tsjok
Dat geloof is minder ver uit de realiteit geslagen als dat Qanon gebeuren. Natuurlijk zijn die niet even gemakkelijk voor rede vatbaar als "de gemiddelde mens", maar die groep kun je nog bereiken met wetenschappelijke redeneringen (die ze zelf ook abusievelijk gebruiken). Ze passen de wetenschap verkeerd toe, maar ze passen in ieder geval dezelfde wetenschap toe.
Hoe begin je in hemelsnaam met het ontkrachten van het idee dat er een globale samenzwering van satanistische pedofielen is en Trump de verlosser? Elk tegenbewijs is gefabriceerd door de samenzweerders, elke poging de foutieve aannames van de samenzweringsgelovers te weerleggen is een aanwijzing dat er iets te verbergen is.
Daarbij is het Flat-Earth gebeuren in mindere mate een overkoepelende politieke samenzwering. Natuurlijk is er een "zij" die "de waarheid" omtrent onze aarde verborgen proberen te houden, maar ik denk dat slechts een fractie van de flat-earthers met het politieke element hiervan bezig is. Als ik op mijn korte Youtube-expeditie af mag gaan, gaat het voor het grootste gedeelte van deze beweging vooral over verkeerde berekeningen en een gebrekkige wetenschappelijke kennis.
Dat maakt ook dat deze doelgroep een minder bespeelbaar instrument is voor populisten. Er zijn naar mijn weten geen serieuze politici die proberen te appelleren aan deze groep samenzweringsgelovigen. Bij Qanon is het tegendeel waar. Het is een politieke samenzwering, waar populistische outsiders dankbaar garen bij spinnen.
Al met al maak ik me dus beduidend minder zorgen om Flat-Earthers. De overgrote meerderheid van die gelovers tasten slechts het vertrouwen in de wetenschap aan (en dan niet eens erg goed), waar Qanon een allesomvattende samenzwering is die politiek, pers en rechtspraak ondermijnt. Flat-earthers hebben nog een deels overlappend referentiekader met "normale mensen", waarmee we in ieder geval in gesprek kunnen blijven en op objectieve wijze de fouten in hun aannames en methodiek kunnen weerleggen en verklaren. Flat-earthers zijn politiek gezien niet interessant omdat er nauwelijks sprake lijkt van een uniforme politieke overtuiging, er is dus geen politieke beweging gebaat bij de instandhouding van deze samenzwering. Qanon is politiek gezien een geschenk uit de hemel voor populisten, er is voor hen geen enkele reden om zich van Qanon af te wenden.