ingesteld op verzoek van de staatssecretaris, is er klaar mee. Het bureaucratische ontmoedigingsbeleid begint dus zijn vruchten af te werpen.
tsjok Omtzigt kreeg de kans de boel zelf op te lossen. Snap wel dat hij daarvoor bedankt heeft. Het vorige kabinet probeerde lange tijd om Pieter Omtzigt over te halen staatssecretaris van financiën te worden, nadat D66’er Menno Snel in december 2019 had moeten aftreden vanwege de toeslagenaffaire. Het kabinet wilde dat Omtzigt zelf verantwoordelijk werd voor het oplossen van de problemen met de kinderopvangtoeslag. “Het idee was: Pieter heeft kritiek, dan moet Pieter het maar doen”, vertelt Omtzigt in het tv-programma College Tour, dat zondag wordt uitgezonden. Omtzigt zat in december 2019 nog bij het CDA. Hij zegt dat er langdurig druk is uitgeoefend om de functie te aanvaarden. Omtzigt: “Ik zei: ‘Ik heb tot nu toe nul informatie en medewerking gehad. Dit lijkt mij niet verstandig en ik weet niet of ik de juiste persoon ben om dit op te lossen’.” https://www.trouw.nl/politiek/omtzigt-werd-gevraagd-om-staatssecretaris-van-financien-te-worden~b0bb51f1/
Duke Was wel de ideale route naar een functie elders geweest. Na twee maand zou Pietertje overspannen afzwaaien en is het probleem opgelost.
Sloggi Dwersdriever Ik ben eigenlijk wel benieuwd op basis waarvan zij dat afkapt. De maidenspeech en het niet interrumperen is traditie, maar staat daar iets over in het reglement van orde?
Reya Sloggi maar staat daar iets over in het reglement van orde? Is gewoon volgens de principes van nieuw leiderschap.
tsjok Sloggi Op zich zijn er natuurlijk wel meer ongeschreven regels in de Kamer waar men zich aan houdt zonder dat het letterlijk op papier staat, het spreken via de voorzitter bijvoorbeeld. Maar het lijkt me duidelijk dat in dit geval het echt schadelijk is voor het debat als er geen interrupties zijn. Dan moet een wat schattige ontgroeningstraditie gewoon wijken wat mij betreft.
Tem Echt een hele rare actie van de VVD. Zijn ze echt zo toondoof of is het gewoon een dikke middelvinger naar de slachtoffers? Maar goed, lekker allemaal gewoon weer VVD stemmen volgende keer mens0n.
janneke141 Tem Zijn ze echt zo toondoof of is het gewoon een dikke middelvinger naar de slachtoffers? Het een sluit het ander niet uit, lijkt me.
Dwersdriever Tem Dat is wat te lang aan de macht doet. Je ziet het bij de conservatieven in het Verenigd Koninkrijk (en Labour daarvoor), je ziet het in gemeenten waar dezelfde partijen het al te lang voor het zeggen hebben en ga zo maar verder. Uiteindelijk denkt men dat men alles kan maken. En gelijk hebben ze, de verkiezingen zijn nog ver weg en tegen die tijd is dit allemaal in de mist van de tijd vergeten.