Gister heeft zijn vrouw bekendgemaakt dat op 31 oktober MF DOOM is overleden. Daar wilde ik wel even bij stilstaan.
Daniel Dumile was een van de beroemdste en beruchtste rappers van de afgelopen decennia. Zijn carrière begon in de jaren '80 onder een andere artiestennaam maar kwam toen niet echt van de grond. Rond het jaar 2000 kwam hij ten tonele als MF DOOM (in hoofdletters). Altijd getooid in een herkenbaar masker bouwde hij een soort cartoon-personage als 'supervillain'. Onder andere bestonden zijn schurkenstreken er uit dat hij soms heel iemand anders stuurde naar boekingen met zijn masker op.
Muzikaal wordt DOOM gelauwerd als een van de meest getalenteerde rappers van deze tijd. Zijn teksten en flows zijn ongeëvenaard. Opvallend is ook dat hij ook super populair was buiten de hiphop-scene (zoals bij mij). De afgelopen 20 jaar produceerde hij een hele reeks albums samen met anderen waarvan Madvillainy (met Madlib) en Danger Doom (met Danger Mouse) mijn favorieten zijn. Die eerste wordt trouwens gezien als een van de beste hiphopalbums ooit.
Dat klinkt zo:
DOOM is slechts 49 jaar geworden. Over zijn doodsoorzaak is niets bekendgemaakt.