Als werkloze kijk ik wel eens op Twitter. Natuurlijk weet ik dat het grotendeels medewerklozen zijn die daar de zooi onderspammen. Maar het is echt enorm droevig gesteld. Hier even een onsamenhangende beschouwing/rant, puur om even mijn hart te luchten.
Complottheorieën tieren er welig, uiteraard zonder enige onderbouwing. Ruimte voor discussie is er niet. Journalisten, politici, wetenschappers en "deugmensen" worden geschoffeerd en ongefundeerd zwartgemaakt. Volledige tijdlijnen zijn gewijd aan "ik doe niet meer mee"-achtige toestanden, of Trumpiaanse politiek.
Mensen identificeren zich daar zo enorm mee, getuige hun Twitterbiografie, dat elk barstje in hun wereldbeeld hermetisch wordt dichtgeflikkerd met een bult cognitieve dissonantie waar je u tegen zegt. Daarbij is elke kleine winst een zie-je-wel van jewelste. Heb je ongeschoolde Jannie74939572 die trots tweet "ZIE JE NOU WEL DAT HCQ WERKT BIJ COVID!!! DAT RIEPEN WIJ (het gaat altijd om wij vs. zij) IN APRIL AL!!!!``1" na een positieve studie, niet snappend dat de aanvankelijke kritiek niet ging om de vraag óf het al dan niet werkt, maar de vraag of je dat met voldoende wetenschappelijke zekerheid kan stellen (wat in april dus niet kon). Maar daar gaat het hen dan weer niet om: het is duidelijk dat het de beleidsmakers zijn die in een complot zitten! Waarom zouden ze anders hebben "gelogen"?
Het zijn over het algemeen mensen die nu niet bepaald tot de sociaal-economische winnaars behoren. Ze hebben het nu niet getroffen in hun leven, maar - aldus de charlatans en populisten - dat komt omdat het systeem niet deugt. Het is corrupt! De politiek, de media, de wetenschap: alles werkt hen tegen, en dáárdoor behoren jullie sociaal-economisch gezien niet tot de winnaars. Dat komt omdat iedereen die wél tot de winnaars behoort tot een pedofielennetwerk behoort waarin men adrenochrome drinkt en kinderen offert in hun satanistische rituelen.
Maar de charlatans en populisten bieden uiteraard de oplossing tegen dit probleem. Er zal een revolutie komen, waarbij alle pedofiele satanisten op het schavot aan hun einde komen. Daarom dat eeuwige "wacht maar af...", en "de waarheid zal boven water komen!" gedoe dat je bij al die bewegingen ziet. Dat is de hoop op een nieuwe wereld, die voor hen beter zal zijn, en waar ze wraak kunnen nemen op het in hun ogen corrupte systeem dat heeft gemaakt dat zij geen winnaar zijn.
Ik weet niet of de toekomst, voor ons als soort, beter zal zijn.