tsjok Uitstekende video, en ben het er ook bijna geheel mee eens. Met uitzondering van de slotconclusie: dat deze beweging de waarheid opzij schuift omdat dat macht verschaft. De meeste QAnon-supporters (of flat-earthers) verkrijgen helemaal geen macht hiermee; sterker nog, ze praten zichzelf een onderdrukte positie aan die ze helemaal niet hebben. De pundits en QAnon-persoonlijkheden winnen er mee, maar de meeste volgers dus niet.
Behalve dat je 'erbij' hoort. Net als bij een gewone cult. De volgers winnen niks, behalve het gevoel dat ze winnen, of dat ze op z'n minst bij het selecte gezelschap horen die gespaard wordt als hun eindtijdfantasie uitkomt.
tsjok Wat ik tevens niet snap is hoe deze video de aanleiding van dit topic kan zijn aangezien je centrale stelling is dat je niet met deze mensen in gesprek moet gaan. Ik denk - net als Hbomberguy, die overigens ook geciteerd wordt in deze docu - dat de beweegredenen van de volgers van dit soort complotten vooral liggen in onzekerheid en dat empathie en zorg de beste manier is om dat tegen te gaan. In de film wordt ook zeer goed onderbouwd dat het vooral aankomt op het versimpelen van de wereld; waar jij stelt dat het onmogelijk is QAnon te begrijpen is het eigenlijk juist wél te begrijpen, in tegenstelling tot de hypercomplexe waarheid.
Misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt. Het is een onbegrijpelijk complot in wat het claimt. Vanuit een logisch brein bezien is het praktisch onmogelijk om het complot te weerleggen, omdat het zo aan elkaar hangt van bizarre theorieën. Voordat je de eerste idiote claim hebt weerlegd zijn er al zes nieuwe idiote claims gepresenteerd. Wanneer je met logica de volgers te lijf gaat dan serveren je ze direct af. De waarheid is complex, maar die complexiteit gebruiken om de wereld om hun heen uit te leggen is juist een diskwalificatie. Als er geen simpele verklaring is voor waarom sommige dingen zo zijn, dan is het per definitie niet aantrekkelijker dan een eenvoudige verklaring. Probeer maar eens kort en eenvoudig uit te leggen waarom 5G geen corona veroorzaakt. Dat lukt niet, omdat juist de initiële, met niets onderbouwde claim dat 5G wél corona veroorzaakt zo bizar is.
Waarom deze video de aanleiding is, is omdat het mij wel confronteert met mijn eigen halsstarrigheid in het niet aan willen gaan van gesprekken met deze mensen. Ik begrijp ook wel de theorie achter dat je deze mensen niet direct met feiten en logica te lijf moet gaan, maar ik heb nog geen voorbeeld gezien van dat ze een podiumpje geven om hun verhaal te doen, en dat ze dan zelf concluderen dat het bizar is, echt werkt. Ik vind dat lastig, omdat ik in mijn omgeving ook mensen zie die ten prooi vallen aan tenminste een deel van deze denkbeelden. En je kunt er niks aan doen. Zoals je vroeger verhalen hoorde van mensen die ten prooi vallen aan een sekte.
tsjok Ik heb ook niet direct een oplossing voor een probleem van die omvang, uiteraard. In elk geval denk ik dat de sleutel ligt bij mentale gezondheid. Bij het in dialoog blijven gaan met mensen, om begrip op te blijven brengen voor hun uitgangspositie - waarbij je uiteraard niet de inhoudelijke standpunten over hoeft te nemen. Maar het is wellicht goed je te realiseren dat het intellect en mentale weerbaarheid die jou weghouden van complottheorieën simpelweg niet bij iedereen te vinden zijn, maar dat dat zeker niet betekent dat mensen onredbaar of kwaadaardig zijn.
Ik denk ook dat er mentaal iets mis is met deze mensen. Maar ga je dat herstellen met een goed gesprek? Of is daar gewoon serieuze therapie voor nodig? Zeker als je beziet wat de inhoud van de denkbeelden is, dan is dat niet meer zomaar onschuldig te noemen. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen weerbaar is en dat dat de oorzaak is, maar je wilt toch ook geen enkele ruimte geven aan dit soort giftige denkbeelden? Daarnaast, een podium geven aan mensen die mentaal niet stabiel zijn is denk ik helemaal niet verantwoord. Deze mensen hebben professionele mentale zorg nodig, en niet een microfoon onder hun snufferd.
Ik geloof niet dat elke volger "kwaadaardig" is. Ik geloof wel dat hun gedachtegoed kwaadaardig is. En ik denk dat er mensen zijn die dat gedachtegoed willens en wetens inzetten. Zijn Lange Frans en mevrouw Ossebaard gewoon gek? Of zijn ze misschien ook echt wel slechte mensen door zo in te zetten op het verkleuren van het maatschappelijk debat en het suggereren dat er hier en daar maar slachtoffers moeten vallen?
Ik heb ook geen oplossing. Ik denk zelf dat de dialoog zoeken geen zin heeft. Wat in de film eigenlijk ook wordt gesuggereerd. Deze mensen hebben zich aangeleerd om het gebrek aan logica in hun redenering weg te relativeren. Daar is niks tegen opgewassen.