Die George van Houts is ook compleet gestoord geworden.

• Reya replied to this.

Tem

Je hebt wel meer van die figuren. Wierd Duk en Roderick Veelo waren oorspronkelijk ook best normale types, maar ergens hebben ze behoorlijk een verkeerde afslag genomen.

Een probleem is wel dat een Zondag Met Lubach, een nogal politiek gekleurd programma van de VPRO (EN DUS DE OVERHEID!!), dit soort idiote figuren alleen nog verder op een verdwaal spoor brengt. Want het is dan de overheid die opeens bang geworden is, en je daarom belachelijk probeert te maken om het vrije woord te ondedrukken!!1 Daarnaast is de producer van ZML, de vrouw van Kasja Ollengren, en dus D66, de grootste pedofielen club van Den Haag die baby's aborteerd om ze op te drinken.

Winnen kun je niet.

En dan krijg je van dat soort gezapige quotes uit van die hoeken als: "First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.". Dat men daar al uitdrukkeling zich uitspreekt om Mark Rutte neer te schieten, geeft wel wat te denken van hoe zwaar men in hun geloof staat, en hoever ze zo'n quote willen bewerkstelligen.

• mono replied to this.

De uitzending van Lubach was leuk. Ik denk wel dat door de focus te leggen op wat sociale media doet, ze voorbij gaan aan de kern van het probleem. Ze doen het overkomen alsof iedereen zomaar in die rabbit hole kan vallen met 3 clicks en dan zijn ze verloren. Dat is natuurlijk onzin. De meeste mensen hebben voldoende kritisch denkvermogen om dit niet zomaar aan te nemen.

Het probleem is de groep mensen die hier wel voor valt. Die vallen niet omdat de argumenten in de filmpjes ze overtuigd hebben, maar omdat ze toch al geloofden in een soort van wereld waarin een geheime elite aan de touwtjes trekt. Het wordt enkel bevestigd door wat ze op sociale media aantreffen. Je kunt sociale media dus wel 'fixen', maar dat lost het probleem niet op dat deze mensen dan wel op een andere manier bevestiging gaan zoeken van wat ze eigenlijk toch al geloofden.

Myst
      Ik heb qanon nooit echt serieus genomen. Het komt echt over als een LARP op 1 van die andere image board. Ik zie zijn shitposting als een Nostradames van deze generatie; Het oogt relevant en soms lijkt ie zelfs een beetje gelijk te hebben. Zo vuurt ie een paar duizend (5+) posts de wereld in en er moet wel iets zijn wat misschien wel gezien kan worden alsof hij gelijk heeft. En daar halen mensen waarde uit, daar halen ze zekerheid uit, vinden andere mensen en vormen daarmee vriendschappen, vormen groepjes. En dat geeft ze iets om voor te vechten, een reden om samen te zijn. En met deze rare tijden geeft dat iets van houvast, hoe onstabiel de fundering ook mag zijn. Als niemand erop zou reageren (wat bijna onmogelijk is met de larpers van /pol/ ) dan was het een stille dood gestorven. Nu is het iemands hobby project geworden en zit te grinniken elke keer als ie een post maakt.

Wat me opvalt is wat mensen verzinnen, en dit is een beetje alle idioten op het spectrum zo'n beetje. Of het nou de aanhanger is die betekenis probeert te geven door allerlei andere dingen er aan te verbinden of als het de media is die erover moet rapporteren en zelf hun eigen dingen fabriceert. Ik denk dat de grootste complot theorie hier is wat mensen er zelf van maken ipv qanon zit te shitposten.

Maar goed, lees het voor jezelf (zoek voor de gein eens op termen zoals "blood", "child", "satan" of "jew". Voor iemand die het leuk vind om WTF dingen te lezen ben ik behoorlijk teleurgesteld.).. En trek je eigen conclussie.

PolitiekGeaard Ach, zoals een wijs man al eens zei: "They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown."

4 months later

Complotdenkers hebben het gemunt op gedenkstenen Vaatstra en Verstappen

Complotdenkers hebben bloemen gelegd bij de gedenkstenen van Marianne Vaatstra en Nicky Verstappen, tot ontsteltenis van nabestaanden. Ook wordt een begraafplaats in Bodegraven al weken bedolven onder tientallen boeketten.

De complotdenkers, die verwijzen naar samenzweringstheorie QAnon, leggen bloemen op graven van mensen die op jonge leeftijd zijn gestorven. Ze claimen dat de kinderen zijn vermoord door satanisten. Nieuwsuur las de afgelopen weken mee in hun Telegramgroep en sprak met betrokkenen.

[...]

De acties zijn gestart door een voormalige Bodegravenaar. Hij claimt op grond van "hervonden herinneringen" dat RIVM-baas Jaap van Dissel samen met de lokale huisarts op gruwelijke wijze zeker twee kindjes heeft vermoord. Bij de politie is daarvan geen aangifte bekend. Jaap van Dissel en de huisarts zeggen elkaar niet te kennen.

De inwoner van Bodegraven - die een crimineel verleden heeft - zegt op Telegram dat hij begin jaren 80 als peuter met drie andere kinderen getuige was van de "satanische kindermoorden". Ook op het graf van een van deze vermeende medegetuigen - een man die in 2007 overleed na een ongeluk - zijn boeketten en briefjes gelegd. De bloemen zijn op verzoek van de familie verwijderd door de gemeente.

De complotdenkers betrekken ook prominente ex-Bodegravenaren bij hun verhaal, zoals voormalig Defensieminister Jeanine Hennis-Plasschaert en Volkskrant-journalist Natalie Righton. Ze worden "elitekinderen" genoemd en zouden zijn "gehypnotiseerd en gehersenspoeld" als onderdeel van een oud CIA-programma. Righton noemt de beschuldigingen verschrikkelijk: "Het is de grootst mogelijke onzin, die mensen moeten zich kapot schamen."

De actie in Bodegraven wordt aangevoerd door ex-journalist Micha Kat, die Jaap van Dissel een "sado-pedomoordenaar" noemt en ook veel andere prominenten ongefundeerd beschuldigt van pedofilie. Het RIVM heeft aangifte tegen Kat gedaan voor smaad en laster. Ook de gemeente Bodegraven doet aangifte, voor smaad en laster en voor opruiing. De gemeente bereidt ook aangiften tegen andere complotdenkers voor.

Het begint zo wel een stuk lastiger te worden om deze mensen te negeren. Het zijn niet langer mensen die maar wat blaten op het internet of wat roepen op het Museumplein. Laatst werd ook al bekend dat Van Dissel tegenwoordig met twee beveiligers door het leven moet.

Linus

Die hebben een serieuze klap van de molen gehad...

Linus
        Dit is gewoon de 21e-eeuwse continuering van dezelfde processen die eerder in de geschiedenis de heksenjachten en jodenvervolging mogelijk maakten. Een soort politiek gemotiveerde en gecultiveerde massapsychose.

Hoe is dit ooit genormaliseerd? We hebben verdomme tweede-kamerleden die deze doelgroep actief aanspreken met hun complotpraat. Ik ben zo benieuwd naar wat historici uit de toekomst over deze hele beweging te zeggen hebben. Het is wat moeilijk deze hele toestand te duiden wanneer je er middenin zit.

Drietebuul Hoe is dit ooit genormaliseerd? We hebben verdomme tweede-kamerleden die deze doelgroep actief aanspreken met hun complotpraat. Ik ben zo benieuwd naar wat historici uit de toekomst over deze hele beweging te zeggen hebben. Het is wat moeilijk deze hele toestand te duiden wanneer je er middenin zit.

Tja, wat zeker niet meehelpt is dat partijen als CDA en VVD de idioten van PVV en FvD normaliseren door er met alle plezier mee te gaan besturen. De kanker van hun volstrekt idiote denkbeelden komt zo gezellig de reguliere politiek en maatschappij in...

tsjok
          We hebben in Nederland duizenden Q-non-aanhangers. Er zijn honderden Qano-aanhangers die op het Museumplein hebben staan demonstreren. We hebben een Tweede Kamerlid die termen als "deepstate" gebruikt. Onironisch.

En al die theorieën lopen een beetje in elkaar over, waardoor ik het overzicht ook een beetje verlies. Maar de overlap tussen mensen die geloven dat Covid een hoax is, de mensen die geloven dat de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020 éigenlijk door Trump zijn gewonnen, en de mensen die geloven dat er satanistische deepstatepraktijken gaande zijn, lijkt significant.

Drietebuul Volgens mij is dit gewoon een kwestie van filterbubbels. Waarin jij je bevindt in de bubbel met de debielen. Maar dat is niet een significant aantal, of een serieuze menigte.

Er zijn in Nederland ruim 150.000 mensen die geloven dat de aarde niet rond is maar plat. Je zou daar ook enorme sociologische bespiegelingen over kunnen ophangen maar die jagen jou geen vrees aan omdat je niet constant gebombardeerd wordt met hun onzin als je je blootstelt aan die bubbel.

tsjok
              Dat geloof is minder ver uit de realiteit geslagen als dat Qanon gebeuren. Natuurlijk zijn die niet even gemakkelijk voor rede vatbaar als "de gemiddelde mens", maar die groep kun je nog bereiken met wetenschappelijke redeneringen (die ze zelf ook abusievelijk gebruiken). Ze passen de wetenschap verkeerd toe, maar ze passen in ieder geval dezelfde wetenschap toe.

Hoe begin je in hemelsnaam met het ontkrachten van het idee dat er een globale samenzwering van satanistische pedofielen is en Trump de verlosser? Elk tegenbewijs is gefabriceerd door de samenzweerders, elke poging de foutieve aannames van de samenzweringsgelovers te weerleggen is een aanwijzing dat er iets te verbergen is.

Daarbij is het Flat-Earth gebeuren in mindere mate een overkoepelende politieke samenzwering. Natuurlijk is er een "zij" die "de waarheid" omtrent onze aarde verborgen proberen te houden, maar ik denk dat slechts een fractie van de flat-earthers met het politieke element hiervan bezig is. Als ik op mijn korte Youtube-expeditie af mag gaan, gaat het voor het grootste gedeelte van deze beweging vooral over verkeerde berekeningen en een gebrekkige wetenschappelijke kennis.

Dat maakt ook dat deze doelgroep een minder bespeelbaar instrument is voor populisten. Er zijn naar mijn weten geen serieuze politici die proberen te appelleren aan deze groep samenzweringsgelovigen. Bij Qanon is het tegendeel waar. Het is een politieke samenzwering, waar populistische outsiders dankbaar garen bij spinnen.

Al met al maak ik me dus beduidend minder zorgen om Flat-Earthers. De overgrote meerderheid van die gelovers tasten slechts het vertrouwen in de wetenschap aan (en dan niet eens erg goed), waar Qanon een allesomvattende samenzwering is die politiek, pers en rechtspraak ondermijnt. Flat-earthers hebben nog een deels overlappend referentiekader met "normale mensen", waarmee we in ieder geval in gesprek kunnen blijven en op objectieve wijze de fouten in hun aannames en methodiek kunnen weerleggen en verklaren. Flat-earthers zijn politiek gezien niet interessant omdat er nauwelijks sprake lijkt van een uniforme politieke overtuiging, er is dus geen politieke beweging gebaat bij de instandhouding van deze samenzwering. Qanon is politiek gezien een geschenk uit de hemel voor populisten, er is voor hen geen enkele reden om zich van Qanon af te wenden.

a month later

Kan iemand mij uitleggen waarom "Build Back Better" in die Qanon-contreien als iets kwaadaardigs wordt gezien? Ik snap dat zij niet direct een objectieve en kritische blik op de eigen overtuigingen hebben, maar wanneer je "Build Back Shittier" aanhangt zou er wellicht eens een kritisch belletje moeten gaan rinkelen.

Zo'n momentje.

Drietebuul Nou ja, lijkt me toch niet al te ingewikkeld? De alt-right beweging is uiterst conservatief. Build Back Better is ten eerste een soort alomvattend plan van de Elite en ziet ten tweede op een progressieve toekomst.

Beter zal wel een codenaam zijn voor linkser, liberaler, diverser en zonder wapens zijn. Dat mag nooit.